PHY-HP kast ontwerp?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

richard schreef:
JeroenKV schreef:
Ik ben erg benieuwd naar de resultaten!! :P
Ik ook wel. een dergelijke behuizing is niet opgezet als luidsprekerkast maar eerder vergelijkbaar met een klankkast van een viool of cello.

Houdt rekening met veel kleuring van het geluid door de vorm van de behuizing en het gebruikte materiaal, maar als het geheel goed is samengesteld kan het toch veel luisterplezier geven.

De luidsprekers van Musical Affairs heb ik nog nooit beluisterd, wel eens een luidsprekersetje van Audio Note, die volgens een vergelijkbare filosofie zijn opgezet. Dat was een van de betere ervaringen op luistergebied die ik heb meegemaakt.
Heeft wel iets; een speaker ontwerpen als een muziekinstrument (wel een Stradivarius 8) )

Doreen Bance van Bandor speakers zegt ook dat speakerunits ontwerpen geen wetenschap is, maar kunst...... Zit gevoelsmatig wel iets in en ze klinken ook nog super (Bandor 50 breedbander)!!
Jan Deckers
Contacteer:

Bericht door Jan Deckers »

En dat vind ik dus weer zo'n rare wending in audio gebied. We bouwen een klankkast, zoiets als een cello of een viool.....weten de bouwers dan wel hoeveel werk, studie, levens ervaring het bouwen van een viool kost. Betekent dit ook dat alleen een viool of een cello, of noem maar op, er mooi op klinkt....wel ik heb dit soort zaken gehoord maar doe het echt af als voodoo van de hoogste plank. Men luistert naar wat anderen zeggen dat je moet horen......in plaats van met eigen oren te luisteren. Vergelijk een echte viool met een "klankkast speaker" en je loopt gillend weg.
Dat luidsprekers ontwerpen een kunst is geef ik zondermeer toe, meestal overigens de kunst van het voor zoveel mogelijk geld verkopen aan de onwetende consument, maar een rammelend bakkie verkopen als zijnde een eerlijke luidspreker grenst aan het rijk der fabeltjes, gebakken lucht en de nieuwe kleren van de keizer. Denk alleen al aan het feit dat een viool of cello een andere klankkast hebben dan een piano...zou er dan echt een universele klankkast bestaan voor alle instrumenten....en waarom is deze dan nooit door Amati, Bösendorfer, Steinway, Stradivarius, Steiner, en noem maar op ontdekt.....?

GRTN
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

richard schreef:
Houdt rekening met veel kleuring van het geluid door de vorm van de behuizing en het gebruikte materiaal, maar als het geheel goed is samengesteld kan het toch veel luisterplezier geven.
Jan,

Deze had je zeker even over het hoofd gezien...

(ook) Jan
weidok

Bericht door weidok »

Leeuwarden schreef:
richard schreef:
Jan,

Deze had je zeker even over het hoofd gezien...

(ook) Jan
Of de vorm kleuring veroorzaakt waag ik te betwijfelen..
Een soort ui vorm en de top (achterkant) is deels open..
dus zal de druk binnen in de kast wel meevallen..
is eigenlijk een open baffle toch.. of heb ik het mis ???
Persoonlijk hou ik ook niet van rammelkasten..
maar dit concept heb ik nooit gehoord .. dus ik wwet het niet..
Zou best wel eens erg muzikaal "het erbij zijn gevoel"
kunnen klinken.. met de juiste (buizen)versterker ??

Alleen die piezo !!! tweeter boven in de kast mmm ???
richard

Bericht door richard »

weidok schreef:
Of de vorm kleuring veroorzaakt waag ik te betwijfelen..
Een soort ui vorm en de top (achterkant) is deels open..
dus zal de druk binnen in de kast wel meevallen..
is eigenlijk een open baffle toch.. of heb ik het mis ???
Bij een viool is de vorm ook belangrijk voor de klank, ik kan me voorstellen dat men dit bij het ontwerpen van deze luidspreker in het achterhoofd heeft gehouden.

Het valt inderdaad onder de open baffle's, al kwam het model baffle dat een beetje een vergelijkbare vorm had erg slecht uit het onderzoek naar optimale baffles van de HobbyHiFi.
nietofwel

Bericht door nietofwel »

Hallo richard,

Kan je iets meer vertellen over het onderzoek van Hobby Hifi, bijvoorbeeld welke open baffle’s goed uit de test kwamen? Bij de test van hobby hifi, zijn ze misschien wel van het M.A. model uitgegaan, maar niet van het instrumenten principe (zo dun mogelijk materiaal) of wel?

