Het bouwen van een Herrie kast

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Wilmo

Het bouwen van een Herrie kast

Bericht door Wilmo »

Hallo, ik ben nieuw op het forum, en verder ook nieuw voor zelfbouw van geluids-systemen.

Ik houd van een goed geluid, heb daarom ook een behoorlijk goede radio (Marantz PM-78, Sony XA-20 ES, Translator Impact 4-II). Ik ben 17 jaar en zit nog op een middelbare school. En op die school ben ik lid van een Soos commissie, gewoon een luier ruimte op school waar wij met bijna geen geld een hele boel bij elkaar scharrelen. Nou is er wel een redelijk budget en daar wilden we wel een boom-box achtig ding van bouwen. Want we hebben nu een heleboel kleine speakers die eigenlijk niet echt laag gaan.

Dus: zouden jullie me willen helpen met het ontwerpen van het filter, kiezen van units, kastontwerp en evt amp in de kast zelf, want onze versterker kan denk ik niet veel meer hebben, dus een amp in de kast zelf lijkt me aan te raden.

Streven: een kast waar een hoop lage herrie uitkomt met een redelijke geluidsdruk.
Zelf ben ik hier niet echt voorstander van, om het in mijn eigen kamer te horen, maar voor zo in de soos lijkt het me erg leuk.

Ok, ik kijk uit naar jullie reacties :D

Wilmo
Wilmo

Bericht door Wilmo »

Naja dit principe lijkt me wel wat:
Afbeelding

en ons budget wordt ik denk hooogstens 80 euro :oops:

en ik denk dat de unit het meest gaat kosten? ik heb al wel gegeken hier en daar en er oa bij de kijkshop vond ik dit:
Afbeelding

tja zulke dingen zijn wel leuk enzo, maar ze beperken zich niet tot het laag,wat ik liever wel op om een 1 of andere reden. Misschien dat een 2e handse autowoofer iets is?
Ik wilde dus eigenlijk niet zo'n bouwpaket kopen, maar gewoon losse onderdelen, en MDF van de bouwmarkt enzo :wink:

En is het te doen voor een redelijke soldeerder om een versterker te bouwen? Of is het dan verstandiger om op zoek te gaan naar een laag-unit met niet te veel vermogen? Of is het zelfs mogelijk om een versterker uit de 'car-hifi' hiervoor te gebruiken?

Zoals je wel ziet een heleboel vragen, want ik ben echt een noob op het zelfbouw gebied. Op hifi kan ik me aardig goed redden, maar dit is compleet nieuw voor me, maar wel leuk om uit te zoeken :)

Wilmo
bartsegers

Bericht door bartsegers »

ik heb nog een hele hoop losse speakers, waarvan een goed boom-kastje te maken valt. meel me maar eens. :P
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Wilmo schreef:
Naja dit principe lijkt me wel wat:
Afbeelding

en ons budget wordt ik denk hooogstens 80 euro :oops:
Gaat krap worden, maar er is vast wel een leuke cheap ass knalsubwoofer voor te maken. Echter wil je deze ook actief aansturen, en dan gaat het al snel in de kosten lopen...
Ik wilde dus eigenlijk niet zo'n bouwpaket kopen, maar gewoon losse onderdelen, en MDF van de bouwmarkt enzo :wink:
Dat is natuurlijk geen probleem. is ook vaak goedkoper, echter kun je zo'n pakket prima als uitgangspunt nemen.
En is het te doen voor een redelijke soldeerder om een versterker te bouwen? Of is het dan verstandiger om op zoek te gaan naar een laag-unit met niet te veel vermogen? Of is het zelfs mogelijk om een versterker uit de 'car-hifi' hiervoor te gebruiken?
Een versterker kun je zeker wel zelf maken met niet al teveel soldeerwerk (een gainclone bijvoorbeeld), maar vergis je niet, ook dat is niet goedkoop. Car-hifi spul zou ik niet aanraden, de voeding is dan duurder dan de amp. Zelfde geld voor die compo setjes. Gewoon vanaf blijven. Car audio subwoofers zijn nog wel eens bruikbaar, maar vaak is er er ook niks zinvols mee te doen, dat geldt zeker voor de goedkope modellen.
Wilmo

Bericht door Wilmo »

Ik heb bartsegers gemaild, en daar zal in de komende tijd wel iets uitkomen wat voor unit(s) ik ga gebruiken.

