Mini TL

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Mini TL

Bericht door doppedoos »

Eindelijk is het zover! Schetsen en berekeningen liggen al 1 jaar te wachten :oops: en heb eindelijk hout gehaald om m'n mini TL te bouwen!
Een kastje van ongeveer 20 cm breed 45 hoog en 45 diep met drivers die ik ook al 1 jaar heb liggen.
Kom meteen voor het probleem dat ik vandaag de freesmachine moet aanpassen om kleine circels te kunnen frezen zodat ik de drivers mooi kan laten verzinken in het hout.
Gaande het project zal ik proberen wat foto's te plaatsen en zal ik proberen de vragen van geinteresseerden te beantwoorden. Het wordt voor mij een redelijk moeilijk project daar ik dit keer ook wat meer aandacht aan de afwerking van de kasten wil besteden en meer rekening wil houden met afstraalgedraag van de Baffle en reflektie van geluid vanuit de kast zelf.
Op naar een staalfreesmachine om m'n hout frees aan te passen!
sietse

Bericht door sietse »

Hallo Doppedoos,

Een stukje naar onderen in dit forum hoofdstuk staat een topic Frezen van Sietse. Heb je dat al eens door genomen?
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Thanks Sietse!

Heb inmiddels de gaten al gefreesd en heb ook jou verhaal (snel) gelezen. Heb zelf op verschillende afstanden(de straal van de te frezen cirkels) gaten geboord in de freesvoet en schroefdraad in getapt. Even een stalen pen gedraaid die je hier in schroeft. Gaatje boren in het centrum van de te frezen cirkel van het hout en klaar. Werkt heel goed. Wordt me inmiddels een beetje te koud en donker buiten....gaan morgen weer verder!
frontje mini TL
Afbeelding
Pennetje freesvoet
Afbeelding
freesvoorbeeld:
Afbeelding
Paul

Bericht door Paul »

Gebruik je de Vifa XT300 en PL14?

Das intressant, ik heb deze gebruikt in een bassreflexbehuizing (standaard ontwerp; premium 11)

Wat voor filtering pas je toe?

grt Paul.
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@Paul
Goed gezien! Vifa PL14WJ09-08 en VifaXT 25TG30-04
Ga deze TL in eerste instantie filteren met een bestaand filter wat ik eerder gebruikt heb voor een dergelijke combinatie (te zien in onderstaande link) maar dan in andere kast en andere tweeter.....
Dit is een 4de orde Linkwitz R filter op 2500 Hz. Ik zeg in eerste instantie omdat ik het filter buiten de kast hou en voor het eerst ga proberen de impedantie van de drivers in de kast te meten en vervolgens de filtering ga proberen te optimalizeren. Hierbij wil ik Speaker Workshop gaan gebruiken maar moet zeggen dat ik daar nog geen ervaring mee heb! Zal dus zeker even stoeien worden! Zeker voor een werktuigbouwer als ik.
Groetjes Simon
Paul

Bericht door Paul »

Wat verwacht je van de TL t.o.v. een "gewone" BR ?

Mijn filter is gewoon 2e orde, vanwaar je keuze voor 4e orde?

Ik zou mijn exemplaren wel eens met de jouwe willen vergelijken als je klaar bent! Weet niet of je daar interesse in hebt?

grt Paul
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@Paul

Ik luister op het ogenblik naar een TL die eigenlijk van binnen hetzelfde kanaal heeft maar dan niet 3 keer 'gevouwen' zoals deze gaat worden maar 1 keer gevouwen is. Dus ik hoop dat deze mini TL op z'n minst net zo 'laag' gaat als hetgeen ik nu heb staan maar dan uit een kleiner (oogend) kastje, bovendien wil ik wat minder reflekties hebben en een iets beter gedrag in het hoog, vandaar een andere vorm baffle. Heb geen ervaring met BR met deze wofer.... Maar ik hou meestal niet van BR.

Filter is een gevoelsmatige keuze daar ik het persoonlijk niet prettig vind als je bijvoorbeeld bij een stem het gevoel hebt dat deze uit 2 luidsprekers (TW&W) komt. Maar zoals eerder vermeld: Het filter hou ik buiten de box en zal nog veel aan gesleuteld worden eerst maar de kast maken :wink: maar ben altijd in voor dit soort experimenten

Over vergelijken van speakers praten we wel weer als deze af is :D

Groetjes Simon
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Groffe zaag en freeswerk is gedaan: De Baffle bestaat uit 2 hardhout lagen waarbij de 2de laag de tweeter ook van achteren, bij de magneet ondersteund. dit om de tweeter echt zo goed mogelijk op te sluiten. Dit idee heb ik overgenomen van Jeroen D die elders op het forum met z'n prachtige nieuwe project bezig is:

viewtopic.php?t=589&postdays=0&postorder=asc&start=630

De wofer heb ik na lang overwegen niet ondersteund aan de achterzijde daar het vifa wofertje volgens mij wel in een heel erg degelijk gegoten frame zit. Buiten dit is het een TL en geen gesloten kast. Metingen zullen straks uitwijzen hoe het impuls gedrag van deze TL is.

