UcD gewetens vragen...

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
jedel

UcD gewetens vragen...

Bericht door jedel »

oke, misschien kunen jullie mij helpen;

ik zou graag een stukje aankoop advies willen.

ik wil een UcD eindversterker gaan bouwen om mijn Yamaha RXV-750 te ontlasten en mijn fronts aan te sturen
een top idee natuurlijk.
ik heb allen geen zin om veel te solderen (ben ik niet goed in) dus alles moet van Hypex komen
nu is het probleem dat ik niet weet wat ik moet kopen.
het buget is ongeveer 500 E (ex behuizing) maar flexible en ik hoef geen vermogens monster

nu zou ik graag wat advies over invloed van de volgende opties op de geluids kwaliteit; wat heeft het meeste zin om geld in te steken:

UcD 180 / UcD 400
UcD ST / UcD AD
"stereo" / dual mono
ST power supply / HG power supply
120 VA / 160 VA / 225VA
2*120VA paralel / 300VA (enkel)
??

het hoeft niet de ultieme versterker te worden (anders blijft er niks te verbeteren over en dat lukt ook niet voor dit budget)
maar een best bang for the buck lijkt me leuk om mee te beginnen
(al ben ik bang dat de goedkoopste combi zijn)

bij voorbeeld: de ene uiterste 2* (UcD 400AD + HG PS + 300VA) (zoals Ssassen) tegen de andere 2 * UcD 180ST + ST PS + 300 VA (of 2*120VA) heeft een prijs verschil van ongeveer 450E ex (+- 680-230) m.a.w 300%.

hoeveel zin heeft het als de voor versterker het duurtse buget model surrounsound reciever van Yamaha is?

daarnaast wat zijn de nadelen van 2 trafos op een voeding ten opzichte van 1 trafo?
en hoeveel zin heeft dual mono als je het vervolgens in 2 kast prop met een gedeelde aarde?
Laatst gewijzigd door jedel op ma 14 nov 2005, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi jedel

Wat moeten de ucd's gaan weergeven? receiver ontlasten klinkt naar sub?
Kan je verder niet helpen maar leek me een belangrijk punt.

Groet Roland
jedel

Bericht door jedel »

Roland schreef:
Hoi jedel

Wat moeten de ucd's gaan weergeven? receiver ontlasten klinkt naar sub?
Kan je verder niet helpen maar leek me een belangrijk punt.

Groet Roland
stom van me.

het word een eind trap voor mijn in aanbouw zijnde fronts (ML-TL d'appolito met TB w5-610s en 28-847s, rechts op de foto)
Afbeelding

(volgens mij heeft de gemiddelde reciever alleen sub pre-outs, dus wordt hij nooit echt belast door de sub )
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jedel,

Neem twee UcD180 AD's met twee maal de ST voeding, twee 225-VA ringkerns en dan heb je een hele leuke versterker voor niet teveel geld. Je kan dan de koppelcondensatoren in de UcD180 module overbruggen en dan heb je een DC gekoppelde versterker (zonder koppel C's) en daarmee is zeker winst te halen in geluidskwaliteit.

Bij elkaar, incl, kast, aansluitmateriaal, klein spul etc. zit je dan rond de 400 euro. Dan kan je gewoon vanuit je RXV-750 met de pre-out naar de versterker, sub-out naar een aktieve subwoofer en je kan daar prima mee uit de voeten. Hou wel in de gaten dat dit een prima setup is voor stereo, voor 5.1 zou ik altijd gaan voor gelijkwaardige versterkers op alle kanalen en ook identieke luidsprekers op alle kanalen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jedel,
daarnaast wat zijn de nadelen van 2 trafos op een voeding ten opzichte van 1 trafo?
en hoeveel zin heeft dual mono als je het vervolgens in 2 kast prop met een gedeelde aarde?
Je kunt beter altijd voor dual mono gaan, dat heeft verders niks met aarde te maken maar met het feit dat beide versterkers op een enkele trafo + voeding overspraak geven en je kanaalscheiding dus flink omlaag gaat. Daarnaast heeft een half-bridge klasse-D versterker altijd een flinke voeding met een aantal flinke buffer elco's om het powersupply pumping effect te voorkomen; met twee modules op een enkele trafo + voeding zit je wat dat betreft op het randje.

Je kan overigens ook prima uit de voeten met 120 of 160-VA ringkern transformatoren, door het hoge rendement van de UcD modules is er netto meer vermogen voorhanden dan bij een AB versterker, maar gezien het prijsverschil tussen 120 en 225-VA is 225-VA eigenlijk de voordeligste keuze.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
jedel

Bericht door jedel »

SSassen schreef:
Jedel,
Je kunt beter altijd voor dual mono gaan, dat heeft verders niks met aarde te maken maar met het feit dat beide versterkers op een enkele trafo + voeding overspraak geven en je kanaalscheiding dus flink omlaag gaat. Daarnaast heeft een half-bridge klasse-D versterker altijd een flinke voeding met een aantal flinke buffer elco's om het powersupply pumping effect te voorkomen; met twee modules op een enkele trafo + voeding zit je wat dat betreft op het randje.

