Marmer bewerken tbv subchassis?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ach maakt het uit Jan. Alle zacht constuctiestaal met laag koolstof en zwavelgehalte is prima geschikt. Wat voor naam het ook heeft. Probleem is meer om minder dan een standaardlengte van 6 m te bemachtigen ;).
Headshell
In memoriam †

Bericht door Headshell »

Sorry. het was maar een geintje.

Chemisch gezien zijn die 2 materiaaalsoorten identiek. Alleen de benaming is veranderd. De vraag die bij mij blijft is: zullen wel over 50 jaar nog ST 37 zeggen,

Het verbaast me eigenlijk dat we daar niet flexibel in zijn gebleken. Iedereen springt over binnen een jaar van de banaming GSM naar -Mobieltje- , maar wat we op ons werk de hele dag in onze handen houden mag niet flexibel worden benoemd. Raar. Wat zit een mens toch gek in mekaar.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo,

Even een kleine update. Vanmiddag bij een natuursteenbedrijf geweest dat kan wat ik wil. Het was nog dicht bij huis ook, een kwartierje met de auto :D

Leuke was dat ze al veel meer met audiozelfbouwers gedaan hadden. Hoofdzakelijk platen voor onder de boxen maar ze hebben ooit eens complete boxen van 30 mm graniet gemaakt voor iemand. Moet ik nog eens uitvissen want daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

Tjonge wat een mooie steensoorten zijn er. Marmer valt idd af. Als je dat niet goed dempt klinkt het idd als een klok. Graniet is een idd een veel betere optie. Hoewel veel harder dan marmer is het wel veel doodser. Maar prijzig is het ook. Heel mooi diepzwart (nog te betalen) tot hele mooie blauwe soorten (niet te betalen :( ) Een plaat van 45 x 50 cm van 30 mm komt toch al gauw op EU 150. Maar dan zijn er wel facetranden aan geslepen en ie rondom hoogglanzend gepolijst. Verder gaat extra frezen/slijpen en gaten boren tegen een uurtarief van EU 100,-/uur incl. machinekosten. Makkelijkste is om van ronde gaten uit te gaan. Komen op iets van 5 a 15 eu/stuk afhankelijk van de grootte.

Dus ja zit wel met mechanische onderdenen voor weinig, gaat een mooie basis met eventueel een extra onderplaat nog aardig in de papieren lopen.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Even off-topic misschien en misschien ook niet:

Ik heb wel eens speakers (Audio Labor geloof ik) gezien op een voet van marmer (2.5cm dik denk ik) met daaronder spikes gezet. Het verschil met gewoon alleen maar spikes onder de speakers was, naar mijn mening althans, dat het geluid redelijk breed was, maar met dat marmer eronder kwam dat nog veel meer aan de orde. Vooral het laag kwam veel lekkerder naar voren. De speakers zonder voeten klonken een beetje "fuzzig" als ik het zo mag zeggen en dus veel minder breed.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Vanmiddag bij een natuursteenbedrijf geweest dat kan wat ik wil
Hoe heet het en waar zit het?????? :?:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo Miniwatt,

http://www.bootlisse.nl/index.htm

Wat ben jij van plan met natuursteen? Boxen bouwen ofzo of ook iets voor je draaitafel?
sietse

Bericht door sietse »

Hoi Peter,

Het volgende kan je misschien helpen om over het kostenplaatje heen te stappen. Kan er geen plaatje van laten zien.
Ik vond in het duitse blad Audio een verslag van de audiobeurs in Munchen.
Draaitafeltje van Clearaudio, gewicht 310kg, kost maar 69000 euri.
En ik vind em nog oer lelijk ook. :(
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja ik weet welke je bedoelt Sietse,

Maar verlies onze eigen Pluto mannen uit Nederland ook niet uit het oog. Zitten niet zo ver van jou vandaan dacht ik:

Afbeelding

Ach het gaat niet zo om de kosten Sietse. Maar de sport van dit project is eigenlijk om tegen zo laag mogelijke kosten iets moois te bakken.
sietse

Bericht door sietse »

Dat snap ik natuurlijk wel. Heb zelf nog een TD160 die er nog als nieuw uitziet. Maar geen plek in de kamer. Weet ook eigenlijk niet wat ik er mee zal doen. Wel zonde, want heb ongeveer 500 LP's en nog originele singeltjes uit de jaren 60. Ik denk er nog maar even over na. 8)
Pluto platenspelers ken ik overigens niet. Ben ik ook al jaren niet meer mee bezig geweest.

