Ferrieten

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Masuji

Ferrieten

Bericht door Masuji »

Wat is Ferriet ?

Onder ferrieten verstaan we keramische (dus bij hoge temperatuur gebakken)
mengsels van ijzer en veel andere materialen. Soms zit er zelfs geen ijzer in.
Deze materialen worden gebruikt om hun magnetische eigenschappen.
In de audio techniek worden ferrieten soms gebruikt in hoogfrequent
filters en sporadisch in wisselfilters in luidsprekerkasten.
Alle permanente magneten in bijv. luidsprekers zijn tegenwoordig van
een ferriet materiaal vervaardigd.

Wie gebruikt ferrieten in zijn hobbybob omgeving :?:

ik heb mijn zelfbouw interlinks voorzien van ferrieten evenals mijn
voedingskabels.
Ook mijn gevlochten UTP Cat5 luidsprekerkabels zijn voorzien.

In mijn beleving hebben ze wel degelijk invloed op het totale klankbeeld.
Welliswaar maar een zeer klein percentage maar wel positief.

Ook de mensen achter Delta Sigma Audio gebruiken ferrieten :
http://www.delta-sigma-audio.nl/Afscher ... gnalen.htm

Je komt ze ongelooflijk veel tegen, maar zelden op fora zoals deze.

Raar want iedereen is bezig om alles zo optimaal te verkrijgen, zo schoon
en zuiver geluid mogelijk, men legt zelfs apparte groepen aan, dure voedings
blokken bouwt men, plaatsen betere ringkerntrafos zodat er minder stralingen
aanwezig zijn, gebruiken dure zware afgeschermde kabels etc.

Maar een simpele ferriet plaatsen helpt ook en is zeker niet duur.
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Hallo Masuji,

Er staat bij mij al tijden een doosje met ferrieten in diverse maten klaar voor een test maar het is er nog niet van gekomen. Misschien is dit draadje wel een goede aanleiding om dat maar eens te gaan doen. Ik zal het komende weekeinde eens wat speakerkabels en interlinks voorzien van verschillende ferrieten en kijken (horen) of het iets goeds voortbrengt.
Wordt vervolgt!
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik gebruik regelmatig ferriet kernen, vooral om stoorsignalen te dempen maar ook als oplossing om te ontstoren of te ontkoppelen. Zie hieronder een blik in de versterker waar ik nu mee bezig ben. Als je goed kijkt zie je dat per kanaal de voeding naar de UcD modules voorzien is van een ferriet kern. Zodoende krijg je een beter scheiding tussen het compartiment met de voedingen en het compartiment met de UcD modules.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
sietse

Bericht door sietse »

Ziet er netjes uit.
richard

Bericht door richard »

Gebruik je verschillend gekleurde krimpkousjes om de fastonstekkertjes of hebben die stekkertjes zelf al die kleur?

Is trouwens wel een teken van dat je erg veel oog hebt voor detail!
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Richard,

Ik koop kale faston stekkers, die soldeer ik met zilversoldeer aan de kabels, daarna krimp ik ze met dezelfde kleur krimpkous als de kabel. Kortom, dit is echt puntjes op de 'i' werk maar voor mij de enigste manier waarop ik wil werken, het moet er immers niet alleen van buiten, maar ook van binnen netjes en verzorgd uitzien.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Bart_M
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Bart_M »

Waarom eigenlijk stekkertjes? Is het niet beter om gewoon te solderen? Je gaat het toch niet vaak vervangen... Toch?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Bart,

Solderen kan ook, maar deze modules van Hypex zijn allemaal voorzien van Faston stekkers en dan stekker ik liever dan dat ik soldeer. Kwa overgangsweerstand maakt 't (bijna) niks uit en mocht het ooit eens los moeten dan is het zo gebeurd. Als je direct op de modules soldeert en krimpt ben je wel even bezig om dat netjes los te krijgen, vaak betekend 't dat je de complete connector uit de print lossoldeert, niet erg handig dus.

Als ik zelf printen ontwerp dan kies ik wel voor de soldeer methode, maar dan maak ik gewoon flinke soldeereilanden onderop de print, zodoende zit er geen stekker of connector tussen. Wat dat betreft hou ik al helemaal niet van klemmen, dat is gewoon overgewaaid uit de installatietechniek en heeft m.i. niks met elektronica te maken. Een goed voorbeeld is de bekende klemmenstrip, dan liever nog deze Faston stekkers.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Krunk schreef:
Waarom eigenlijk stekkertjes? Is het niet beter om gewoon te solderen? Je gaat het toch niet vaak vervangen... Toch?
soms vervalt de garantie als je aan een module gat solderen, is in elk geval zo bij Thomessen
Bergrans
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Bergrans schreef:
Wordt vervolgt!
Heden avond wat luistertesten gedaan en ik kan jullie vertellen, ferrieten hebben wel degelijk invloed maar niet altijd op een positieve manier.

Voor alle duidelijkheid mijn syteem bestaat kortweg uit:
buizen-voorversterker | interlinks (4,5meter) | hybride-eindversterkers | biwire-luidsprekerkabel (1meter) | driewegluidsprekers.

Ik heb ferriet kralen (binnen diameter ca. 6mm en lengte van 25mm) getest op een drietal plaatsen in mijn systeem.

1 op interlink bij voorversterker
Ferriet heeft weinig invloed. Geluid lijkt wat "schoner" maar wordt ook een beetje gesmoord, de dynamiek in b.v. piano aanslagen is een wat minder. Al met al geen vooruitgang.

2 op interlink bij eindversterker
Een zelfde effect als bij 1 maar dan in grotere mate, vooral wat de negatieve invloed betreft.

3 op luidsprekerkabel bij mid-hoog unit
Eindelijk een positief resultaat. Hier hebben de ferrieten een heilzame werking. Piano aanslagen en snaarinstrumenten klinken natuurlijker en instrumenten staan beter los van elkaar (als het scherp stellen van een foto). Dit komt ook het stereobeeld ten goede. Hier blijven de ferrieten dus gewoon zitten.

Ik moet er wel bij zeggen dat de verschillen klein zijn, heel klein. Verwacht geen wonderen. Er zijn eenvoudige (goedkope) tweaks die meer opleveren.

Ik had vooraf het idee dat het gebruik van ferrieten niet echt schadelijk konden zijn maar dat is dus niet zo. Ga niet al je kabels zomaar voorzien van ferriet.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”