De vakantie komt er weer aan voor de scholieren en dus ook voor mij. Mooi de tijd om mijn 3e subwoofer te bouwen. Dit maal geen extreem grote, geen extreem dure en geen extreme vermogens.
Gekregen van mijn werk een Climax Phatt-900 sub.
Wist er in eerste instantie niet wat ik ermee aan moest maar goed een gegeven paard mogen we niet in de bek kijken. De sub wil ik in een 64 liter bass reflex kist bouwen. 2 poorten van 95mm in diameter moeten zorgen voor de nodige lucht verplaatsing.
Hieronder mijn ontwerp

Het wordt een kist met buitenmaten 400mm x 400mm x 400mm
Met hieromheen een kist van 436mm x 436mm x 436mm
Door middel met verschilende kisten te spelen heb ik gemerkt dat naar mijn mening een dubbele wand dikte toch net even iets mooier dieper en strakker klinkt.

Hierbij de maten en voldoende "vlees" om te bevestigen en dergelijk.

Hierbij kun je zien dat ik de 2 bass reflex pijpen aan de rechterkant van de subwoofer wil plaatsen.
Nu heb ik nog geen ervaring met bracing omdat ik altijd subwoofers heb gebouwd tot nu toe met rechthoekige bass reflex poorten waardoor de poort eigenlijk altijd dient als bracing.
Nu wil ik de Bass-reflex pijpen ondersteunen doormiddel van een bracingplaat overdwars in de sub. Hierover een paar vragen.
1. Is deze plaat uberhaubt nodig voor de bassreflexpijpen (ze zijn 325mm lang)
2. Moet de plaat met bracing ook worden gedempt met pritex of dergelijke materialen.
Nu was in eerste instantie het idee om de hele sub te maken van 18mm mdf platen. Nu is mijn vraag is het ook mogelijk om de "Buitenste" kist te maken van bijvoorbeeld 18mm multiplex of een andere houtsoort.
Alvast bedankt
MVG Tim Hoving