belastbaarheid bas onder 40hz?
Moderator: Beheerdersteam
belastbaarheid bas onder 40hz?
Hoi
Ik wil eens wat gaan doen met gesloten kasten, nu valt me op dat de belastbaarheid onder de 50 a 40 hz enorm inzakt in een gesloten kast.
Mijn vraag is heb je daar eigenlijk wel last van, wie heeft er ervaring met gesloten kasten? Er schijnen maar erg weinig sub 40hz tonen op cd's te staan.
Groeten Roland
Ik wil eens wat gaan doen met gesloten kasten, nu valt me op dat de belastbaarheid onder de 50 a 40 hz enorm inzakt in een gesloten kast.
Mijn vraag is heb je daar eigenlijk wel last van, wie heeft er ervaring met gesloten kasten? Er schijnen maar erg weinig sub 40hz tonen op cd's te staan.
Groeten Roland
Als je hem boost gaat de cone excrursion en het benodigde vermogen hard omhoog. De SPL die je hierdoor haalt daalt dan ook aardig.
Dus je hebt er dan zeker wel last van. Of bedoel je of je het ontbreken van de <40Hz mist?
Btw, testonen <40Hz kan je beter niet door je woofer heenjagen, raakt hij snel oververhit.
Dus je hebt er dan zeker wel last van. Of bedoel je of je het ontbreken van de <40Hz mist?
Btw, testonen <40Hz kan je beter niet door je woofer heenjagen, raakt hij snel oververhit.
Hoi
Het gaat me erom of je last hebt van de verminderde belastbaarheid onder de 40 a 50 hz als je muziek draait. Ik ben dus op zoek naar ervaringen van mensen die draaien met gesloten systemen die +- bij 35 hz a 40 hz hun -3db punt hebben. Heb je daar last van? Het type woofer maakt niet eens uit, ze zakken allemaal onder hun -3db punt totaal in kwa belasting.
Geen boost, geen actieve filtering, alleen mischien een voorcondensator.
Het gaat me erom of je last hebt van de verminderde belastbaarheid onder de 40 a 50 hz als je muziek draait. Ik ben dus op zoek naar ervaringen van mensen die draaien met gesloten systemen die +- bij 35 hz a 40 hz hun -3db punt hebben. Heb je daar last van? Het type woofer maakt niet eens uit, ze zakken allemaal onder hun -3db punt totaal in kwa belasting.
Geen boost, geen actieve filtering, alleen mischien een voorcondensator.
Als je geen boost doet, dan blijft de belastbaarheid gelijk onder het -3 dB punt. De akoestische output daalt met 12 dB/oct terwijl de excursie gelijk blijft. Als je uitgaat van een stevige 25 cm woofer of een iets minder stevige 30 cm (die dan wat kleinere Xmax mag hebben) zul je niet snel last hebben van belastbaarheids problemen. Die ontstaan pas als je bronmateriaal hebt met veel output beneden 40 Hz terwijl de karakteristiek met boost is vlak getrokken.
Ik heb dat gedaan, met boost tot 20 Hz vlak met 1 x XLS-12 per kant. Zelfs bij harde orgelmuziek (die ik zelf nooit draai, maar heb eens een extreme track geprobeerd om te testen) geen probleem. Maar met een normale woofer van 30 cm liefst geen boost gebruiken zodat belastbaarheid, zelfs met heftig bronmateriaal, geen issue is.
Die condensator ervoor zetten, niet doen, verslechtert dusdanig het impulsgedrag dat je dan veel beter een goed laag afgestemde basreflex kunt gebruiken. Wordt het meteen superbelastbaar in combinatie met een subsonic filter.
Ik heb dat gedaan, met boost tot 20 Hz vlak met 1 x XLS-12 per kant. Zelfs bij harde orgelmuziek (die ik zelf nooit draai, maar heb eens een extreme track geprobeerd om te testen) geen probleem. Maar met een normale woofer van 30 cm liefst geen boost gebruiken zodat belastbaarheid, zelfs met heftig bronmateriaal, geen issue is.