een paar platjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vanavond of morgen de baffle platen verlijmen en morgen de rest van het hout halen voor de kast en het 'labirint'

Groetjes Simon
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Project vordert gestaag! Op zo'n moment gaat de digitale camera stuk :evil:
Moet toch wachten op de lijm die drogen moet en ben voorzichtig begonnen aan het programma Speaker Workshop :? Voordat ik mij hier te diep in verdiep heb ik ook elders op het FORUM gelezen dat ik klaarblijkelijk niet de enige ben die moeite heeft met dit programma :!: Denk dat ik er verstandig aan doe om snel over te stappen naar DLSA. Of zijn/is er tegenwoordig beter te kopen? Is DLSA wel begrijpelijk? heeft het een goede handleiding?
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Weer een paar plaatjes van de voortgang van de mini TL:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en het begin van de kast:
Afbeelding

Helaas zijn de foto's niet echt scherp meer.... :oops:
Maar heel langzaam begint het op een kast te lijken...
richard

Bericht door richard »

doppedoos schreef:
Weer een paar plaatjes van de voortgang van de mini TL:
Afbeelding
Dat wordt vast nog wel wat. Maar misschien een tip; ruim het woofergat aan de binnenzijde van de baffle op met een behoorlijk 45° facet, dan heeft de woofer ook aan de achterzijde net wat meer ademruimte.
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@Richard,

Heb hier inderdaad over zitten denken :idea: In eerste instantie ga ik het eerst proberen zonder de afronding! De reden hiervoor is dat de ruimte die er nu al is, ruim groter is dan het oppervlak van de achterkant van de woofer. en zoals boven vermeld; wil ik zo min mogelijk reflecties vanuit de kast door de woofer heen weer naar buiten hebben.
De achterste 2 (mdf) platen van de Baffle zijn ook enkel geschroefd en het geheel van de kast schroef ik ook in eerste instantie in elkaar zodat ik dit eventueel later nog kan doen! maar dit beslis ik dan pas na metingen en luistertest! maar thanks voor de oplettende opmerking :wink:
Ook de Baffle voorkant moet nog netjes worden afgerond voor het afstraalgedrag.
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Weer een plaatje van de vorderingen. Labirint is in grote lijnen af zit nog los daar de áfbuigplaten van 45 graden nog gemaakt moeten worden. Facetten van Baffle inmiddels ook gemaakt. Zal straks nog best wel wat geschuur worden om dit echt netjes af te werken. Weet nog niet hoe ik de zijplaten (mdf) af ga werken?

Afbeelding
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

weer een plaatje:
Helaas liet het weer het niet toe om te schuren buiten en zit alles nog niet gelijmd.... :?
Afbeelding
bartsegers

Bericht door bartsegers »

ik vind het ontwerp erg mooi.
Zou je dit, mits digitaal, door kunnen sturen?
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@bart

:oops: mits digitaal...... :oops: Hahaha....Heb deze tekening 1 jaar geleden gemaakt, ergens in of onder weg naar maleisie 8) . Dit is het origineel waar ik nu ook vanaf werk..... Zoals je ziet zit het meerendeel in m'n hoofd, ook omdat ik al een paar van dit soort (enkel gevouwen) tl-letjes gemaakt heb....lijkt me wijs dat je mijn ontwerp even afwacht (of het wel de moeite is)
maar in principe staan alle afmetingen er in en als je nog vragen hebt hoor ik het wel!
[URL=http://imageshack.us]Afbeelding

wel heb ik een iets mooiere tekening gemaakt van het frontje. let me know..
groetjes Simon
bartsegers

Bericht door bartsegers »

ik wacht je resultaten zeker af.
ik wil namelijk nog een TL subje maken voor 4 8" units.
Maar misschien dat het toch een 1 maal gevouwen pijp wordt.
Ik wacht het wel af.
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

groffe werk van de kast is af..... morgen of later simpel filtertje in elkaar zetten zodat op gehoor voorlopig de hoeveelheid dempingsmateriaal bepaald kan worden, beetje inspelen....en dan begint voor mij het nieuwe aspect van dit ontwerp; filter ontwerpen adhv metingen met speaker workshop :shock: maar eerst morgen genieten van m'n verjaardag :D :D :!:
Afbeelding

groetjes Simon
SARK

Bericht door SARK »

Afbeelding
sietse

Bericht door sietse »

Ziet er al veelbelovend uit.
Gefeliciteerd met je verjaardag en dat je nog vele boxen mag bouwen :D
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

miniTl staan vrolijk in te draaien op een test filter.....een standaard 3de orde but. op 2500 hz. op het eerste gehoor hoef ik niet eens de niveaus van TW/W aan te passen met weerstanden. Dit zal ik proberen voor de gijn te meten met microfoon. Dit filter gebruik ik alleen maar om de speakers een beetje in te draaien en de hoeveelheid dempingmateriaal te bepalen. Hierna zal ik met speakerworkshop aan de gang gaan.