Sietse
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

:shock:

Klopt het dat die pluto platenspeler hierboven luchtvering gebruikt?

sorry voor off topic:wat een maffe constructie met die compresor en zo...What's next? een sub die op zonnebloemolie loopt...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Lijkt idd op een luchtgeveerde laboratorium isolatietafel ;)

Dacht eigenlijk dat Pluto niet meer bestond. Ze zijn destijds bekend geworden met hun houten 1 punts armpje. Maar ze hebben een echte website: http://www.plutoaudio.nl/
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Hallo Miniwatt,

Wat ben jij van plan met natuursteen? Boxen bouwen ofzo of ook iets voor je draaitafel?
Bedankt Pjotr!

Sinds ik een plaat graniet op mijn cd-speler heb gelegd ben ik enthousiast geraakt over de eigenschappen van dit spul.
Ik ga een draaitafel bouwen, en dacht ook aan (o.a.) een laag graniet als plint. Maar daar ben ik nog niet helemaal uit. Maar ik kwam maar niet op een goeie natuursteenhandel uit, en het leek me voor dee toekomst toch wel handig om er eentje te kennen.. Dus.
weidok

Bericht door weidok »

Miniwatt schreef:
Hallo Miniwatt,

Bedankt Pjotr!

Sinds ik een plaat graniet op mijn cd-speler heb gelegd ben ik enthousiast geraakt over de eigenschappen van dit spul.
Ik ga een draaitafel bouwen, en dacht ook aan (o.a.) een laag graniet als plint. Maar daar ben ik nog niet helemaal uit. Maar ik kwam maar niet op een goeie natuursteenhandel uit, en het leek me voor dee toekomst toch wel handig om er eentje te kennen.. Dus.
Zou best eens goed kunnen uitpakken..
goed plan.. lees maar eens op Audiofreaks !!! Tifosi heeft
een marmeren plint om z'n Thorens gebouwd !!!

Zou speksteen hier ook toegepast kunnen worden.. :oops: :oops:
buisje

Bericht door buisje »

Ik heb al een hele tijd geleden een subchassis draaitafel gebouwd met een marmerplaat en rubbers uit een centrifuge. Wat ik kan zeggen nu: neem GEEN MARMER! maar iets anders, de middenfrequente tonen joelen door marmer heen alsof het de lieve lust is. Ik heb er van alles aan proberen te doen, dempen met bitumen ed, maar het beste lijkt me mijn hele project te herzien en een ander materiaal te kiezen voor het subchassis.

buisje
Joost

Bericht door Joost »

roland schreef:
sorry voor off topic:wat een maffe constructie met die compresor en zo...What's next? een sub die op zonnebloemolie loopt...
Maar het is wel een héééééle mooie compressor. Dood en dood stil......ssssssst
buisje schreef:
Wat ik kan zeggen nu: neem GEEN MARMER!
Nee aluminium is veel mooier! :lol: :roll:

Joost
buisje

Bericht door buisje »

Nee aluminium is veel mooier!
Kijk, die heeft hem in de smiezen, en dan als kan gegoten aluminium met silicium. Verkrijgbaar in platen via een metaalfrezerij. Ik heb 6 mm plaat liggen, maak daar zelf, gewoon met decoupeerzaag, bandschuurmachine, bovenfrees en kolomboormachine, mooie strakke frontplaten van! Wrijflettertjes erop en dan blanke lak erover spuiten: perfect.
Nu On-Topic again: Alu platen lenen zich ook perfect voor een mooi strak subchassis, mooiste is om dan een bevriende CNC frezer zien te vinden. Dat CNC-frezen heb ik vroeger gedaan maar doe dat al ruim 12 jaar niet meer. Qua prijs zal het niet veel uitmaken denk ik, bewerken van marmer of alu.

buisje
buisje

Bericht door buisje »

Oh ja: als het klaar is, die alu onderdelen laten anodiseren en een mooi kleurtje laten geven! Wordt het echt een high-tech draaitafel.

buisje :idea:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Bedankt buisje voor je input mbt je ervaring met marmer voor een subchassis.