Die condensator ervoor zetten, niet doen, verslechtert dusdanig het impulsgedrag dat je dan veel beter een goed laag afgestemde basreflex kunt gebruiken. Wordt het meteen superbelastbaar in combinatie met een subsonic filter.
Hoi
Ik heb wel eens met zon voorcondensator gespeeld en dat klonk niet slecht. Het is alleen wel weer een tijdje geleden en ik heb die kasten (20 cm visaton) met condensator niet lang in huis gehad. Ik weet dat het impuls gedrag er minder door wordt, het is een compromis ergens tussen br en gesloten kast in.
(of je oor gevoelig is voor vertraagd uit swingen in een klein gebiedje rond de 40 hz vraag ik me af, dat doet mijn bassreflex speaker op het moment ook en daar zit ik eigenlijk ook niet zo mee...)
Er zijn hier een paar mensen die een 21 cm scan speak in een gesloten kast onder hun monitor hebben. Wat zijn jullie ervaringen? Of iemand die met oude kef gesloten kasten kasten gespeeld heeft , maakt niet zo veel uit.
Ik kan simuleren tot ik een ons weg, ik ben voornamelijk benieuwd naar luister ervaringen.
Groeten Roland
Ik heb wel eens met zon voorcondensator gespeeld en dat klonk niet slecht. Het is alleen wel weer een tijdje geleden en ik heb die kasten (20 cm visaton) met condensator niet lang in huis gehad. Ik weet dat het impuls gedrag er minder door wordt, het is een compromis ergens tussen br en gesloten kast in.
(of je oor gevoelig is voor vertraagd uit swingen in een klein gebiedje rond de 40 hz vraag ik me af, dat doet mijn bassreflex speaker op het moment ook en daar zit ik eigenlijk ook niet zo mee...)
Er zijn hier een paar mensen die een 21 cm scan speak in een gesloten kast onder hun monitor hebben. Wat zijn jullie ervaringen? Of iemand die met oude kef gesloten kasten kasten gespeeld heeft , maakt niet zo veel uit.
Ik kan simuleren tot ik een ons weg, ik ben voornamelijk benieuwd naar luister ervaringen.
Groeten Roland
Het topic gaat nu over van belastbaarheid naar luisterervaringen?
En je hebt geen probleem met het impulsgedrag van een basreflex?
Dan snap ik niet waarom je uberhaupt nog over gesloten kast nadenkt want de belastbaarheid van BR is gewoon veel hoger.
Volgens mij moet je gewoon doen wat je in je eerste post van plan was, gewoon zelf eens een gesloten kast bouwen. En dan je eigen box beluisteren nadat je hem naar eigen smaak zo mooi mogelijk hebt gemaakt. Gebruik zo'n Peerless SLS woofer, perfect voor gesloten kast en niet duur. Mooi voor een experiment.
En je hebt geen probleem met het impulsgedrag van een basreflex?
Dan snap ik niet waarom je uberhaupt nog over gesloten kast nadenkt want de belastbaarheid van BR is gewoon veel hoger.
Volgens mij moet je gewoon doen wat je in je eerste post van plan was, gewoon zelf eens een gesloten kast bouwen. En dan je eigen box beluisteren nadat je hem naar eigen smaak zo mooi mogelijk hebt gemaakt. Gebruik zo'n Peerless SLS woofer, perfect voor gesloten kast en niet duur. Mooi voor een experiment.
He toe
Bass reflex kan ook erg mooi zijn hoor! Ik maak graag zelf uit wat voor een bas principe ik toepas/ mee experimenteer. Zo lastig is de vraag toch niet? heb je hoorbaar last van die dip? of is het een probleem dat alleen op je computer scherm bestaat? omdat er in de meeste cd's geen tonen onder de 40 hz zitten.
Mag ik nog posten op het forum omdat ik basreflex ook leuk vindt jeroen?het gaat toch om het uitwisselen van ervaringen op een forum?