Ok, dan moet hij maar passief, ik regel wel dat dat gaat lukken... :roll:

Verder is een BR een van de betere opties zeker? Daar heb ik ook nog een heleboel vragen over, maar die komen wel als we aan de kast toe zijn... (ik neem aan dat je een kast bouwt naar de units??)

Wilmo
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Wilmo schreef:
Ik heb bartsegers gemaild, en daar zal in de komende tijd wel iets uitkomen .....
kan je in de tussentijd eens de artikelen op onze frontpage doorlezen http://www.zelfbouwaudio.nl/
teacher

Bericht door teacher »

Het enige wat ik mij zo gauw kan bedenken is kijken bij de conrad...

2x raveland X1038L artikel nummer: 30 14 27-06 49,95 p/s
Afbeelding

1x mccrypt PA5000 artikel nummer: 30 16 28-06 111 p/s
Afbeelding
Ja, boven je budget, maar in een keer klaar, en voor het geld bouw je het niet zelf.

gr

t.
bartsegers

daar verkijk je jezelf op.
de klank van deze dingen is ronduit slecht!!
geen filter, een papieren schrot woofeertje, met een erwtje als magneet.
totaal geen berekende BR kast. 1cm spaanplaat, denk je alle slechte dingen in, en mik ze in 1 kast.

zonde geld. die versterker is al helemaal duur, voor wat je krijgt.
richard

Bericht door richard »

bartsegers schreef:
daar verkijk je jezelf op.
de klank van deze dingen is ronduit slecht!!
geen filter, een papieren schrot woofeertje, met een erwtje als magneet.
totaal geen berekende BR kast. 1cm spaanplaat, denk je alle slechte dingen in, en mik ze in 1 kast.

zonde geld. die versterker is al helemaal duur, voor wat je krijgt.
Toch precies wat de de TS wilde hebben; een herriekast!
Wilmo

Bericht door Wilmo »

ja, en die niet 1,2,3 stuk gaat, ik heb wel ervaring met die goedkope PA dingen, daar draai je een tel mee op een klein beetje sterkte en de woofer doormidden gescheurd, ofzo
Heb ik al te vaak mee gemaakt

Wilmo
bartsegers

een herrie kast hoeft natuurlijk niet van lage kwaliteit te zijn.
klassieke muziek vind ik ook herrie :D
Beatpower
Contacteer:

Bericht door Beatpower »

teacher schreef:
Het enige wat ik mij zo gauw kan bedenken is kijken bij de conrad...

2x raveland X1038L artikel nummer: 30 14 27-06 49,95 p/s
Afbeelding

1x mccrypt PA5000 artikel nummer: 30 16 28-06 111 p/s
Afbeelding
Ja, boven je budget, maar in een keer klaar, en voor het geld bouw je het niet zelf.

gr

t.
Dat Conrad spul is trouwens ook nog het slechtste(samen met Skytronic) op budget-gebied.
Dan zeker Dap doen
Speakerslut

Bericht door Speakerslut »

blaat? dingen van raveland zijn bagger ja, skytec zit er met hun gewone series al wat boven en is voor simepele klassen feestje vaak wel te doen.

De goedkope serieus van dap zijn ook ruk, dus dan maakt het niet uit of je sky of dap neemt, zit in alle 2 een cheap piezo drivertje etc.

Met een budget van 80euro kun jeje berter alle moeite besparen en lekker niet aan beginnen want voor 80euro heb je nog niet eens een serieus Hoog driver!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”