zou jij de "maten" van de afgezaagde facetten willen posten/ mailen, ik wil ze zelf ook gaan "maken", maar heb geen idee welke maten welk effect geven, en bij jou is het wel zo fraai geworden dus....
De bouw van de Scan Speak A4 MK (III) :)
Moderator: Beheerdersteam
Paul schreef:Fireman,
zou jij de "maten" van de afgezaagde facetten willen posten/ mailen, ik wil ze zelf ook gaan "maken", maar heb geen idee welke maten welk effect geven, en bij jou is het wel zo fraai geworden dus....
Morgen zal ik de maten even doorgeven. Ben nu op mijn werk tot morgen ochtend.
Maar welke maat welk effect geeft weet ik ook niet. Ik heb gewoon gedaan wat me mooi lijkt. Dat is dit dus geworden.
Ik moet wel zeggen dat de plaatsing van het geluid nóg beter is geworden.
misschien dat iemand eens een aantal meettesten heeft gedaan. Met grote facetten en kleine facetten.
Vanaf de boverste rand (voor) heb ik een lijn gezet. Die staat 5cm vanaf de rand. Ik heb een punt gezet op de zijkanten naast de woofer. Dat is ter hoogte van het hart van de woofer. verder heb ik de schuine lijnen ca. 1cm langs de tweeter laten lopen.Paul schreef:alvast bedankt voor de moeite
Is dat een beetje duidelijk?
Als je het eens aftekend dan zie je de vorm vanzelf ontstaan.
Probeer eerst eens en laat maar weten hoe je het vind.
Ik weet ook niet hoe dik jou materialen zijn ivm het zagen van die hoeken. Laat ook maar even weten.
Je moet een klein beetje wiskunde toepassen. En je inbeelden hoe de materialen lopen.
- voodooless
- Contacteer:
ik snap niets van dit antwoord:Rudy schreef:Minder laag
Niks luider spelen
Rest is niet egt voorspelbaar, net zoals luider spelen hangt enkel af van klipgedrag ( ja, amps klippen bij normaal luisterniveaus )
Groetjes
Rudy
Minder laag? waarom/waardoor?
Niet luider? Volgens mij is dat de reden om een zwaardere versterker te nemen, toch?
clipgedrag... ok, daar kan ik inkomen. Een buis schijnt bijvoorbeeld "zachter" te clippen dan een transistor. Maar een versterker met meer vermogen zal pas bij een groter uitgangsvermogen clippen. Je blijft dus langer in z'n effectieve gebied werken als je de volumeknop opdraait.
High power amps geven enkel de aanvankelijke info weer, en genereren geen hogere harmonische door het klipgedrag, klein power amps doen dit wel, als je dan weet dat wij mensen minder gevoelig zijn voor subsounds ( gehoormatig wel te verstaan ), maar dat deze enorm wat vermogen nodig hebben en dus zeer snel in "een" klipgedrag zal terechtkomen, welke de sub frequentie nog wel zal weergeven maar ook alle hogere harmonische van dit signaal, deze hogere harmonische komen in een veel gevoeligere regione terecht ( kick/mid bas ) en zullen vele malen sneller worden opgemerkt door ons mensen, maw meer bas. Realiteit is natuurlijk dat er minder bas is maar word zo niet beleefd.Minder laag? waarom/waardoor?