Toch zie je dit model redelijk vaak terug komen, alleen dit model is iets meer afgesneden.

Ik maak nu de zijkanten van eerst met buig mdf, om zo de speakers al even te horen/testen.

Arjen
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Leuk verhaal allemaal en een interessant project :D

Alleen een ding zit me toch echt wel mega dwars: het vergelijken van een speaker met een muziekinstrument. Dit is gewoon volslagen onzin als je het mij vraagt.

Een muziekinstrument moet idd vaak zijn klank uit een bepaalde kast halen, maar vaak ook uit een pijp, of uit een menbraan, snaar, of zelfs combinaties van dat alles. Zich dan puur te gaan richten op een van de vele mogelijkheden roept bij mij dan al vraagtekens op. Daarnaast: Waarom wil je met een speaker een instrument naapen? De klank van het instrument zit al in het signaal dat naar de speaker toe gaat. De taak van de speaker is het om dat gewoon zo naukeurig mogelijk weer te geven. Een klankkast heeft daar dus niks te zoeken.

Dus ik zeg: zo stijf mogelijk bouwen!

Dennog, de behuizing is interessant. Ik denk dat het eigenlijk meer een dipool is. Als ik zo naar het dipool artiekel in de HH kijk, dan zie je dat deze "baffle" ervoor zorgt dat de afstraling erg breed is aan de voorkant, en bijna afwezig aan de achterkant.
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Ik denk dat de bedoelde kast niet te veel kleuring zal geven, want het is een open baffle concept... Dat ze bij de verschillende openingen aan de achterkant verwijzen naar de bouw van een instrument is ze vergeven, al kun je daar wel veel leren over de combi geluid, materiaal en kastvorm. Soms is het goed het tegenovergestelde in de vingers te hebben voor meer inzicht. :roll:
voodooless
Contacteer:

JeroenKV schreef:
Ik denk dat de bedoelde kast niet te veel kleuring zal geven, want het is een open baffle concept... Dat ze bij de verschillende openingen aan de achterkant verwijzen naar de bouw van een instrument is ze vergeven, al kun je daar wel veel leren over de combi geluid, materiaal en kastvorm. Soms is het goed het tegenovergestelde in de vingers te hebben voor meer inzicht. :roll:
Dat openbaffle per definitie niet veel kleuring zal geven is natuurlijk ook onzin, zie ook reacties in mijn topic: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 1161#21161 . Daarnaast wordt er eerder in het topic gezegt dat de wanddikte maar iets van 5~6 mm is, dat is absoluut erg dun (ook al zal de kroming voor wat extra stevigheid zorgen)!
weidok

Bericht door weidok »

JeroenKV schreef:
Misschien is het een prettige kleuring die de klankeigenschappen
van de speaker ten goede komt ??

Een slechte akoestiek van de weergaveruimte pakt vaak slechter uit
dan een licht kleurende weergever .. toch...???
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

De kast heeft toch ook nog dwarsverbindingen?? Er is weinig drukopbouw in een open baffle, dat geeft minder kastproblemen, maar de baffle moet wel weer stevig zijn (die koppeling blijft).

Ik denk ook dat een prettige kleuring als mooi ervaren kan worden. Dit is toch ook zo met buizenversterkers? Die voegen even harmonische toe aan het geluid en dat wordt prettig ervaren (ik bedoel niet het cliché dat buizen "wollig / warm" klinken, dat is onzin!!!). Of dit allemaal goed of slecht is moet iedereen maar zelf bepalen. Ik ga ook voor neutraliteit, maar of dat altijd even veel genieten is..... :wink:
richard

Bericht door richard »

JeroenKV schreef:
Ik denk ook dat een prettige kleuring als mooi ervaren kan worden. Dit is toch ook zo met buizenversterkers? Die voegen even harmonische toe aan het geluid en dat wordt prettig ervaren
....
Ik ga ook voor neutraliteit, maar of dat altijd even veel genieten is..... :wink:
Voor audiopuristen is het meestal een groot bezwaar dat je met buizen of een luidspreker met klankkast het geluid kleurt. Maar ik zie dat bezwaar niet zo. In de studio wordt door de technicus ook allerlei fratsen uitgehaald om de oorspronkelijke opname lekker te laten klinken.

Als de consument daarna het geluidsbeeld door de opzet van de installatie op een plezierige manier bijkleurt zonder de kwaliteit van het geluid uit het oog te verliezen lijkt me dat niet meteen een minderwaardige of ongewenste benadering van de audiohobby.

