Perilex, niet alleen voor kookplaten

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
telefunken
Berichten: 94
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 21:39
Locatie: Poortugaal

Re: Plaatje

Bericht door telefunken »

Joepie schreef:
Eventjes een plaatje, dan weten we weer waar we het over hebben.
Paul
Afbeelding
En een plaatje van de open achterkant met gemonteerde sterkstroomkabels
Afbeelding
Groeten
Paul van Leest
misschien ben ik nu een beetje bot joepie

maar je wilt dus dikkere kabels proberen met de hoop dat er beter geluid word geproduceerd.
mij rest als eerst de vraag ,speel je met deze set luidsprekers serieus of is dit een geintje
want de units die ik zie zitten in jou kast ,zijn van nul en gene waarde
dus wat denk je te bereiken met je verhaal
en waarom probeer je geen luidspreker kabels te maken van beton-vlecht-ijzer met een isolatie van een tuinslang.

en een vergelijk doe je dus wel met 2 luidsprekers het zelfde
en als je toch besluit om maar 1 luidspreker te doen zul je hem op de zelfde plaats moeten plaatsen ivm afstraling van omgeving zoals kasten en hoeken van de kamer
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Plaatje

Bericht door Henkjan »

telefunken schreef:
misschien ben ik nu een beetje bot joepie
laat dat misschien maar weg :roll: als je vragen hebt over bv de units dan kan je die ook gewoon stellen zonder in [insult mode] over te gaan. alvast bedankt.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Beste Telefunken,

Dat 't niet jouw smaak is neemt niet weg dat Paul d'r tevreden mee is of nog ruimte voor verbetering ziet. Laten we alsjeblieft respect opbrengen voor andermans creaties, en mocht je 't helemaal niks vinden, hou dat dan voor je. Ieder is op z'n eigen manier met z'n hobby bezig en heeft z'n eigen doelstellingen en ideeen, respecteer dat aub!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
telefunken
Berichten: 94
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 21:39
Locatie: Poortugaal

Bericht door telefunken »

SSassen schreef:
Beste Telefunken,

Dat 't niet jouw smaak is neemt niet weg dat Paul d'r tevreden mee is of nog ruimte voor verbetering ziet. Laten we alsjeblieft respect opbrengen voor andermans creaties, en mocht je 't helemaal niks vinden, hou dat dan voor je. Ieder is op z'n eigen manier met z'n hobby bezig en heeft z'n eigen doelstellingen en ideeen, respecteer dat aub!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
sorry ik liet me even gaan,ik zal anders beginnen.

beste joep.
ondanks het feit dat jij met top units bezig ben(jouw keus) heb ik nog wat opmerkingen omtrend je verhaal over bekabeling.

als je met kabels wilt stoeien,zul je op zijn minst van een stel luidspreker units moeten beschikken die een hogere resolutie weergeven.
ondanks jou schitterende ideeen over dikkere kabels te gaan proberen,zul je merken dat de adviezen die je tot nu toe gehad heb meer waarden hebben dan je doet denken.

voor de rest wens ik je veel suc6 met je experiment,en kijk ik er naar uit hoe dit afloopt.
Joepie
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 04 sep 2005, 5:03
Locatie: Apeldoorn

Antwoord op de laatste berichten

Bericht door Joepie »

Bedankt Sander voor je bijval

Als iemand me zou adviseren om 4 cm dikke roodkoperen waterleidingsbuizen met zilver te solderen voor een optimale geleiding zou ik het waarschijnlijk nog doen ook. (isoleren met regenpijpplastic) Ik zou er niet mee zitten dat het harstikke ontsiert. Binnen mijn budget heb ik alles over voor een optimale geluidsweergave. De ene box die ik alvast "behandeld"heb is klaar. Ik heb het geluid nog niet kunnen testen omdat mijn basversterker het door een klein foutje begeven heeft. Volgende week repareer ik hem. Ik zal dan de aktief gefilterde bas van de een vol open draaien en die van de anderer helemaal dicht en andersom om het verschil te kunnen bespeuren. Vanavond plaats ik nog foto's op het net van de oude en de nieuwe situatie, tevens wat close ups van de indertijd gebruikte units( het zijn oude boxen). De basspeaker staat bekend als "de Coral met het gaatje"en was indertijd erg bekend onder zelfbouwers. In de "dop"midden bovenop de conus zit Een opening met metaalgaas, die dient ter ontluchting van de binenruimte in de magneet.
Tot ziens
Paul van Leest
Joepie
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 04 sep 2005, 5:03
Locatie: Apeldoorn

Foto's

Bericht door Joepie »

Afbeelding
Hogetonenhoorn

Afbeelding
Basunit

Afbeelding
Oude situatie

Afbeelding
De aansluitingen

Afbeelding
Zo ziet de achterkant er nu uit
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

De stekkers zijn in ieder geval handiger dan die boutjes.
En klinken die dikke stekkers ook anders? Of moet je wachten op een nieuwe versterker?

