Tl subwoofer (status: Building)

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Heb zojuist de woofer er af gehaald. Was persoonlijk nog aan het twijfelen maar ben nu wel erg geintreseerd door het fenomeen dat TL heet :wink:

Er wordt gegarandeerd een TL sub gebouwd met die woofer. Ben nu toch wel heel erg benieuwd hoe zon TL subwoofer klinkt. Kan iemand mij voorspellen hoe de frequentie/decibel grafiek loopt van de TL sub?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bartsegers schreef:
nee schuin, daar zit hem de hele cleu van een Tl in.
er zijn plenty TL's met een rechte lijn hoor
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Goed beetje zitten tekenen en hier mijn eerste ontwerp. Hij is nu 80 cm hoog en 50 cm diep en de breedte van 35cm blijft.

Afbeelding

Mijn maximale afgelegde weg is nu 248cm inplaats van de 1e 237cm. Is dit heel erg? anders resulteert dit in dat ik hem nog iets kleiner kan maken. Ik het ook erg dat de poort nu recht loopt inplaats van schuin toe? anders zou ik de schot daar misschien schuin laten lopen?. Verder zijn de afstanden tussen de schotten overgenomen uit de door Caad 3.0 berekende bouwtekening.

Graag jullie mening en verbeteringen :D

MVG Tim
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

enige dat ik kan zeggen, is dat ik reeds een sub gebowud heb, exact volgens caad plan. met twee x 10"
dit resluteerde in een echt fijn subje, dat ook goed kon "gassen"
tl-gat wat een evrschijnsel bleek te zijn, was er niet, door gebruik van 2 drivers.

Ook zijn er natuurlijk rechte TL's zoals aangegeven eerder in een post.

beste is, als je bv autocad hebt. om de caad tekening over te nemen, en dan te hakken in stukken. zo teken je een neiwue kast, met toch dezelfde weg, en verloop.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Kijk dat gaat een beetje lastig met het ontwerp wat CAAD gaf. Kan hoogstens in 2 stukken hakken.

Even nog een ander vraagje. Moet TL persee op de grond staan? Want ik zou hem graag op wieltjes willen plaatsen. Ik weet dat bij BR dat vaak alleen maar ten goede komt voor de resonantie met de kamer. Hoe zit dit met TL?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

die van caad kun je natuurlijk in 100 stukken hakken, beetje creatieve geest lukt dat vast.
je hebt het zelf in weze al gedaan, echter niet helmaal nauwkeurig.(helemaal niet) :)
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Zie dat je TL wil bouwen :D kijk ook eens naar de mini TL :
viewtopic.php?p=24144#24144

Ken de software die je gebruikt niet. Gebruik voor de TL berekeningen vaak het boek luidsprekers ontwerpen van Vance Dickason. Daar staan allerlij typen TL's in. Verder is er zat op het forum en internet te vinden. Succes en groetjes,
Simon
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ook een mooie!

Klank van een TL met forse drivers vind ik altijd lekker.
ook de bekende kefjes, die een labyrint hadden.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

bartsegers schreef:
ook een mooie!

Klank van een TL met forse drivers vind ik altijd lekker.
ook de bekende kefjes, die een labyrint hadden.
Die ken ik:) Daar mag ik iedere dag nog vol van genieten. Mijn vader heeft 2 state of the art speakers van atkinson staan met de Kef B139 bassluidspreker Kef B110 Bass-midluidspreker Kef T27 Midden hoogluidspreker Philips Softdome Hoogluidspreker

Heerlijk om van te genieten maar dat is off toptic.
Heb alweer gezien dat schuine platen het beste en strakste resultaat luisteren. Ga nog even wat schetsjes maken van wat ik in idee heb en die zullen jullie morgen of overmorgen wel op dit forum voorbij zien vliegen. Graag weer jullie mening/gedachten

MVG Tim
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ik zou toch niet alleen schetsen....
ik zou het exact tekenen, aangezien hetb juist zeer nauwkeurig moet worden gebouwd, wil je überhaupt het effect va een TL bereieken.
het zijn geen schotjes en schuine zijdes die een TL maken.
iig suc6. eventueel kan ik het wel proberen om te zetten in autocad, zodat je exact kan werken.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

bartsegers schreef:
Ik zou toch niet alleen schetsen....
ik zou het exact tekenen, aangezien hetb juist zeer nauwkeurig moet worden gebouwd, wil je überhaupt het effect va een TL bereieken.
het zijn geen schotjes en schuine zijdes die een TL maken.
iig suc6. eventueel kan ik het wel proberen om te zetten in autocad, zodat je exact kan werken.
Het zijn op dit moment nog steeds idëen en die schets ik altijd. Beetje zonde van me tijd om alles percies helemaal nauwkeurig te tekenen. Zolang de maten maar nauwkeurig zijn. Als het idée mij bevalt ga ik hem helemaal netjes tekenen. Hoop mrgn even wat meer op papier te hebben staan
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Kreeg vannacht een heel aardig iedeetje:) Meteen even snel op papier geschetst. Dit is wat ik in gedachten heb natuurlijk wordt dit nog uitgebreid netjes op maat getekend en de juiste maten erbij enzo maar volgens mij kom ik zo best aardig in de buurt van een juiste TL? zo niet dan hoor ik het graag :)

Afbeelding

Even 2 vraagjes nog los.