In een driesterrenrestaurant is het ook vrij normaal dat men naar wens zout en peper over het culinaire hoogstandje van de kok strooit (al zal hij wel zijn wenkbrauwen fronsen als je om een fles curry vraagt).
voodooless
Contacteer:

richard schreef:
Voor audiopuristen is het meestal een groot bezwaar dat je met buizen of een luidspreker met klankkast het geluid kleurt. Maar ik zie dat bezwaar niet zo. In de studio wordt door de technicus ook allerlei fratsen uitgehaald om de oorspronkelijke opname lekker te laten klinken.
Klopt, maar waarom moet je dat dan vervolgens nog een keer doen?
Als de consument daarna het geluidsbeeld door de opzet van de installatie op een plezierige manier bijkleurt zonder de kwaliteit van het geluid uit het oog te verliezen lijkt me dat niet meteen een minderwaardige of ongewenste benadering van de audiohobby.
Klopt ook. Iedereen heeft er een andere mening over. Daarom blijft het project ook interessant, ook al ben ik het niet eens met het uitgangspunt 8) Ben stieken toch heel benieuwd hoe het zal gaan klinken :D
In een driesterrenrestaurant is het ook vrij normaal dat men naar wens zout en peper over het culinaire hoogstandje van de kok strooit (al zal hij wel zijn wenkbrauwen fronsen als je om een fles curry vraagt).
Tja, zo frons ik op dit moment mijn werkbrouwen. Dit is voor mij het moment waarop je om de fles curry vraagt ;) . Als jij het lekker vind, mag je hem best hebben :) Jij gaat natuurlijk vreemd kijken als ik om de peperbus vraag :shock: .
nietofwel

Bericht door nietofwel »

Oke, oke… even een update:

Het klankbord gaat bestaan uit 5,5mm meranti triplex, de zijkanten uit 3mm triplex. Bij de zijkanten kwam ik met het probleem dat het materiaal niet goed mee buigt (heeft te maken met de looprichting van het hout). De poten bestaan uit 5*5 vuren balken. Dit weekend zal ik weinig tijd hebben om te bouwen, maar volgende week hoop ik ze te kunnen beluisteren.....

Mocht nu de kast irritant gaan resoneren dan verstevig ik de voorkant met zand of mdf.

Verder zat ik te denken om de binnenkant helemaal te bedekken met eierdozen of iets soortgelijks... om de golfen te doden…. Goed idee?

Mocht het echter goed klinken en weinig last hebben van resonanties (niet storend), dan ga ik met de materialen werken waarmee de sonatine is gebouwd.

Arjen

Wordt vervolgd.
weidok

Bericht door weidok »

nietofwel schreef:
Verder zat ik te denken om de binnenkant helemaal te bedekken met eierdozen of iets soortgelijks... om de golfen te doden…. Goed idee?

Arjen

Wordt vervolgd.
helemaal bedekken met eierdozen .. hmm das te veel denk ik..
misschien helpt bekleden met ondertapijt of tapijttegels
weidok

Bericht door weidok »

Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Hmmm, lijkt erg op die kasten die ook op de site van Audio-cube staan...
Sjef

Bericht door Sjef »

Ik gebruik de Phy-Hp units inmiddels al weer een jaartje of twee en heb er zeer veel mee geexperimenteerd (de meeste helaas mislukt). Mijn ervaringen kort op een rijtje:

De Phy-Hp houdt niet van een kast, heb er 4 veschillende voor gebouwd maar dat werd allemaal niks, te gekleurd, klinkt al snel als een oude buizenradio (waar een kleedje overheen moet). Dit waren echter allemaal kleine kasten in een poging de afmetingen enigszins bescheiden te houden. Denk dat de grote TQWT een veel betere kans van slagen heeft maar die heb ik nooit gebouwd en/of gehoord. Gesloten kasten zijn zowieso uit den boze, de luchtdruk moet ergens een uitgang vinden anders komt het er net zo hard weerdoor de konus naar buiten. Het immers flinterdun papier, slechts 6.5 gram voor een twintig cm unit is bijzonder weinig.

Het principe met de "slappe" kast kan heel goed werken, mits je alleen naar klassiek of kleine bezettingen met naturlijke instrumenten luistert, het is echt helemaal niks met pop/rock/electronische muziek (mijn bescheiden mening)

De Phy-Hp moet gecombineerd met een tweeter. Ik snap er echt totaal niks van dat mensen naar die unit luisteren zonder tweeter. Het kan werken, maar uitsluitens en alleen op klassieke muziek, en dan nog, je komt echt heel veel te kort op die manier.