Geamuseerde groet
Bass reflex kan ook erg mooi zijn hoor! Ik maak graag zelf uit wat voor een bas principe ik toepas/ mee experimenteer. Zo lastig is de vraag toch niet? heb je hoorbaar last van die dip? of is het een probleem dat alleen op je computer scherm bestaat? omdat er in de meeste cd's geen tonen onder de 40 hz zitten.
Mag ik nog posten op het forum omdat ik basreflex ook leuk vindt jeroen?het gaat toch om het uitwisselen van ervaringen op een forum?
Geamuseerde groet
- bartsegers
- Jasper Joppe Geers
Eigenlijk is de vraag meer: heeft het zin om heel veel power onder de 40 hz aan te kunnen?
Spl draggen hebben we ook al een draadje over, oh ja zag laatst dat je je gehoor botjes kunnen breken bij bepaalde drukken boven de 150 db.
Ik denk dat het antwoord op mijn vraag in de bouwmarkt ligt...
Groeten Roland
ps en ik mag al best weer naar de bouwmarkt want mijn andere project klinkt al erg leuk
Spl draggen hebben we ook al een draadje over, oh ja zag laatst dat je je gehoor botjes kunnen breken bij bepaalde drukken boven de 150 db.
Ik denk dat het antwoord op mijn vraag in de bouwmarkt ligt...
Groeten Roland
ps en ik mag al best weer naar de bouwmarkt want mijn andere project klinkt al erg leuk
Natuurlijk. En als je het zo mooi vind waarom dan nadenken over gesloten box? Wat denk je kwalitatief te winnen met gesloten box als je het verslechterde impulsgedrag niet hoort? Ik wijs hier niets mee af, het is gewoon een neutrale vraag. Gesteld omdat de logica van je vraag me ontgaat.Roland schreef:He toe
Bass reflex kan ook erg mooi zijn hoor!
Natuurlijk. Maar waarom mag ik geen suggestie doen voor een goedkoop experiment met gesloten kast? Waarom interpreteer je deze hulp alsof ik zou vinden dat niemand BR zou moeten bouwen? Wissel ik te vaak mijn ervaring uit? Dat hoef je maar één keer te zeggen hoor en je hebt geen last meer van me!Ik maak graag zelf uit wat voor een bas principe ik toepas/ mee experimenteer.
Zo neutraal was het postje dat je schielings weghaalde anders niet.
Ik wil helemaal niks winnen of iets ultiems nastreven, ik wil gewoon experimenteren met speakers, das mijn hobby
, en ik zal waarschijnlijk wel het verschil kunnen horen tussen een gesloten kast en een bassreflexkast. Ik hoef toch niet voor het leven te kiezen voor een gesloten kast met een q van 0.5? Soms heb ik zin om een tml te maken dan weer een basreflex en over een tijdje timmer ik mezelf waarschijnlijk fijn een ml tqwt of een dipool
Ik vindt het net zo interresant om met een tweetertje van een paar euro te knutselen als met een magnetostaat. Er is helemaal geen beter dit of dat wat mij betreft. Een klein speakertje met nul budget kan net zo mooi zijn als een dik drieweg systeem.
Ik heb geen last van je hoor.
Groeten Roland
Is het nou echt zon maffe vraag die over 40 hz en of je daar last van hebt?
Ik wil helemaal niks winnen of iets ultiems nastreven, ik wil gewoon experimenteren met speakers, das mijn hobby
Ik heb geen last van je hoor.
Groeten Roland
Is het nou echt zon maffe vraag die over 40 hz en of je daar last van hebt?
Laatst gewijzigd door Roland op ma 14 nov 2005, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: belastbaarheid bas onder 40hz?
Dan maar weer terug naar het beginRoland schreef:Hoi
Groeten Roland
Heb een jaar of 10 geleden me suf ge-experimenteerd met gesloten boxen. En ook met bascorrecte a la Linkwitz en variaties daarop. Kan wel zeggen allemaal erg positief.
De belastbaarheid zakt zeker niet in onder de 40 Hz. Rond de resonantie gaat er juist erg weinig vermogen de speaker in en tot ver daaronder. Bovendien wordt de speaker onder de resonantie goed mechanisch door de box gedempt wat juist bij een BR niet zo is. Waar je wel rekening mee moet houden is de kast niet te klein te maken. Daarvoor geldt Vb >= 50 - 100x Vd, maar dat is eigenlijk zelden een probleem.