Waar is die losse aansluiting bovenop voor?
Joepie
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 04 sep 2005, 5:03
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Joepie »

En klinken die dikke stekkers ook anders? Of moet je wachten op een nieuwe versterker?
Daar zijn jullie natuurlijk erg benieuwd naar. Eerst moet ik mijn versterker repareren, vanmiddag ga ik onderdelen halen.
Waar is die losse aansluiting bovenop voor?
Die is voor de hogetonenhoorn
Paul
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Volgens mij is de bovenste stekker voor de + en de onderste voor de - van de woofer. Juist?
Nou, die zal wel redelijk laagohmig aangesloten zijn. Als je het goed gedaan hebt toch.
Joepie
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 04 sep 2005, 5:03
Locatie: Apeldoorn

aansluitingen

Bericht door Joepie »

Volgens mij is de bovenste stekker voor de + en de onderste voor de - van de woofer. Juist?
Klopt helemaal.
Paul
Gebruikersavatar
Peet
Ook commercieel actief
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 04 nov 2005, 19:27
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Foto's

Bericht door Peet »

Joepie schreef:
foto hoge tonen hoorn
Klopt het dat ik hier een motorola (of copie :lol: ) piezo zie zitten ?


greetings,
Peet
Joepie
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 04 sep 2005, 5:03
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Joepie »

Klopt het dat ik hier een motorola (of copie ) piezo zie zitten ?
Als ik me goed herinner(het is inmiddels 10 jaar geleden) is het een echte Motorola, die ik toen geplaatst heb. Ik heb hem geloof ik voor €17,95 per stuk(guldens)gekocht bij Vogel's
Paul
Joepie
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 04 sep 2005, 5:03
Locatie: Apeldoorn

Testresultaat

Bericht door Joepie »

Eerst heb ik de inslallatie testklaar gemaakt, de linkerbox was intern met vierkwadraads uitgerust, de rechter was tevens overbrugd met drie maal twee en een half massief koperdraad. Links was verbonden met vijf meter anderhalf kwadraads snoer van de gamma. Rechts had ik verbonden met paralel lopende kabels van 4 meter totaal 15 kwadraad. Er zat nog een meter krachtstroomsnoer(twee maal)in de verbinding van vijf maal twee en een half kwadraad en dan de twee perilex stekkers.
De gebruikte versterker was intern volledig uitgerust met vierkwadraadskabel. Ik heb mijn speciale hifi-vriend uitgenodigd op een avond. Het verschil was opmerkelijk. Eerst de linker bas open gedraaid en de rechter dicht en toen andersom. Binnen twee seconden had mijn luistervriend het verschil vastgesteld. Ik had het zelf van tevoren ook al duidelijk kunnen constateren. Mijn buurvrouw heeft geen hifi-oortjes dus die heb ik maar niet om een oordeel gevraagd. Het verschil is echter extreem duidelijk te horen. Rechts heeft volgens mij en mijn vriend een veel verder doollopend laag. Ik bechouw het Perilex project zoals ik het gedoopt heb dus zonder meer als geslaagd.
Paul[/quote]
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Testresultaat

Bericht door richard »

Joepie schreef:
Ik bechouw het Perilex project zoals ik het gedoopt heb dus zonder meer als geslaagd.
Paul
Dat is mooi! Ik ben benieuwd wat je volgende ontwikkeling is.

Het aan de buitenzijde bekleden van de motorola hogetonenhoorn schijnt goed te werken voor de verbetering klank van dat ding. link
Gebruikersavatar
Peet
Ook commercieel actief
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 04 nov 2005, 19:27
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Testresultaat

Bericht door Peet »

Joepie schreef:
. Ik bechouw het Perilex project zoals ik het gedoopt heb dus zonder meer als geslaagd.
Paul
[/quote]

had niet anders verwacht... :lol:



greetings,
Peet
Joepie
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 04 sep 2005, 5:03
Locatie: Apeldoorn

boxen

Bericht door Joepie »

Bedankt voor jullie positieve reacties.
Hier nog een paar opnamen van de huidige situatie links en rechts. Ik heb er zolang een paar philipsboxjes opgezet uit de tijd dat ze daar redelijk goed speakers maakten, jaren '80 geloof ik, alleen de middentoners gebruik ik, ze gaan geloof ik van 40 tot 6500 Hz, dus voldoende overlapping de bascoral kan geloof ik tot 3300 Hz en de piezomotorola begint dacht ik bij 1800 Hz. Het eerstvolgend is het plaatsen van losse Tannoi boxjes, uitsluitend voor midden, wie weet of de Tannoi Stradfort bas-middentoner 4000 Hz kan halen? Hij is normaal gefilterd tot 3500 Hz.
Afbeelding Afbeelding
Groeten uit Apeldoorn. Paul van Leest.
Plaats reactie