De Decca DK30 klinkt een stuk beter dan de Phy-HP tweeter in alle opzichten (heb beiden gehad en geprobeerd) De Phy laat zich bijzinder lastig met een tweeter combineren qua karakter, heb er wel minstens een stuk of 12 verschillende geprobeerd en ben uiteindelijk uitgekomen bij een ESS air motion transformer als beste compromise, gebruikt vanaf 4kHz met een DSP crossover. De Decca DK30 was mijn tweede keus, heeft een betere defenitie dan de AMT maar, hoewel het heel fraai combineerd (beter dan met de Raven R2, vast door het beter aansluitend afstraalgedrag van de Decca) uiteindelijk toch wat te dun klinkend. Slechtste keus was de Visaton TL16H

Qua rendement valt de Phy wel mee. Vergeet niet dat het een 16 Ohm unit is, het werkelijke rendement bij 2,83Volt ligt rond de 93dB, geen 97. Persoonlijk vind ik dat de Phy er ook van profiteert om met iets meer vermogen aangestuurd te worden dan de gebruikelijk 8watt 300B SE vermogens, als je van plan bent ze af en toe ook te laten "rocken". Over de rendements aanpassing tussen de Phy en de DK30 kan ik helaas weinig zeggen omdat ik het altijd alleen maar in een actieve setup heb gebruikt.

Al met al vind ik persoonlijk de Phy het beste klinken op een relatief kleine baffle gecombineerd met een subwoofer en uiteraard een tweeter vanaf 4kHz. De Phy kan geweldig klinken maar het is geen gemakkelijke unit die je even in een kastje stopt

Nog een laatste advies, maar eigenlijk al eerder gezegd. Bij alle recensies/ontwerpen/aanraders i.v.m. het gebruik van de Phy probeer er dan eerst achter te komen wat de persoonlijke muziek voorkeur van deze of gene is en vergelijk dat met je eigen muziek voorkeur. Persoonlijk houd ik bijvoorbeeld niet van klassiek, ben veel meer jazz/pop/rock minded.
nietofwel

Bericht door nietofwel »

Hallo,

Korte update:
Ik ben bezig geweest met het ontwerp van musical affairs, maar dat heb ik uiteindelijk opgegeven. Het is een moeilijk ontwerp waarbij veel spanning (van het hout) op de zijpanelen staan. Het zou uiteindelijk veel geld en tijd kosten voor een mooi systeem.

Ik ben vervolgens bezig geweest met het ontwerp van PHY-hp. Over dat ontwerp ben ik niet zo tevreden. In het middengebeid heb ik het gevoel dat ik wat mis, maar het laag klinkt verder wel goed.

Het volgende dat ik ga proberen is een open baffle. Op fullrangedriver.com staat een kleine variant van de open baffle van phy-hp. De maker hiervan is er goed over te spreken, dus dat ga ik maar eens proberen. Het ontwerp wordt iets groter, namelijk 115 a 120 cm hoog en de panelen worden ongeveer 30 breed.

Sjef, zou je iets meer kunnen vertellen over je kastontwerp? En waarom zet je de tweeter al zo vroeg in?

Alvast bedankt.
Sjef

Bericht door Sjef »

Welk Phy-Hp ontwerp heb je geprobeerd ? de TQWT ? ben ik zelf eigenlijk altijd wel benieuwd naar geweest. Dat je wat mist in het middengebied zou kunnen kloppen zonder tweeter, hij stopt er immers radicaal mee bij 8kHz, je mist dus veel van de harmonischen van het middengebied.

Ik heb zelf wel het kleine Phy-Hp ontwerp geprobeerd (die met de stroken hout als achterkant) klonk best goed bij bepaalde muziek maar ook vreselijk slecht bij andere muziek, geen goede allrounder dus en dat wil ik nu juist wel, ik wil mijn muziekkeuze niet laten bepalen door de apparatuur/luidsprekers maar door mij zelf als het even kan.

Ik gebruik de Phy-Hp op het moment op een relatief kleine baffle van 42 cm breed en 40cm hoog met zijvleugels die taps toelopen van 21cm diep aan de onderkant naar 5,5 cm diep aan de bovenkant. De bovenkant is gewoon open. Dit staat op de wooferkast welke bestaat uit een w-baffle met twee JBL2205H 15" woofers. Boven de Phy zit een ESS Amt, het oude kleine model.

Het hele systeem wordt aangestuurd met een DEQX dsp crossover/DAC/voorversterker met 300B SE versterkers op het hoog, een ECL82pp versterker op het mid en een oude NAD2200pe op het laag. Het begint ergens op te lijken maar helemaal tevreden ben ik nog niet over het geheel, de woofers klinken het beste als ze niet verder gebruikt worden dan 80 Hz, daarboven begint al snel de helmholz resonanties van de w-baffle parten te spelen. De Phy moet iets te veel opgetrokken naar de onderkant waardoor hij op dynamiek in begint te leveren.

