Tony, kan je eens omschrijven hoe zo'n woofer klinkt en wat de eisen zijn voor de drivers die je kan gebruiken in dit soort opstelling?
Dit zou best wel eens kunnen dienen bij me thuis. Lekker compact.
Tony, kan je eens omschrijven hoe zo'n woofer klinkt en wat de eisen zijn voor de drivers die je kan gebruiken in dit soort opstelling?
Dit zou best wel eens kunnen dienen bij me thuis. Lekker compact.
T.o.v. de U-frame hoor je toch wat meer kast en het rendement is lager (waarschijnlijk door het kleiner stralend oppervlakte). Vergeleken met een gewone behuizing klinkt het laag makkelijker en minder opgesloten.
Het absolute rendement in het sub laag is minder dan bij een basreflex kast vandaar dat woofers met een wat hoger rendement aan te bevelen zijn. Ik zou minimaal 12" woofers nemen met een fs onder de 30Hz en een redelijke slag omdat als je actief gaat corrigeren je beneden de 30Hz moet boosten.
Dus een car-sub is niet echt geschikt. X-max zal geen probleem zijn maar het rendement is meestal erg laag. Dan zou ik dus een beest van een versterker op het laag moeten gaan zetten.
Dus een car-sub is niet echt geschikt. X-max zal geen probleem zijn maar het rendement is meestal erg laag. Dan zou ik dus een beest van een versterker op het laag moeten gaan zetten.
Een PA woofer met een niet al te stugge ophanging zou meer op z'n plaats zijn.
heel mooi woofertje! erg veel gebruikt .
de lagere xmax is niet zorgelijk, rendement is zo hoog, dat er snel druk wordt opgebouwd en niet doormiddel van flinke uitslag, meer door membraan en daardoor rendement van de speaker.
zon 15" verplaatst echt veel lucht. tov bv een 10" woofertje.
ben zelf nu bezig met een neiwue ht-sub. ok een 15"pa woofer als basis.
en de bijnaam koelkast heeft ie nu al
een SD van pak hem beet 900 cm2, dat zijn al snel 3 10" woofertjes
dus een xmax die iets lager ligt, is geen ramp. Daarbij, blijft er bij dergelijke woofers, een goede marge tussen xmax, en xmech.
strakheid zal zeker blijven, bij overschreiden ervan (met mate dan)
Zo'n ri-pole kan je niet echt gaan vergelijken met een BR. Eigenlijk heeft zulke sub geen echte behuizing. Het geheel valt veel compacter uit dan een BR of SB.
Sinds gisteren heb ik de sub actief aangestuurd i.p.v. een eenvoudig passief netwerkje. Hier onder zie je twee grafiekjes van de output van de sub op de luisterstoel zonder filter en later met correctie en filtering. Zonder filter zie je een grote piek bij ongeveer 170Hz wat altijd ontstaat bij een di-pole behuizing. Tevens zie je dat beneden 35Hz de output snel daalt - het is dat mijn kamer een resonantie heeft bij 35Hz anders zou de output al eerder beginnen te dalen. In de gecorrigeerde versie kun je mooi zien dat ik -12dB moest corrigeren rond die frequentie. Bij de gecorrigeerde en gefilterde versie is er laag met een -3dB punt van circa 20Hz en is het hele bereik tot 200Hz nu binnen +/-1,5dB (in het sub laag zelfs +/- 0,5dB). Wat tevens opvallend is, is dat beneden de 20Hz ik kan corrigeren tot ik een ons weeg maar ik kan daar geen noemenswaardige output krijgen, 15Hz is ongeveer -9dB. Misschien toch maar een mono-pole sub?
Wat tevens opvallend is, is dat beneden de 20Hz ik kan corrigeren tot ik een ons weeg maar ik kan daar geen noemenswaardige output krijgen, 15Hz is ongeveer -9dB. Misschien toch maar een mono-pole sub?
Is dit niet goed genoeg dan?
Je gaat niet veel info vinden bij deze frequenties, in normale muziekstukken. Of je sub die nu kan weergeven of niet, je gaat er niet veel aan hebben dus.
Ik gebruik hem ook voor films, bij Aliens bijvoorbeeld is er laag frequent geruis van een ruimteschip, dat hoor je niet maar je voelt het wel. Bovendien produceert verkeer ook laag frequent gerommel, ik heb weleens voorbij rijdende auto's en vrachtwagens gemeten, je staat er versteld van hoeveel energie er aanwezig is beneden 20Hz!
Ahzo, als ie ook voor HT gebruikt gaat worden kan ik me wel voorstellen dat je erg laag wil gaan en nog genoeg output wil hebben daar.
Verkeer zegt inderdaad voor veel energie in het subsonische. Ik merk het ook bij meetingen op m'n speakers. Als er in de buurt ergens een auto of vrachtwagen vertrekt zie je het laag ineens stevig toenemen, zeker in de regiones waar de speaker normaal niets meer doet.
Toch vraag ik me af of dit dan ook wel degelijk op de geluidsdrager terecht komt. Zou men bij de doorsnee DVD moeite doen om die tonen ook vast te leggen?
Ik heb gemerkt dat (net als bij CD's) de geluidskwaliteit van DVD's nogal uiteenloopt. Jurassic Park is bijvoorbeeld veel meer kicken in het laag dan Walking with dinosaurs.