Ik heb al een tijdje een stel Tangband W2-800SF 5cm breedbanders liggen waar ik wat leuks mee wil gaan doen, en de ervaringen van JeroenKV met de kleine Jordan wezen ook al de kant op dat er met zo'n kleine breedbander wat moois te maken moet zijn. Sinds kort hebben ze in de kast gezelschap gekregen wan een stel W5-876SA's en dat leek me nou en prima combinatie voor een compacte monitor.

Op basis van de fabrieksgegevens en simu met AudioCAD lijkt een 4 liter BR kast een mooi huis voor de woofer, hoewel de K+T 'm wat meer volume geeft. Gewoon proberen lijkt me zo. De grafiek die TB opgeeft (en als ik mijn meting van de W3-315SC vergelijk met de fabrieksgrafiek dan heb ik wel vertrouwen in de gepubliceerde curve) laat een flinke piek zien boven de 1500Hz, dus baar blijven we liever ruim onder, minstens een octaal lijkt me. En het vlakke afvallen boven de 200Hz is een prachtige baffle step compensatie

De W2-800SF heeft een mooi lage fs (155Hz), wat een erg lage inzet mogelijk zou moeten maken.... NOT. door de lage Qt (0.25) begint hij al onder de 1000Hz af te vallen, en dat vond ik toch wat te dicht in de buurt van t opbreken van de W5. In een kleine gesloten ruimte gaat t al wat beter, maar schiet de resonantie frequentie al snel omhoog. Hier moet dus iets verzonnen worden. [tromgeroffel....] een mini TL
Al met al leek me een overname van 750-800Hz een aardige keuze.
Hoewel ik wil proberen t filter zo simpel mogelijk te houden, ontkom ik er zeker voor de W5 niet aan wat correctie toe te passen. om te beginnen een RC on het oplopen van de impedantie te corrigeren, en misschien wat om de resonantie te temmen. maar met dat begin ik met een 1e orde, als dat niet klinkt gaan wel verder....
Voor de kast dacht ik aan een uit laagjes multiplex opgebouwde kast, in principe een gewone doos maar wel met ruim afgeronde (10mm) hoeken, maar iets van een fase bovenaan (zoals er hier de laatste tijd wel meer zijn te zien) heb ik nog niet helemaal uitgesloten.
Ik zie t zitten, jullie ook?