Het geheel klonk eigenlijk beter met een grotere plexiglazen baffle van 65 bij 105 cm (een bekend ontwerp, o.a. terug te vinden op diyaudio.com) maar dit werd in combinatie met twee woofers van 43*43*43cm een beetje aan de erg grote kant in mijn woonkamer(tje) van 4*6m.

Ben op het moment ook bezig met een combinatie van een PHL1220 als mid gecombineerd met een Focal Audiom TLR tweeter maar dat heb ik nog niet werkend.
nietofwel

Bericht door nietofwel »

dubbel

sorry
Laatst gewijzigd door nietofwel op do 15 dec 2005, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
nietofwel

Bericht door nietofwel »

Het ging om de TQWT van phy, de specs. staan op het meegeleverde formelier van de units.

Dat ik wat mis komt niet door het hoog, ik maak gebruik van de DK30 en zet ze in op 10khz. Naar mijn idee kapt de H21 LB15 ook op 10khz en niet op 8khz, of heb ik dat mis?? Wel leuk om te lezen dat je ook gebruik had gemaakt met de dk30's.

Bij mijn vorige speakers had ik mijn middenspeaker op een open baffle en ik denk dat ik daarom nu wat mis. De unit kan dan tenslotte veel beter bewegen.

De "plexiglazen baffle" is een mooi ontwerp, maar die is ook te groot voor mijn kamer.... helaas.
weidok

Bericht door weidok »

nietofwel schreef:
Het ging om de TQWT van phy, de specs. staan op het meegeleverde formelier van de units.
TQWT met de PHY is de Qts niet te hoog ?

Ots met zo'n hoorn ligt meestal tussen de 0,3 en 0,5 ?

Ach dat is theorie zou het gewoon proberen :wink: :wink:
weidok

Bericht door weidok »

weidok schreef:
Arjen bedoel je zoiets dan ...

Afbeelding
Arjen hoe staat met jouw PHY's
Ik heb Saba Cello's kort geleden gehoord met de SABA greencones..
kast is gemaakt van berkentriplex en de kast is zeker een soort
"klankkast" maar er komt genoeg bas, midden en hoog uit...

Kort gezegd deze speakers maken echt muziek..
tjonge wat een geluid .. beetje ouderwets "vintage" miscchien
maar ik hou wel van die klankkleur.. ze swingen en zingen :)

lees hier meer.. de Saba cello (rondo)

http://www.methe-family.de/sabacello.htm
nietofwel

Bericht door nietofwel »

Hallo weidok,

Ik ben er nog steeds druk mee bezig. Het is een open baffle geworden van 125cm * (275*315*180cm). De zijpanelen bestaat uit 28mm grenen(voorkant) en 26mm MDF (achterkant). Het voor paneel bestaat ook uit 28mm grenen met 52mm MDF.

Over de klank van de PHY ben ik erg tevreden en het is zeker een vooruitgang met wat ik had.

Met de DK30 ben ik nog steeds bezig. Mijn vader vertelde me dat hij ze vroeger inzette vanaf 10kHz, met een condensator van 1.5uF. Ik heb dit altijd trouw overgenomen, aangezien ik hier geen weet van had (en mijn vader wist het ook allemaal niet meer).

Maar ik las overal dat een 1e order filter niet goed was voor deze luidsprekers. Na wat onderzoek wist ik eindelijk hoe een 1e order filter eruit ziet en dat ik (en m’n vader) dit al 25 jaar gebruik (zo erg is het dus ook niet).

Verder heb ik nu uitgerekend dat bij een 8ohm luidspreker en een 1.5uf condensator, de luidspreker wordt ingezet op 13khz. Dat is iets te hoog dus… :D :D :D

Nu ben ik gaan twijfelen of ik een 2e of ‘n 3e order filter zal gaan gebruiken. Ik neig naar een 2e order filter, want dan zit er 1 condensator minder in de signaalweg.

Ik ben dus nu op zoek naar een goede spoel en een condensator. Als m’n OV weer geldig is reis ik maar weer Haarlem voor wat nieuwe filtercomponenten. Tot die tijd kan ik nog even nadenken.

Een heel verhaal en ondanks een dip tussen 10kHz en 13kHz ben ik zeer tevreden.

Van fouten kan je leren.. :) :)

Arjen .

PS. speel je nog steeds met de PS1?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”