Kast lakken

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
erik klijnsmit
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 22:19
Contacteer:

Bericht door erik klijnsmit »

beste schilders, :D

een tip om je verf goed te laten dekken!

schilder de grondlak in de 'grijswaarde' van de aflak .
oftewel , iedere kleur heeft een 'grijswaarde'
dat is de kleur grijs die je te zien krijgt als je een zwartwitfoto van de kleur zou maken.

dus maak eerst een zwart/wit foto van de rode kleur,
het grijs wat je dan te zien krijgt gabruik je als grondlak ,
en je bent met twee keer lakken gedekt. :wink:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hallo mensen,

Misschien is het volgende ook interessant:

Ik lijm altijd met 2 comp. lijm. Als ik een kier of een deuk of zo weg wil werken meng ik lijm met zaagsel. Dit zakt niet in, maar zet zelfs uit. Schuur je vlot mooi vlak.

Ik heb een proefje gedaan met de kopse kant van MDF plaat. Dit ingesmeerd met houtrotstopper van Albastine. Het impregneerd als een gek in MDF.
Uit laten harden en je kunt het dan mooi glad schuren en met lakken beginnen. De randen worden er ook harder van zodat het niet zo gauw indeukt. Stofzuiger voeten en zo.

Sietse
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

erik klijnsmit schreef:
beste schilders, :D


dus maak eerst een zwart/wit foto van de rode kleur,
het grijs wat je dan te zien krijgt gabruik je als grondlak ,
en je bent met twee keer lakken gedekt. :wink:
Wel... niet echt. Indien je het licht meet op het oppervlak van de verf, zal de grijswarde altijd "middelgrijs" zijn... Je zou het licht moeten meten op een echte grijskaart (18% grijs) en dan de foto nemen.

Maar dan moet je er ook nog rekening mee houden dat de meeste fotolabs vreselijk werk leveren in zw. Dus die grijswaarde gaat ook zelden de echte grijswaarde zijn...
Maar kom, misschien wel goed genoeg voor dat doel...

verder is het wel een goed idee
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Gewoon een pot grijze grondverf kopen :D
priens
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 10:40

Bericht door priens »

Allemaal zeer interessante tips! :D

Afgelopen maandag flink met de MDF vuller aan de gang geweest. Helaas heb ik weinig tijd, hopelijk kan ik komende maandag weer verder gaan.
Beide kasten zijn nu 'gevuld' en kunnen nu drogen. Maandag de boel weer schuren (pfff wat een werk bij gebrek aan een schuurmachine :evil: ).
Het ziet ernaar uit dat ik aan één keer vullen genoeg heb.

Dan kan ik de kist gaan gronden. De grondverf is idd grijs op aanraden van de verfhandel.

Rest mij nog een vraagje. Ik heb ook een blikkie lakplamuur gehaald. Dit komt dus tussen de grondlak en aflak in. Maar waar dient het spul eigenlijk voor?
Is het om eventuele oneffenheden op het laatste moment nog weg te halen? Als de kast uiteindelijk al strak is, hoef ik het dan niet te gebruiken?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

priens schreef:
Ik heb ook een blikkie lakplamuur gehaald. Dit komt dus tussen de grondlak en aflak in. Maar waar dient het spul eigenlijk voor?
Is het om eventuele oneffenheden op het laatste moment nog weg te halen?
yep
Plaats reactie