Hier een plaatje:
Afbeelding

rechts van de mini tl staat z'n volwassen broertje. In principe de zelfde TL qua afmeting maar dan enkel gevouwen en met een 'goedkoop' tweetertje. Kan nu al duidelijk het verschil horen qua ophanging/bevestiging van de woofer en tweeter in de nieuwe miniTL Het laag en hoog is nu veel strakker en de interne vormgeving en montage zorgt nu al voor duidelijk minder reflekties. Ook dit wil ik natuurlijk proberen te gaan meten 8)
opvallend is dat ik nu al ongeveer de helft aan dempings materiaal gebruik dan bij het grote broertje?!?!
Iemand enig idee waarom?
In ieder geval ben ik blij dat het laag van de mini TL op het eerste gehoor minstens net zo goed klinkt als z'n lange broer. Het lijkt er op dat het extra vouwen van de TL weinig invloed heeft op het bereik in het laag. Door het extra vouwen van de TL creeer je zelfs iets meer volume in de kast en zou het best kunnen zijn dat de frequentie zelfs verder door loopt...Maar dit ga ik morgen meten als ik vut heb. Ik zit nu al voor het dilemma dat ik alleen maar muziek wil luisteren :lol: :lol: :lol:
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Kon het toch niet laten om te meten wat de speaker nu doet. Hiervoor het RTASpectrum gemeten met 'Pinknoise"volgens meetopstelling:
Afbeelding
Met als resultaat:
Afbeelding

Een korte analyse:
beginnend bij het laag; Voor mij heel verwonderlijk dat deze miniTL de 5o HZ weergeeft! Meer is er echt niet over te zeggen daar de gebruikte versterker een eigenbouw buizenversterkertje is die ik nog nooit na gemeten heb. Buizen versterkers zijn wat moeilijk in het laag :!: De miniTL is berekend op een -3dB van ~65 Hz. Dit is vermoedelijk een indikatie dat de Tl nog iets meer gedempt moet worden ook daar ik altijd de neiging heb iets te weinig te dempen om het TL karakter iets te veel te nuanceren :roll:
Rond de 200 Hz nog een dipje :?: :?: :?:
En dan de MEGA krater in de weergave gebied precies bij de overname van 2500 Hz [-X Kortom: Dit wordt aan de gang gaan met speaker workshop :!:
Verder wel aardig om te zien dat inderdaad zoals ik eerder al vermoedde, de levels van de tweeter en woofer aardig 'goed' zijn.

Hier begint dan eigenlijk het nieuwe aspect voor mij van het ontwerpen van de speaker. Kasten bouwen lukt me meestal wel maar nu het filter :roll:

Hopenlijk zijn er mede forum gebruikers die me straks, als echte werktuigbouwer, bij voor mij niet te overkomen problemen , mij verder kunnen helpen in dit nieuwe leer process
Groetjes Simon
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Het zat me al niet lekker :? :? Ben niet echt handig met filters en het is de eerste keer dat ik een derde orde filter in elkaar heb gezet. Toen schoot mij te binnen dat bij 3de orde de fase van tweeter en woofer verschillend kan zijn. Bovendien had ik nog nooit zo een MEGA dip gezien in mn filters :!: dus :idea: fase van tweeter gedraaid en weer gemeten en zie daar:
Afbeelding

:-# :-# :-# #-o #-o

Heb vandaag ook aan de prednison infuus gehangen in het ziekenhuis; beinvloedt kennelijk meer dan de rijvaardigheid.
Des al niet te min moet er nog een hoop gebeuren aan het filter :wink:
Zo blijkt maar weer: Meten is weten

groetjes Simon \:D/
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

gelukkig nieuwjaar iedereen!
Heb geprobeerd te stoeien met speakerworkshop maar blijf het veel te ingewikkeld vinden.....met behulp van Jeroen D

Dankje Jeroen!

en veel proberen en een filtertje of 30 (wijzigingen) verder gekomen tot een elektrisch 2de orde butterwort filter waarbij het laag bij 1500 Hz af valt en het hoog bij 1900 Hz begint met volgende resultaat:

Afbeelding

De tussenstappen zijn volgens mij niet interresant......wel veel van geleerd na een 100tal metingen van tweeter en woofer appart en dan in en uit fase samen !
Nu in een fase beland dat de speaker weer gedemonteerd is en alles gelakt wordt!....ook niet interresant daar het voornamelijk wachten is op het drogen van de 7 lagen jacht lak voor het hardhout met daarna nog het lakken van de kast zelf....
Daarna weer monteren en het filter na luisteren nog een beetje tweaken zeker bij de dip bij 500-1000 Hz.
Groetjes Simon
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Niet gek Simon! Is de karakteristiek nu akoestisch gezien 3de orde, dwz dat je ongeveer dezelfde respons krijgt met tweeter in en uit fase?
Plaats reactie