Tja van dat marmer had ik ook al ontdekt, graniet is veel stiller. Althans wat ik zo bij de natuursteenhandel bekeken heb. En speksteen? Ten eerste vind ik het er niet uitzien (op enkele groene Indiase soorten na) en ten tweede is het gewoon te zacht en te kwetsbaar en niet sterk genoeg voor zoiets. Van dat aluminium ben ik nog niet zo overtuigd evenmin als van een alu/kunststof sandwich. Zie ook nevenstaand draadje. Heb de indruk dat alles te dood maken ook niet goed is. Zelf voel ik tot nu toe het meeste voor een harde houtsoort met loodkorreldemping a la Terres.
buisje

Bericht door buisje »

Hoi Pjotr

Die andere draad had ik ook al gezien.

Nee helemaal dood maken is ook niet je van het. Het gaat om de goede balans tussen het 1 en het ander, net als met een echte muziekinstrument. Prop maar een speaker helemaal vol met dempingsmateriaal dan weet je genoeg.
Speksteen lijkt acoustisch beter maar af te raden: te zacht/bros. (fascinerend: diamant is ook steen, maar precies het tegenovergestelde, keikard)

Hout lijkt dan inderdaad de meest voor de hand liggende optie. Ook goed zelf te bewerken.

Ik wil nog een single-ended transistor voorversterker bouwen: Wat ik al weet: frontje wordt van hout, met RVS draaiknoppen en RVS ring om display.....Ik heb nog wat te doen, ik :-# en ga die bout weer warmstoken

buisje
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

weidok schreef:
Miniwatt schreef:
Hallo Miniwatt,

Bedankt Pjotr!

Zou best eens goed kunnen uitpakken..
goed plan.. lees maar eens op Audiofreaks !!! Tifosi heeft
een marmeren plint om z'n Thorens gebouwd !!!

Zou speksteen hier ook toegepast kunnen worden.. :oops: :oops:

Het ging mij om graniet idd voor onder de draaitafel, op de cd-speler -en eronder- en als ik echt geld teveel heb voor onder de speakers. Ik heb nu wat resten graniet van mijn ouders' keuken, maar ik wil graag in een donkere kleur en op maat... Die plakken die ik nu heb zijn 3 cm dik, echt geweldig spul!

Half off-topic: je cd-speler verzwaren door er graniet op te leggen werkt fantastisch, maar ik droom ook wel eens van zoveel mogelijk van de behuizing eraf halen (ik heb een Teac VRDS 10, als je die wilt openmaken ben je een uur bezig met al die lagen koper :? ) , en het loopwerk op een flink stuk hout monteren, er gaan ook weer stemmen op dat dat dan juist beter zou zijn dan verzwaren :roll:

Ik liep eens binnen bij een nieuwe natuursteenhandel in de buurt, ik vroeg een kostenindicatie voor een plak van +/- 30 x 40, en men vroeg bijna direkt of het voor audio was. Ik: :shock: bleek dat ze al behoorlijk wat klanten gehad hadden die dat onder hun speakers plaatsten :D
tifosi

Bericht door tifosi »

buisje schreef:
Ik heb al een hele tijd geleden een subchassis draaitafel gebouwd met een marmerplaat en rubbers uit een centrifuge. Wat ik kan zeggen nu: neem GEEN MARMER! maar iets anders, de middenfrequente tonen joelen door marmer heen alsof het de lieve lust is. Ik heb er van alles aan proberen te doen, dempen met bitumen ed, maar het beste lijkt me mijn hele project te herzien en een ander materiaal te kiezen voor het subchassis.

buisje
Ik heb mij maar geregistreerd om te reageren, mijn marmeren plinth, resoneert op geen enkel vlak, is volledig dood, je kan er op kloppen en ook op het motorboard, je hoort totaal niks over de speakers.

Het geluid van de Thorens is enorm verbeterd met de marmeren plinth, heel veel rust in het geluid gekregen, plaatsing is enorm strak, eigenlijk op alle gebied.
Maar ik denk wel dat het heel belangrijk is, waar je je draaitafel plaatst en waarop, ik heb de draaitafel op een schap aan de muur staan en op verstelbare kegels om de draaitafel geheel exact waterpas te kunnen stellen.

Verder heb ik een groot deel van het sub-chassis gedemt met bitumen en zo ook het motorboard.
Ook gebruik ik geen bodemplaat on de de draaitafel.

Dus hieruit blijkt dat marmer wel zeker als plinth gebruikt kan worden, ik heb meerdere audio liefhebbers op bezoek gehad om te luisteren, en niemand heb ik over resonantie's of dergelijke gehad, nee integedeel, de draaitafel klonk zeer aangenaam en muziekaal, hiermee gelijk aangetoond dat de Thorens flink gedemt kan worden, zonder dat de draaitafel zijn muziekaliteit verliest.