Het gaat hier om het verschil tussen 30 en 70W, een verschil van schaamtelijk 3.7dB, als je dat vergelijk met muziek dat een dynamiek heeft van 20 tot 30dB dan zal dat weinig tot het algemeen niveau ten goede doen. Welke van beide dan "zachter" klipped zal eerder als de betere worden aanschouwd kwa spl.Niet luider? Volgens mij is dat de reden om een zwaardere versterker te nemen, toch?
Zacht klippen op zich is natuurlijk een illusie op zich, klippen is en blijft klippen, feit is wel dat solid states gewoon krimineel vervelend klippen ( ontelbare harmonischen tot in de maximale bandbreedte van zen amp ). Hier zijn wel oplossingen voor maar worden zeer zelden effektief gebruikt.clipgedrag... ok, daar kan ik inkomen. Een buis schijnt bijvoorbeeld "zachter" te clippen dan een transistor. Maar een versterker met meer vermogen zal pas bij een groter uitgangsvermogen clippen. Je blijft dus langer in z'n effectieve gebied werken als je de volumeknop opdraait.
Groetjes
Rudy
- asterduc
- Contacteer:
Fireman,
ik heb even dit topic doorlopen ivm je luisterervaring van de A4 monitor Mk2.
Daarbij merk ik bij je fotos op dat je geen gat hebt voorzien voor de reflexpijp en dat je op 15 september de vraag hebt gesteld of de pijp wel echt nodig is.
Heb jij deze kast dan gesloten gemaakt?
Als dat zo is dan heb je een zeer kritisch afgestelde IB met een F3 op 110 hz!
Ik herinner mij een ander topic waar iemand om basondersteuning vroeg voor de A4?
Als jij dat was en jouw A4 combinatie in een gesloten kast zit, dan begrijp ik wel waarom je een extra bas erbij wilt.
Mocht dat allemaal zo zijn dan kan ik je de raad geven om in je bestaande A4 een reflexpijp in te bouwen zoals aangegeven op de A4 tekening. Je zult dan plots een heel andere speaker krijgen.
Groeten,
Ed.
ik heb even dit topic doorlopen ivm je luisterervaring van de A4 monitor Mk2.
Daarbij merk ik bij je fotos op dat je geen gat hebt voorzien voor de reflexpijp en dat je op 15 september de vraag hebt gesteld of de pijp wel echt nodig is.
Heb jij deze kast dan gesloten gemaakt?
Als dat zo is dan heb je een zeer kritisch afgestelde IB met een F3 op 110 hz!
Ik herinner mij een ander topic waar iemand om basondersteuning vroeg voor de A4?
Als jij dat was en jouw A4 combinatie in een gesloten kast zit, dan begrijp ik wel waarom je een extra bas erbij wilt.
Mocht dat allemaal zo zijn dan kan ik je de raad geven om in je bestaande A4 een reflexpijp in te bouwen zoals aangegeven op de A4 tekening. Je zult dan plots een heel andere speaker krijgen.
Groeten,
Ed.
Thx voor je reply, maar ik heb wel een BR aan de achterzijde. Er komt een bass uit waar je U tegen zegt. Waanzinnig goed. Niet te veel en rete strak. Zo als het er nu uit ziet voorlopig geen bas kast eronder.
Volgende week komt de ISIS naast mijn speaker staan en dan nog eens luisteren hoe de bass zich gedraagd in mijn ruimte. Want ik kan wel meer bass willen. Als het niet correct weergegeven wordt in mijn ruimte dan is het niet om aan te horen en dus niet te doen.
En hoe laag 'ie daadwerkelijk gaat? Ik zou het niet weten. Heel laag iig.
Maar voor nu gewoon perfect. Zie hier de bass poort zoals op de bouwtekeningen:

Volgende week komt de ISIS naast mijn speaker staan en dan nog eens luisteren hoe de bass zich gedraagd in mijn ruimte. Want ik kan wel meer bass willen. Als het niet correct weergegeven wordt in mijn ruimte dan is het niet om aan te horen en dus niet te doen.
En hoe laag 'ie daadwerkelijk gaat? Ik zou het niet weten. Heel laag iig.
Maar voor nu gewoon perfect. Zie hier de bass poort zoals op de bouwtekeningen:

- asterduc
- Contacteer:
dat ziet er goed uit Fireman.
Ik was even misleid door je vraag van 15/9 en je recentere melding van de basuitbouw.
Morgen begin ik ook aan een paar A4's. Het is mijn bedoeling om te kijken of die als surrounds en center te gebruiken zijn bij mijn Concave project.
Zelf had ik ook de integratie van een extra basspeaker bekeken, maar met de reeds lage Re van de 15W4531 en het blijkbaar reeds goed aanwezige laag lijkt mij dat niet zo evident.
Als de A4 het goed doet in samenwerking met mijn huidige fronts ( het concave prototype), dan ga ik de 97000 eens wisselen voor de 70000 (mits aanpassing v/h filter natuurlijk) om een homogener geheel te krijgen met mijn huidige fronts.
De A4's zouden wel als Small (op 60 of 80 hz of zo) aangestuurd worden om ze toch wat meer dynamiek reserve te geven.
Ed.
Ik was even misleid door je vraag van 15/9 en je recentere melding van de basuitbouw.
Morgen begin ik ook aan een paar A4's. Het is mijn bedoeling om te kijken of die als surrounds en center te gebruiken zijn bij mijn Concave project.
Zelf had ik ook de integratie van een extra basspeaker bekeken, maar met de reeds lage Re van de 15W4531 en het blijkbaar reeds goed aanwezige laag lijkt mij dat niet zo evident.
Als de A4 het goed doet in samenwerking met mijn huidige fronts ( het concave prototype), dan ga ik de 97000 eens wisselen voor de 70000 (mits aanpassing v/h filter natuurlijk) om een homogener geheel te krijgen met mijn huidige fronts.
De A4's zouden wel als Small (op 60 of 80 hz of zo) aangestuurd worden om ze toch wat meer dynamiek reserve te geven.
Ed.
Dat wil ik wel even doen:Barry schreef:Onderbouw dat eens. Ik denk namelijk niet dat je gelijk hebt..Krunk schreef:Soms gaat meer vermogen ook weer ten koste van de muzikaliteit.
Een versterker met een vermogen tot zo'n 40-50 Watt kan toe met één paar eidtransistoren. Bij versterkers met grotere vermogens heb je twee of meer paar eindtransistoren nodig, bij voorkeur moeten deze worden gematcht, iets wat voor producenten van massa-elektronica niet te doen is.
Bij de topmerken wordt hier wel aandacht aangegeven; maar daar betaal je dan ook weer voor. Een merk als Gamut lost het weer op door voor grotere vermogens één paar hoogvermogentransistoren te gebruiken.
Daar is dus NIETS van aan ....Dat wil ik wel even doen:
Een versterker met een vermogen tot zo'n 40-50 Watt kan toe met één paar eidtransistoren. Bij versterkers met grotere vermogens heb je twee of meer paar eindtransistoren nodig, bij voorkeur moeten deze worden gematcht, iets wat voor producenten van massa-elektronica niet te doen is.
Bij de topmerken wordt hier wel aandacht aangegeven; maar daar betaal je dan ook weer voor. Een merk als Gamut lost het weer op door voor grotere vermogens één paar hoogvermogentransistoren te gebruiken.
De reden van matchen van de output pairs ( mosfets dan, bjt's hebben dit in deze vorm helemaal niet nodig ) heeft enkel als voordeel dat de stroom door beiden paren evenredig is zodat 1 van de twee niet overbelast word terwijl de andere niets doet.
Je kan trouwens zeer simpel tot 100W gaan met 1 output pair
Groetjes
Rudy
- asterduc
- Contacteer:
Fireman,
Ik heb vandaag ook de A4 mk 2 gebouwd viewtopic.php?p=24177#24177
en moet je gelijk geven dat die zeker voldoende bas geeft.
Het is een fantastische weergever.
Het hoog is wel heel verschillend met mijn Concave die de Ringstraler gebruikt.
De A4mk2 met zijn 97000 geeft, zoals ik het nu hoor, meer rust.
Of dat in de filterafstelling of aan de unit zelf ligt weet ik nog niet, maar daar kom ik hopelijk binnenkort wel achter.

Groeten,
Ed.
Ik heb vandaag ook de A4 mk 2 gebouwd viewtopic.php?p=24177#24177
en moet je gelijk geven dat die zeker voldoende bas geeft.
Het is een fantastische weergever.
Het hoog is wel heel verschillend met mijn Concave die de Ringstraler gebruikt.
De A4mk2 met zijn 97000 geeft, zoals ik het nu hoor, meer rust.
Of dat in de filterafstelling of aan de unit zelf ligt weet ik nog niet, maar daar kom ik hopelijk binnenkort wel achter.

Groeten,
Ed.
- asterduc
- Contacteer:
na weken luisteren en vergelijken en na het op punt stellen van de Scan Speak 7000 tweeter in mijn Concave project ben ik ervan overtuigd dat de 7000 in de A4 een enorme meerwaarde gaat geven.
Dat zal ik zeker in de volgende weken eens proberen uitvoeren.
Dit is het frekwentieverloop van de 7000 in mijn huidige Concave.

Klankmatig zijn ze (de 9700 en de 7000) ook totaal verschillend!
Groeten,
Ed.
Dat zal ik zeker in de volgende weken eens proberen uitvoeren.
Dit is het frekwentieverloop van de 7000 in mijn huidige Concave.

Klankmatig zijn ze (de 9700 en de 7000) ook totaal verschillend!
Groeten,
Ed.