Basboost is prima mogelijk (met een LW transform) tot een dB of 9 als je langeslag speakers gebruikt. Met een LW transform kun je ook de Qb naar smaak in stellen zonder dat je aan de kast hoeft te sleutelen. Moet je wel handig met de soldeerbout zijn.
- bartsegers
Klopt Bart,
Op de BR resonantie is de speaker zelfs ahw acoustisch kortgesloten en staat de speaker vrijwel stil maar juist daaronder gaat het rap naar acoustisch onbelast, hangt ook een beetje van de Q van BR resonantie af.
Ach BR en CB hebben beide hun goede eigenschappen, waar je voor kiest is meer smaak. Begrijp van Roland dat ie dat juist graag wil uitzoeken.
Op de BR resonantie is de speaker zelfs ahw acoustisch kortgesloten en staat de speaker vrijwel stil maar juist daaronder gaat het rap naar acoustisch onbelast, hangt ook een beetje van de Q van BR resonantie af.
Ach BR en CB hebben beide hun goede eigenschappen, waar je voor kiest is meer smaak. Begrijp van Roland dat ie dat juist graag wil uitzoeken.
Hoi Pjotr
Bedankt voor je antwoord! Het valt dus gelukkig mee met de belastbaarheid onder de 40 hz. Ik wil met een omnes audio 8.0 pc-s een gesloten kast gaan bouwen. Een drieweg met een wat hoger kantelpunt naar een 10 cm breedebander. 6db filters, zonder linkwitz transformer het basje heeft maar een x max van 5 mm. Ik ga wel even wat proberen zonder voor condensator en met voorcondensator.
Het is dus duidelijk een belastbaarheids probleem dat er alleen op je computer scherm wat eng uitziet. Bedankt!
Groeten Roland
Bedankt voor je antwoord! Het valt dus gelukkig mee met de belastbaarheid onder de 40 hz. Ik wil met een omnes audio 8.0 pc-s een gesloten kast gaan bouwen. Een drieweg met een wat hoger kantelpunt naar een 10 cm breedebander. 6db filters, zonder linkwitz transformer het basje heeft maar een x max van 5 mm. Ik ga wel even wat proberen zonder voor condensator en met voorcondensator.
Het is dus duidelijk een belastbaarheids probleem dat er alleen op je computer scherm wat eng uitziet. Bedankt!
Groeten Roland
Interresant dat linkwitz transformen kwam onder andere het volgende tegen: op http://sound.westhost.com/linkwitz-transform.htm
onder de 40 hz weinig signaal dus.
groeten Roland
Power Distribution (by Gareth Abrey)
I was in the process of building a Linkwitz Transform cct for my 305mm (12") sub. ESP said in the articles about ELF and EAS that low frequency content in music has much lower power levels than the power calculations would suggest. I decided to investigate this, and digitised some tracks off various CDs with various styles of music.
My sound editor gives the WAVE graph amplitude in 16bits (-32000 to 32000). I then performed a low pass filter of 40hz on the track and found the highest peaks, then compared them to the highest peaks of the full range signal, and did a dB calculation ...
20 log (V) (where V is the 16bit amplitude)
Typically, I got peaks of +/-30 000 for the full range signal, and only +/-4000 for the < 40hz signal. This is a 17.5dB difference. The results are tabulated below.
Music Type Relative Level at <40Hz
Rock music - 13dB
Maria Carey Song - 15dB
Rap Music - 14dB
R&B song - 12dB
Rave track - 12dB
Second Rave Track - 21dB
Vinyl Bass Track - 11dB
Rave track with bass sweep - 9 dB
Average - 11.875 dB (12dB)
These figures would suggest that boosts of around 10-12dB are possible with the Linkwitz circuit, before any extra amplifier power is needed above that which is required for the frequencies above 40hz.
onder de 40 hz weinig signaal dus.
groeten Roland