kan dit dienen als sub voor een home audio set?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

mefisto
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 16:07

kan dit dienen als sub voor een home audio set?

Bericht door mefisto »

1)
ik heb een DAP pro sub 21" en een palladium 900 versterker
dit is meer met materiaal voor fuifjes,..
maar kan ik dit ook gebruiken als sub voor mijn surroudn set?
komt hier een redelijk kwalitatief geluid uit of gaat dit neit samen klinken.
koop ik beter een sub bij de surround set?

2)
ik heb in de auto ook nog een adire brahama 15" liggen deze zou ik liever in de auto laten maar is het de moeite om hier eens een kistje voor te maken voor binnen?? en wat voor een kist meot eht dan worden?
Joepie
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 04 sep 2005, 5:03
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Joepie »

Volgens is dit ideaal voor home-hifi. Met 21 inch krijg je lekker diepe bassen. Als je er de ruimt voor hebt... Ik hoorde laatst iets van WAF, Wife Acceptance Factor, die ligt hierbij natuurlijk erg laag. Maar misschien heb je daar niet mee te maken. Het geheel heeft wel een filter nodig bv elektronisch vóór de versterker filteren met 24 db/oct. bij 100 of 200 hz. Er zijn filters die alleen het laag filteren, je gewone boxen worden dan met het hele spectrum aangestuurd, dit heeft nadelen, omdat lage frequenties dan ook bij een box terecht komen die er niet voor geschikt is. Het boxje heeft op dat punt wel geleiding, dus het belast je eindversterker onnodig. Het mooiste is een filter dat tevens het laag uit de voorgrondkanalen wegfiltert, dat is dus dan een filter waarbij je vóór links en rechts invoert en waar subwoofersignaal links en rechts satelliet uitkomt. Desgewenst kan je twee gewone tweewegfilters nemen en links en rechts laagoutput koppelen. Ik weet op internet bouwpakketten voor 20 euro per filter, daar heb je er dan twee van nodig. Elektuur heeft ook veel ontwerpen uitgebracht. Desgewenst kan ik wel uitzoeken waar en wanneer dat erin gestaan heeft.
Groeten
mefisto
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 16:07

Bericht door mefisto »

vertel je me nu dat ik mijn sub en mijn voorste spaekers moet filteren?
of enkel de sub?

en je mag me gerust wat helpen met de filter want daar ken ik biter weinig van!
heb je misschien een linkje?
Joepie
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 04 sep 2005, 5:03
Locatie: Apeldoorn

filter

Bericht door Joepie »

Het mooist is een filter wat zowel in laag als midden/hoog splitst
Het kan om te proberen met een simpel enkel laag filter.Als je me je e-mail adres wil mailen, kan ik je een elektuur ontwerp (.pdf voor Adobe Acrobat Reader)mailen. Het is een passief 6 db/oct filter wat je in de signaalweg vóór de laag-eindversterker kunt zetten
Paul
Joepie
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 04 sep 2005, 5:03
Locatie: Apeldoorn

correctie

Bericht door Joepie »

Het blijkt bij nader inzien dat het ontwerp, wat ik je wilde mailen waarschijlijk ongeschikt is. Trouwens als je een subwoofer pre-out line uitgang op je surroundverterker hebt kan je de eindversterker daarop direct aansluiten, deze uitgang is al gefilterd. Als er een luidsprekeruitgang voor subwoofer op de surroundversterker zit, kan je de basspeaker direct daarop aansluiten, mits de impedantie klopt. De extra eindversterker is dan niet nodig, alleen klijg je niet veel volume. Als geen van beide aansluitingen op je surroundversterker zit kan ik je zonder kosten voor jou wel een elektuurontwerp voor een actief filter sturen, daar sluit je dan een pre-out of line recorderuitgang op aan.
Groeten
Paul
mefisto
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 16:07

Bericht door mefisto »

bertjacobs54@hotmail.com

:D
je mag eht me altijd sturen, op de surroudn is het inderdaad gefilterd maar dan kan ik het eventueel eens filteren als met een andere dan mijn surround versterker speel
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Voor een echte woofer zou ik toch x-over frequentie nemen die een stukje lager ligt dan 100Hz. Die frequentie is namelijk al oord-baard. Dwz dat je kan horen vanwaar ie vandaan komt. En omdat je maar 1 speaker hebt als sub kan je dus weing stereo weergeven op de frequentie, met zulke "hoge" x-over frequentie. Zo rond 60Hz neemt de oord-barheid al zeer sterk af. Ik zou dus persoonlijk ergens in die buurt filteren.