Afbeelding

ps. de zilverkleurige spikes zijn vervangen voor zwarte verstelbare kegels :wink:

gr tifosi
buisje

Bericht door buisje »

Hallo Tifosi

Mijn draaitafel ziet er haast hetzelfde uit als jouw Thorens, alleen is de ombouw van hout (multiplex, met spikes) en het chassis is van marmer dus het gedeelte waar de (bij mij direct drive) motor, arm ed. op gemonteerd is. De trillingen van de arm met element gaan direct via de cardanlagers en armvoet het marmer in, en blijven daar door resoneren door de acoustische eigenschappen van marmer. Dit kan ik perfect horen met de stethoscoop. Resultaat: Plaatsing middengebied (stemmen) wordt erdoor vertroebelt. De ombouw mag best van marmer zijn, maar voor de basis waar de arm op gemonteerd zit, kun je mijns inziens beter een ander materiaal kiezen, zoiets als multiplex/glas/perspex/lood sandwich oid. De geluidsgolven lopen zich dan dood in het materiaal, door verschillen in geluidsgeleidings-snelheid van de verschillende verlijmde materialen.

Ik wil eigenlijk alles een keer over doen, nieuwe arm maken met draad-ophanging ipv cardanlagers en zo, maar moet eerst andere projecten afmaken.

groet: buisje
tifosi

Bericht door tifosi »

buisje schreef:
Hallo Tifosi

Mijn draaitafel ziet er haast hetzelfde uit als jouw Thorens, alleen is de ombouw van hout (multiplex, met spikes) en het chassis is van marmer dus het gedeelte waar de (bij mij direct drive) motor, arm ed. op gemonteerd is. De trillingen van de arm met element gaan direct via de cardanlagers en armvoet het marmer in, en blijven daar door resoneren door de acoustische eigenschappen van marmer. Dit kan ik perfect horen met de stethoscoop. Resultaat: Plaatsing middengebied (stemmen) wordt erdoor vertroebelt. De ombouw mag best van marmer zijn, maar voor de basis waar de arm op gemonteerd zit, kun je mijns inziens beter een ander materiaal kiezen, zoiets als multiplex/glas/perspex/lood sandwich oid. De geluidsgolven lopen zich dan dood in het materiaal, door verschillen in geluidsgeleidings-snelheid van de verschillende verlijmde materialen.

Ik wil eigenlijk alles een keer over doen, nieuwe arm maken met draad-ophanging ipv cardanlagers en zo, maar moet eerst andere projecten afmaken.

groet: buisje
Juist dat vermoeden had ik al, maar welk type Thorens heb je?, ik heb nooit iets gelezen dat iemand het sub-chassis van marmer had gemaakt, ik zou er ook niet opgekomen zijn, wat zou het voordeel moeten zijn?
Want volgens een Thorens kenner, zou alleen dempen van het origineel chassis, al ruim voldoende effect hebben.

gr tifosi
buisje

Bericht door buisje »

Ik heb geen Thorens, maar een Akai direct drive loopwerk gesloopt, binnenwerk op een marmerplaat gemonteerd (vond ik gewoon mooi) Mijn zelfgemaakte aluminium toonarm op gezet en spelen maar. De Akai was eerst gewoon van dun spaanplaat, stond op rubberen dempvoetjes.

De direct drive motor constructie is verzwaard/gedempt. Plateau is volgegoten met zware dempende elastische kunsthars. Ik wil nog een loden ring draaien om gelijkloop nog iets te verbeteren van de direct drive. Ook zit er een composietmat met een lood/bitumenvulling op geplakt, en ivm krassen en demping op lp's een viltmat. Ik heb een puck erbij gemaakt, spantangsysteem op as.
De marmerplaat hangt via beugels aan drie zware rubbers, perfecte isolatie van buitenaf, maar interne resonanties is dus een ander verhaal, dat bleek (veel) later. Ik heb er nog 1 Akai voor reserve. Wil nog een goed element kopen tzt, de HO-MC Ortofon is helaas gesneuveld.

buisje
SARK

Bericht door SARK »

@tifosi
Puik stukje werk :!: Ziet er heel mooi uit.
buisje schreef:
Mijn zelfgemaakte aluminium toonarm op gezet en spelen maar.
Foto's :!:
Plaats reactie