Je kan overigens ook prima uit de voeten met 120 of 160-VA ringkern transformatoren, door het hoge rendement van de UcD modules is er netto meer vermogen voorhanden dan bij een AB versterker, maar gezien het prijsverschil tussen 120 en 225-VA is 225-VA eigenlijk de voordeligste keuze.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Ssassen,

bedankt voor je tips,

stiekem is dat waar al de hele tijd aan zit te denken,
maar, ja zo'n HG powersupply is er niet voor niets, en als je dan leest dat er echt verschillen zijn tussen de 180 en de 400 (in een topic verder op, iets met gate drivers :shock: ) dan ga ik toch weer twijvelen.
Jan-Peter
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Jan-Peter »

bedankt voor je tips,

maar, ja zo'n HG powersupply is er niet voor niets, en als je dan leest dat er echt verschillen zijn tussen de 180 en de 400 (in een topic verder op, iets met gate drivers :shock: ) dan ga ik toch weer twijvelen.
Ga morgen wel een foto plaatsen van een Demo eindtrap die naar http://www.tnt-audio.com/ gaat. Een UcD180AD met 2x High Grade voeding en twee trafos. Waarbij we de voeding van de opamps voeden uit de HG voeding.

Erg leuke kleine versterker geworden in een echte Dual Mono configuratie.

Jan-Peter
jedel

Bericht door jedel »

Jan-Peter schreef:
bedankt voor je tips,

Ga morgen wel een foto plaatsen van een Demo eindtrap die naar http://www.tnt-audio.com/ gaat. Een UcD180AD met 2x High Grade voeding en twee trafos. Waarbij we de voeding van de opamps voeden uit de HG voeding.

Jan-Peter
dat lijkt me leuk om te zien!

Extern voeden van de opamps was ook een van mijn lange termijn upgrades/dromen (maar ja die soldeer/klus skills van mij.......)
Yves Smolders

Bericht door Yves Smolders »

Zou goed moeten meevallen hoor? Ik heb Jan-Peter ook eens gevraagd over hoe de opamps op de 400 modules te voeden... is al ff geleden maar dacht dat het maar op 3 punten solderen is (of zelfs maar 2)

Iets wat ik ook nog wil gaan proberen, maar eerst wat oefenen met de soldeerbout op wat oude spullen :lol:

Ik denk dat de eerste "snelle" kwaliteitswinst komt in het DC koppelen zoals hier al werd aangegeven... wel opletten dat de voorversterker dan een "proper" signaal uitgeeft... of er mooie caps tussenzetten natuurlijk.
jedel

Bericht door jedel »

oke update,
de spullen zijn binnen:
2x UcD180ad
2x ST-power suply
2x 225VA, 30V trafo's

1x kast (hifi2000, Pesante Dissipante 02/300 N-10), het oog wil ook wat

dus het bouwen kan beginnen. ik zie er nog een beetje tegen op om in mijn nieuwe dure kast gaten te gaan boren, maar het zal toch moeten.

maar ik heb ook nog een vraag. wat is de optimale plaatsing van de UcD modules?

-horizontaal?
-vertkaal (welke kant boven?
-schuin?
rho

Bericht door rho »

Wat de plaatsing van je modules betreft zou ik zeggen dat horizontaal het beste is. De dikke koelrib zit dan in de beste positie om de hitte af te voeren. Waarschijnlijk zal het niet zoveel uitmaken bij deze klasse D's maar ik zou ze toch mooi horizontaal plaatsen.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jedel,

Waar heb je 't kastje vandaan?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
jedel

Bericht door jedel »

SSassen schreef:
Jedel,

Waar heb je 't kastje vandaan?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
van RT-audio
maar ik had ze ook zelf kunnen bestellen in Italie, was ongeveer even duur

Afbeelding
alleen dan zonder handels, en met de 1cm dikke alu fronplaat(zonder rack-mount gaten)
weidok

Bericht door weidok »

Jan-Peter schreef:

Jan-Peter
Waar staat die foto ?

Wij wachten op de test :lol: :lol:
Uitslag zal wel HEEL goed zijn dat weet ik bijna zeker :wink: :wink:
jedel

Bericht door jedel »

weidok schreef:
Jan-Peter schreef:
Waar staat die foto ?
op hypex.nl
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
rho

Bericht door rho »

Mooi zeg!!! :shock:
jedel

Bericht door jedel »

oke even een update,:
de versterker is af. en werkt, ben er zelf nog een beetje verbaast over.

binnenkort plaatjes

ik ben alleen nog niet echt in staat geweest de verbetering objectief op te merken.
Plaats reactie