Trouwens, een grote conus wil niet altijd zeggen dat je een erg diepe bas kan creëren. Erg grote conussen hebben ook nadelen en elke speaker is een trade-off. Een grote conus heeft meestal een grote massa. Dat haalt de Fs omlaag maar ook het rendement. Meestal is nu net dat rendement bij PA woofers belangrijk waardoor men de bewegende massa omlaag haalt en de conus lichter uitvoert. Komt de impulsweergave zeker ten goede maar laat de Fs ook aanzienlijk stijgen. Verder heeft men meestal redelijk feel veldlijnen in het magnetische gat nodig waardoor de bovenste poolplaat redelijk dun gekozen wordt en je x-max omlaag gaat. Weeral meer rendement, maar minder mogelijkheiden in het sub-laag. Het grote voordeel is natuurlijk de enorme oppervlakte, waardoor de behoefte aan een grote x-max wordt beperkt. Dit alles hoeft niet te zeggen dat je sub niet laag kan. Het ligt er net aan hoe men de afwegingen heeft gemaakt in het ontwerp van deze sub.
Ik kan maar bitterweinig over die sub terugvinden, dus uitsluitsel kan ik je er niet over geven.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ik zou zeker voor de adire gaan, die dap spullen, (hoe kom je eigenlijk aan een 21"? )hebben bijna nooit specificaties, laat staan betrouwbare parameters. Ben ook bang dat de 21" dap woofer een MEGA kast nodig heeft om laag te komen.
mefisto
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 16:07

Bericht door mefisto »

die DAP heb ik voor 100 euro gekocht van een kameraad van me en hij zit in een soort tl kist. alleen een verkorte versie (een soort halve wbin denk ik) is een standaard kistje van dap trouwens.

de kist ins trouwens best wel groot maar ik heb er de ruimte voor.
ga toch maar een kistje voor mijn brahma maken.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

TL, halve w-bin ? :?

als het ook maar iets op een w-bin lijkt, kun je sub gebruik vergeten.

bij mijn weten maakt dap geen 21" units trouwens. heb je een fototje?
ben nu wel erg benieuwd.

maar idd, de brahma, zijn zeer veel goede recensies over.
mefisto
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 16:07

Bericht door mefisto »

mijn excuses
na nameten blijkt de sub dus 42 cm te zijn en dit is inderdaad geen 1 maar 18"

het gaat om een standaar DAP kist en een DAP pro sub van geloof ik 600wrms
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

dat dacht ik al. toch gaan voor de brahma!
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Meestal gaat PA niet zo diep als een goede surround of hifi sub en een groot nadeel van een PA sub is dat ie behoorlijk hard moet staan voordat ie echt druk gaat opbouwen. Ik had vroeger 2 PA speakers op mijn kamer, maar om dat een beetje leuk te laten klinken moest ik behoorlijk hard spelen. Op lage volumes kwam er echt geen laag uit die dingen.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

dan heb je foute kasten (PA getuned)
juisgt door het hogere rendement, heb je met minder vermogen een goede output.

simuleer maar eens een grote kast bv basreflex, en kijk wat je ermee kan.

ben zelf nu bezig met een pa subje, voor hifi. wordt een 200 liter basreflex kast, en bijzettafeltje. -3db op 32 hz.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Bij vol vermogen wint de PA sub het qua druk, maar niet qua diepgang en bij weinig vermogen (>5W) doet een PA speaker nauwelijks iets. Bij 30W wordt het anders... maar in de onderste regionen wint de hifi sub het dan nog steeds.

Groeten Mark
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

slaat nergens op dit.
mag je mij eens laten zien, of uitleggen waarom een pa speaker met 5 db niks doet?? geldt dit regeltje dan niet meer? 99db/1watt ...106db/5 watt?

misschien dat dit rendement niet in het echte subgebied gehaald wordt.
daar zit jouw punt. maar dat is dan dus een kwesttie van een foute kast. maar dat is reeds uitgelegd.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Ik heb over 5 watt, niet over 5db. Maar dat is niet wat ik bedoel. Wat ik bedoel is dat een PA speaker door zijn stugge ophanging bij een paar watt gewoon niet/nauwelijks beweegt en dus een verwaarloosbaar geluid voorbrengt. Een hifi speaker begint bij een minimaal vermogen al geluid te produceren. Maar goed, zet hem wat harder en je probleem is een heel eind verholpen.

