Actieve filter (modules)

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Jasper
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 14:01
Locatie: Dordrecht

Actieve filter (modules)

Bericht door Jasper »

Ik wil mijn -nog te bouwen- fronts actief gaan filteren. Ik wil ze gaan tri-ampen. Nu heb ik geen tijd om dat zelf helemaal te gaan bouwen en solderen is ook niet mijn sterkste kant. Met modules werken is wel een optie.
Nu zag ik bij BMM Electronics een kit staan met 2 actieve scheidings en voeding. Deze hebben een lage tonen correctienetwerk van 13dB@19Hz. Zijn deze modules wat, of is er een beter/goedkoper alternatief op actief gebied?
Hoe zit dat met die lage tonen correctie? Het is +13dB op 19Hz, maar hoe zit dat met de frequenties daaronder en daarboven? Hoe zou ik dat kunnen simuleren? Vooral de conusuitslag lijkt mij erg groot te worden bij zo'n grote correctie. Het is uiteraard wel intressant om een gesloten luidsprekersysteem strak te krijgen tot bv 25 Hz...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Marchand (www.marchandelec.com) heeft ook kant en klare unit's. Het is al een tijd geleden dat ik me erin verdiept heb maar zover ik mij herinner is de frequentie bij Marchand veel simpeler in te stellen als bij BMM.
Jasper
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 14:01
Locatie: Dordrecht

Bericht door Jasper »

Bedankt voor je reaktie, echter vind ik die 3weg crossovers bij Marchand iets te duur, zeker als ze kant en klaar zijn. Overigens kies je in beide gevallen je frequenties vooraf, het enige wat je instelt zijn de attenuaties van de verschillende drivers.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Bij marchand kan je inderdaad van te voren opgeven welke kantelfrequentie je wil. Vervolgens staat er op de site een programmaatje waarmee je bij elke andere kantelfrequentie de juiste weerstand-waarde vindt. Vervolgens is het een kweste van vier weerstanden verwisselen die in een icvoetje worden gestoken. Super flexibel. Dat was voor mij de reden om voor Marchand te kiezen. Zover ik kan zien is BMM lang niet zo flexibel. Als je van te voren weet wat je wil hoeft dat natuurlijk geen probleem te zijn.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Oh ja... Ik spreek over de XM-9.
Jasper
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 14:01
Locatie: Dordrecht

Bericht door Jasper »

De kantelfrequenties weet ik in principe al (250HZ & 3500Hz), dus dat is geen probleem. Ik ben vooral geintresseerd in wat dat correctienetwerk precies inhoud en of er misschien nog goedkopere alterantieven zijn.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Geen behoefte tot wilde experimenten? Misschien bij latere projecten?
Jasper
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 14:01
Locatie: Dordrecht

Bericht door Jasper »

och, dan valt zo'n module ook nog wel aan te passen, zij het misschien iets lastiger. En voorlopig wordt dit een van mijn laatste projecten, daarna moet ik mezelf een aantal jaar tevreden stellen met wat ik heb want het loopt financieel allemaal uit de hand ;)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ja, dat financiele herken ik... Ik zag nog dat die high end (...) Bmm module een soort van bass-boost heeft. Hun info is vrij sumier...
Jasper
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 14:01
Locatie: Dordrecht

Bericht door Jasper »

Erg sumier ja. Het gaat me inderdaad om die high-end modules, die samen met voeding en trafo voor 230 euro te koop zijn (dat is dan ook wel echt mijn max. budget hiervoor). Ik had graag wat meer info gewilt over deze bass-boost van 13dB@19Hz.

Stel ik neem een Peerless XXLS10 in een gesloten box van 30 liter. Dat levert op 19Hz een transfer van -17dB. Met correctie wordt dit dan -4dB, wat me heel erg geschikt lijkt. Mijn vraag is echter wat er tussen de 19Hz en de 100 Hz gebeurd. Ik wil uiteraard geen dal of heuvel in mijn spectrum. Ook wil ik graag weten hoe veel groter de conus uitslag gaat worden als je een bass-boost van wel liefst 13dB uitvoert.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Heb je ze al een mailtje gestuurd?
Jasper
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 14:01
Locatie: Dordrecht

Bericht door Jasper »

Nee, nog niet. Ik dacht, misschien weten mensen op het forum hier meer vanaf en dan krijg je tenminste een redelijk objectief antwoord. Maar een mailtje kan idd geen kwaad.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo Jasper,

Kijk ook even dit draadje door. 13 dB ga je waarschijnlijk niet redden aan basboost. Mij is uit de praktijk wel gebleken dat een dB of 9 wel het maximum is. Kijk ook even naar wat ik er hier over postte.

Met kant en klaar spul kom je een heel eind maar het eind van het liedje is toch dat je er veel zelf aan moet modden en dan gaat er eigenlijk net zo veel tijd mee heen als gelijk zef bouwen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 21 dec 2005, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Vergeet ook je roomgain niet mee te rekenen! Als je gaat corrigeren tot op een paar dB van de 0-lijn, dan zul je in het laag in het echt een flink boost krijgen.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Ik gebruik een Behringer CX2310 die ik wil vervangen door iets beters. Om het gemod tegen te gaan heb ik er een Behringer DSP1124 bijgenomen voor alleen het laag, daarmee is de curve van 30-150hz ondanks mijn akoestiek goed glad te krijgen.

De modules van BMM lijken mij ook mooi, maar Thel zeker ook!! Zie b.v. de AW-200 (255 euro), zie verder http://www.thel-audioworld.de/module/saw/saw.htm
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”