Aktieve versterker
Moderator: Beheerdersteam
Aktieve versterker
Ik ben bezig met een luidsprekerontwerp(stereo opstelling) en ga het laag aansturen middels een aktieve module. Modulen die mij goed lijken zijn de Hypex HS200 en de Thommessen SW 2,5. De bedoeling is om in elke luidspreker een module te plaatsen en deze stuurt de Scanspeak 21W8555-00 aan. Nadeel van deze modulen vind ik de inbouwgrootte en de prijs. Weet iemand hier alternatieve voor?
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Ha Roes,
Welkom hier natuurlijk als eerste. Wat betreft versterker...De ScanSpeak 21W8555 is toch best wel een dure en goed speaker die best wel een goede versterker mag hebben denk ik. Maar wil je wat goedkoper dan de Thommessen of Hypex zou je eens kunnen kijken naar Detonation DT150. Is klasse D versterker.
Naar gelezen te hebben best wel een leuke versterker die betaalbaar is.
Welkom hier natuurlijk als eerste. Wat betreft versterker...De ScanSpeak 21W8555 is toch best wel een dure en goed speaker die best wel een goede versterker mag hebben denk ik. Maar wil je wat goedkoper dan de Thommessen of Hypex zou je eens kunnen kijken naar Detonation DT150. Is klasse D versterker.
Naar gelezen te hebben best wel een leuke versterker die betaalbaar is.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
de Thommessen 1.4 kan bijna net zoveel als de 2.5 (alleen het HP fiter op de cinch is vast ingesteld op 70Hz en niet instelbaar zoals de 2.5) en is een stuk vriendelijker geprijsd. of heb je al die 220W nodig? Ik heb zelf de 2.5 voor m'n sub (bios) en ben er dik tevreden over. erg goed gebouwde versterker
[quote="Henkjan"]de Thommessen 1.4 kan bijna net zoveel als de 2.5 (alleen het HP fiter op de cinch is vast ingesteld op 70Hz en niet instelbaar zoals de 2.5) en is een stuk vriendelijker geprijsd. of heb je al die 220W nodig? Ik heb zelf de 2.5 voor m'n sub (bios) en ben er dik tevreden over. erg goed gebouwde versterker[/quote]
Wat bedoel je precies met HP filter op de cinch?
Zoveel vermogen heb ik inderdaad niet nodig. Maar de amp moet wel degelijk en strak klinken.
Wat bedoel je precies met HP filter op de cinch?
Zoveel vermogen heb ik inderdaad niet nodig. Maar de amp moet wel degelijk en strak klinken.
Hallo Roes,
Als je een beetje handig bent met de soldeerbout kun je ook overwegen om ILP modulen te gebruiken. Ze zijn iig een stuk kleiner dan het kant en klare versterkerspul voor een sub en beter weg te werken. Je moet dan wel zelf ook een al dan niet elektronisch x-over maken. Heb je een 5.1 systeem dan kun je ook direct de sub-uitgang daarvan gebruiken.

http://www.herweijerelectronics.nl/shop/mod/ampmod.htm
Als je een beetje handig bent met de soldeerbout kun je ook overwegen om ILP modulen te gebruiken. Ze zijn iig een stuk kleiner dan het kant en klare versterkerspul voor een sub en beter weg te werken. Je moet dan wel zelf ook een al dan niet elektronisch x-over maken. Heb je een 5.1 systeem dan kun je ook direct de sub-uitgang daarvan gebruiken.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
dat als je het full range audio signaal op de cinch ingang zet (dus t uitgangssignaal van de voorversterker) dat dan het signaal dat uit de cinch uit komt hoogpas gefilterd is, dus geen sublaag meer. dat gefilterde signaal dan dus de eindversterker in en je mid/laags hoeven zich niet meer te pijnigen met frequenties die ze toch niet hoorbaar weergeven maar die wel vervorming verorzaken. bij de 2.5 is de frequentie van t hoogpas filter instelbaar, bij de 1.4 vast ingesteld op 70Hz. over strak klinken zou ik me bij Thommessen geen zorgen maken. oh ja, en de 2.5 heeft ook een instelbare bassboost frequentie&level, en de 1.4 een vaste frequentie 30Hz en variabel level, zie http://www.thommessen.de/produkte/prote ... _sw_14.htmRoes schreef:Wat bedoel je precies met HP filter op de cinch?

- Leeuwarden
Wil je goedkoper en volgens mij een veel betere kwaliteit neem dan de UcD 180 of 400 van Hypex. www.hypex.nlPjotr schreef:Hallo Roes,
inderdaad. en je hebt nauwelijks koeling nodig bij die ucd modulesHallo Roes,
Wil je goedkoper en volgens mij een veel betere kwaliteit neem dan de UcD 180 of 400 van Hypex. www.hypex.nl
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
hoe ga je dan de mid/laag affilteren? of wil je de subversterker zo afstellen dattie precies aansluit op de afval van de mid/laag? als t effe kan zou ik toch proberen de mid/laag te filteren, minder vervorming en betere belastbaarheidRoes schreef:Henkjan:
Zal voor mij dus niets uitmaken daar ik alleen maar het laag gebruik?
[quote="Henkjan"][quote="Roes"]Henkjan:
Zal voor mij dus niets uitmaken daar ik alleen maar het laag gebruik?[/quote]
hoe ga je dan de mid/laag affilteren? of wil je de subversterker zo afstellen dattie precies aansluit op de afval van de mid/laag? als t effe kan zou ik toch proberen de mid/laag te filteren, minder vervorming en betere belastbaarheid[/quote]
Vergelijk het met bv. de Ref+ hier wordt het mid/laag ook niet gefilterd en het laag wordt bij een bepaalde freq ingezet. Volgens mij geen probleem.
Zal voor mij dus niets uitmaken daar ik alleen maar het laag gebruik?[/quote]
hoe ga je dan de mid/laag affilteren? of wil je de subversterker zo afstellen dattie precies aansluit op de afval van de mid/laag? als t effe kan zou ik toch proberen de mid/laag te filteren, minder vervorming en betere belastbaarheid[/quote]
Vergelijk het met bv. de Ref+ hier wordt het mid/laag ook niet gefilterd en het laag wordt bij een bepaalde freq ingezet. Volgens mij geen probleem.
idd geen probleem. ik ga exact het zelfde doen. en ik ken er meerdere. wil wel het resultaat zien roes[/quote][/quote]
Fireman:
Het resultaat kan nog wel enige tijd duren. Ik heb diversen systemen beluisterd en diversen ontwerpen bekeken. Ontwerp zal een 2,5 weg systeem worden met waarschijnlijk allemaal SS units(of misschien toch ook nog een Excel). Het laag (zeker bij een SS unit) wordt sowieso apart aangestuurd door een aktieve amp. Hierdoor kan mijn huidige versterker het mid/hoog nog beter laten klinken.
Laat het nog wel weten.
Fireman:
Het resultaat kan nog wel enige tijd duren. Ik heb diversen systemen beluisterd en diversen ontwerpen bekeken. Ontwerp zal een 2,5 weg systeem worden met waarschijnlijk allemaal SS units(of misschien toch ook nog een Excel). Het laag (zeker bij een SS unit) wordt sowieso apart aangestuurd door een aktieve amp. Hierdoor kan mijn huidige versterker het mid/hoog nog beter laten klinken.
Laat het nog wel weten.