Het is niet de schuld van de kast, de meeste kunnen het gewoon niet.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Als dat waar zou zijn zou een PA speaker nogal een aardige vervorming geven. De beweging zou dat helemaal niet lineair zijn en dat is absoluut niet wat je bij een speaker wil.
Hoe hoger het volume hoe kleiner het niet-lineaire gedeelte van de beweging is t.o.v het wel lineaire, maar het zou toch nog zeer hoge vervormingscijfers geven.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

markje, je slaat de plank toch echt helemaal mis.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Pak een PA sub, pak een hifi sub, pak twee versterkers, leef je uit en dan praten we verder, want dan snap je wat ik bedoel.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

het gaat hier over de woofer UIT een pa sub. natuurlijk kan een PA getunede kast NOOIT als hifi sub dienen. (reeds 3 x uitgelegd hierboven)
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Ik weet ook wel dat een PA getunede kast als hifi sub niet doet wat je zou willen dat ie doet. Dat hoef je niet 3x uit te leggen, dus die opmerking kun je schrappen. Ik heb het over de speaker op zich, dat heeft niks te maken met de kast, laat staan met de tuning van die kast.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ik ben nu bezig mwet een hifi sub, met een PA driver.
hang die maar eens aan een goede buizen amp met maar een paar watt.
ik ga ook geen reacties schrappen, als reactie op een hardleers foutief antwoord :(
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Je hoeft van mij niets te schrappen, dat bedoelde ik ook niet zo letterlijk. Ik ben niet hardleers, je snapt niet wat ik bedoel. Dus je kunt zoveel :cry: :cry: :cry: neerzetten als je wilt, heeft geen nut...
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

markje schreef:
Wat ik bedoel is dat een PA speaker door zijn stugge ophanging bij een paar watt gewoon niet/nauwelijks beweegt en dus een verwaarloosbaar geluid voorbrengt. Een hifi speaker begint bij een minimaal vermogen al geluid te produceren. Maar goed, zet hem wat harder en je probleem is een heel eind verholpen.
Dat is dus mooi niet waar. Een beetje PA driver is er op gemaakt om zoveel mogelijk geluid te maken met zo min mogelijk vervorming en zo min mogelijk vermogen. Het rendement van de driver is een bijna alles zeggende factor in het verhaaltje van hoge spl. Hoe meer geluid met minimaal vermogen hoe beter.
Dat een pa speaker pas gaat werken bij een hoger vermogen gaat mooi niet op. De stugge ophanging gedraagt zich net zo goed als een veer als een minder stugge ophangen, met dezelfde (non)lineairiteit. Je zou haast denken dat een stugge ophanging een hogere weerstand geeft en dat de motor dus meer moeite heeft om het zooitje in beweging te krijgen. Maar het leuke is dat de aandrijf kracht van een beetje opa driver behoorlijk hoog is, en de bewegende massa laag is. De bewegende massa van een hifi sub driver met een zelfde afmeting van een beetje pa sub zal hoger zijn dan zijn pa broertje. En dat maakt het voor de motor ook lastig om de boel op gaan te krijgen, ook als de ophanging minder stug is.

Diepgang is een heel ander verhaal. Strakke ophanging betekend meestal een hogere fs en dus minder diepgang. En ja, het is waar dat diepgang bij PA meestal niet zo belangrijk wordt gevonden als het luid spelen met weinig vervorming. Het echte sub laag zuipt ook bergen met vormogen wil je het een beetje luid weer kunnen geven.
Ik ken echter wel wat PA spul wat wel beest achtig laag gaat, en hard en met een erg lage vervorming. Binnen de PA wereld bestaan er ook gigantisch grote verschillen.

Ik heb thuis een setje staan wat totaal gemixt is met PA en hifi componenten en pa en hifi technieken. De te kort komingen van de een wordt aangevuld door de sterke punten van de ander.
En vergeet ook niet dat een hifi speaker en pa speaker heel erg vel op elkaar lijken. Het zijn slechts de details in het ontwerp die het verschil maken.
Plaats reactie