Mag een TL ook boven de grond staan. DWZ doormiddel van pootjes/wieltjes/spikes??

Hoe moet ik de speaker dempen??? Welk materiaal is hier het beste voor. Gaat dit ook doormiddel van pritex wat tegen de wanden gaat?? of moet ik het anders zien? Graag jullie reactie[/img]
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

als je dit nu vergelijkt met de tekening die caad gaf, lijkt dit er toch totaal niet meer op.
je verloop gaat van breed naar small, dan weer omgekeerd, en je eindigd weer small.
ik zou het bij de volledig tapstoelopende TL houden.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

De tekening van Caad loopt ook taps toe. Hoe moet ik dan de midden stukken van de TL maken? Moet dit anders gewoon rechtoe recht aan zijn? Of hoe?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

de caad tekening, loopt VOLEDIG taps toe, dus over zijn gehele lengte.
dat is jou tekening toch niet?
het is niet eenvoudig om die volledig taps toelopende tl te tekenen.
in autocad wel :D
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Ga vanavond wel ff aan de slag met solid edge dan zorg ik ervoor dat de tota le taps toeloopt.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Veel gedacht Veel geprobeerd maar uiteindelijk blijf ik toch bij hetzelfde ontwerp wat Caad 3.0 geeft. Heb het iets wat aangepast omdat ik de poort aan de 8terkant wil hebben en niet aan de bovenkant. Kan ik er tenminste nog iets opstapelen.

Mijn volgende ontwerp is het geworden

Afbeelding

Hierbij de bouwtekening met de juiste maten erbij

Afbeelding

En even een doorzicht

Afbeelding

De luidspreker wordt 120x40x35 (hxlxb)

Hierbij ga ik uit van de door Caad 3.0 uitgegeven bouwtekening. Onder de subwoofer komt een kleine voet van 5cm hoog met de afmetingen 35x30x5 (lxbxh)
Hierin ga ik de wielen en eventueel filter verwerken (mits hij passief gefilterd gaat worden).

Zoiets heb ik nu op het oog en heb al een mooi plekje ervoor gevonden. Kom ik nu in de buurt van een aardige TL of zou het anders moeten?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

dit ziet er super uit!

krijg weer de neiging om ook een TL te maken :D
kep nog twee alu conus 10" liggen, dus wie weet.

let er wel op dat je die lange schotten zeer goed vastzet met bracing. die resoneren anders als een gek!
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Hehe :D THNX

Maar even over de bracing. Moet deze geventieleerd zijn?(dus met allemaal gaten dr in?) en hoe heb jij dat opgelost? een hele plank overdwars geplaatst ofzo?

Hoe zit het met het dempen van de subwoofer? welk materiaal moet ik hier voor gebruiken??

Mag een TL uberhaupt wel op wieltjes staan? of moet hij persee contact hebben met de vloer?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

contact met vloer, is geen noodzaak.
dempen ook niet, dit is experiment afhankelijk, zeker met zon car woofertje, is het altijd gissen wat eruit komt.
zorg dat je 1 kant open laat, en zodoende demping kan toepassen.
bracen doe je natuurlijk over de gehele lengte van je TL. neit in de breedte, dat mag je niet verstoren. (de TL gang)

Elk schot wat je erin plaatst, moet je bij de breedte van je inwendige optellen. :? Snap je?

bv. (fotos rademakers)
http://groups.msn.com/luidsprekers/rade ... hotoID=217
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi leuk idee een tl sub.

Wat ik ervan begrepen heb kun je die 45 graden schoten met gerust hart weglaten. De golflengtes zijn bij een sub zo lang dat ze je schotjes niet zien. Scheelt weer wat zaagwerk.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ook dit klopt inderdaad.
heb het zelf ook niet gedaan. egwicht werd nog groter, stijfheid minimaal hoger, en meer werk.
kun je beter in een bracing stopppen!

als ik mijn westra units niet verkocht krijg, komt er misschien een 4x8" TL subje. exact ditzelfde (caad) principe.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Hoe zit het met de eind van de pijp in de achterkant? kost dit niet een groot gedeelte van het geluid dan als het aan de voorkant zit?
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Heb het ontwerp toch iets verandert. De afmetingen en gang blijft het zelfde alleen de poort zit nu boven de woofer inplaats van achter in de kast. De woofer is nu iets lager in de kast maar de schuine kant blijft het zelfde.

De Afrondingen hebben plaats gemaakt voor planken die in een hoek van 45 graden staan. Aangezien de hoek van inval dan eigenlijk hetzelfde is als een afronding.

Afbeelding

En een doorsnee

Afbeelding
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

als je toch voor het einde van het kanaal de voorkant kiest, zou ik hem op de grond plaatsen. Altijd beter voor het laag, als het meteen over de grond "rolt" .
Verder ziet het er supers uit.

welk progje gebruik je hiervoor? ik wil dit zelf ook wel eens doen.
PM me eens erover.

mvg bart
Plaats reactie