Tangband en Audax

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
tor
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2005, 15:17
Locatie: Nootdorp

Tangband en Audax

Bericht door tor »

Weet iemand verkooppunten in Nederland voor de Tangband 3W-871S en de Audax TW010F1?

Ik heb wel gevonden dat de Audax bij speakerland in Rotterdam te koop is, maar die vraagt er 10 euro voor (in de USA $ 8,95 = 7,16 euro).
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

In Nederland is er helaas geen distributeur voor tangband

Bij Madison in de usa kost de TWO10F1 5.15$ =4.40 euro. Jammer van de transport kosten. Ze worden op een haast ondenkbaar grote schaal gefabriceerd, ik meen eens gelezen te hebben dat audax er in de duizenden per dag maakt.

Mischien hebben ze hem bij pls audio?http://www.plsaudio.nl/

Erg mooi tweetertje trouwens! veel mee gewerkt klinkt erg helder en straalt heel erg breed af, ook wel eens gehoord naast een Chario luidspreker met 25mm softdome guess what....* Die is wel 10 euro waard hoor zeker als je er een mkp condensator voor zet.

Groeten Roland

*hangt natuurlijk erg af van je mid, je crossed immers pas op 4500hz met dit tweetertje.
tor
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2005, 15:17
Locatie: Nootdorp

Bericht door tor »

Bedankt Roland. In mijn zoektocht ben ik op de dealer van Audax gestuit (Hepta design audio) en die wisten mij te vertellen dat Audax al ca. 3 jaar niet meer in de lucht is, laat staan nog produceert. Hij had nog enkele exemplaren liggen voor ruim 50 euro per stuk. Natuurlijk heb ik hem een lang en gelukkig leven gewenst met zijn tweetertjes.

Vreemd verhaal dus van die dealer, gezien de kennelijke massaproductie ervan.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ai ai ai

Dat is echt Zwendel! he wat smerig. :^o

Audax is niet failiet voor zover ik weet, die geruchten zijn laatst nog tegen gesproken door Audax in dld, proraum.
Voorzover ik weet is audax zelf uit de productie gestapt en hebben een aantal oud medewerkers de machines over gekocht om verder te produceren, niks aan de hand dus.

In de usa zijn ze nog wel volop verkijgbaar beetje raar. Die 10mm tweeter zie je ontzettend veel in mini setjes en commercieele speakers zitten, het is bijna de "standaard" tweeter voor budget commerciele speakers, het zou erg raar zijn dat ie opeens niet meer gemaakt wordt.

groeten Roland
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

tor schreef:
Bedankt Roland. In mijn zoektocht ben ik op de dealer van Audax gestuit (Hepta design audio) en die wisten mij te vertellen dat Audax al ca. 3 jaar niet meer in de lucht is, laat staan nog produceert. Hij had nog enkele exemplaren liggen voor ruim 50 euro per stuk. Natuurlijk heb ik hem een lang en gelukkig leven gewenst met zijn tweetertjes.

Vreemd verhaal dus van die dealer, gezien de kennelijke massaproductie ervan.
Dat doen ze bij Hepta al jaren. Zo'n 20 jaar geleden iets dergelijks meegemaakt tijdens een bezoek aan Clear Sound die destijds in Leeuwarden zat. Voor een klant hadden ze telefonisch bij Hepta vervangende tweeters voor een bepaald type Hepta besteld ä 90 gulden per stuk. Bij ontvangst bleken het de goedkope Audaxen te zijn die rond de 15 gulden kosten.
Gebruikersavatar
Masuji
Berichten: 84
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 10:35
Locatie: Ravels-Eel Belgium

Bericht door Masuji »


Weet iemand verkooppunten in Nederland voor de Tangband 3W-871S en de Audax TW010F1?

Ik heb wel gevonden dat de Audax bij speakerland in Rotterdam te koop is, maar die vraagt er 10 euro voor (in de USA $ 8,95 = 7,16 euro).

-------------------

Ai ai ai

Dat is echt Zwendel! he wat smerig. :^o

Audax is niet failiet voor zover ik weet, die geruchten zijn laatst nog tegen gesproken door Audax in dld, proraum.
Voorzover ik weet is audax zelf uit de productie gestapt en hebben een aantal oud medewerkers de machines over gekocht om verder te produceren, niks aan de hand dus.

In de usa zijn ze nog wel volop verkijgbaar beetje raar. Die 10mm tweeter zie je ontzettend veel in mini setjes en commercieele speakers zitten, het is bijna de "standaard" tweeter voor budget commerciele speakers, het zou erg raar zijn dat ie opeens niet meer gemaakt wordt.

groeten Roland.

------------


AUDAX :

Info verkregen van de heer Jose Glemarec
(vroeger : Head worldwide sales Audax, nu van Harman Becker Automotive).

Iets meer dan 2 jaar geleden is Audax overgenomen door Harman Becker Division.

Vanaf dat moment heeft men besloten om de productie te stoppen met produceren en de boel te sluiten.

Enkel de naam Audax bestaat nog en is in beheer van Harman Becker.

De stock die er nog was is verkocht aan de toen nog bekende dealers en
distributie kanalen.

Deze stock was enorm groot en er is heden nog veel stock her en der aanwezig. Vandaar dat o.a. in America en Duitsland nog veel te krijgen is.

Hepta had ook nog stock gekocht en bezit nog het e.e.a. welke zij waarschijnlijk
als service artikelen verkopen en daar ook dikke marges op zetten.
Daarnaast zijn er bedrijven die juist van die artikelen graag af willen
en ze juist tegen "dump" prijzen op de markt droppen.

1 van de grootste en trouwste klanten en leverancieren van Audax is Proraum-vertieb GMBH.
http://www.proraum-vertrieb.de/

Proraum was een zeer goede contact van Audax voor meer dan 25 jaar !

Proraum heeft uiteindelijk alles met betrekking tot het "oude" Audax
overgenomen : voicecoils / conussen / frames / plates etc.
Maar ook de spareparts, machines, tools en alle informatie.

Proraum produceerd momenteel zeer kleine getalen en is bezig met
nieuwe producten onder de naam Audax-Industries.

Hier vallen de "oudere" Audax units nog onder maar ook de nieuwere merken
zoals Bohlender-Graebener en Usher.

Dus AUDAX bestaat niet meer, maar de visie en technieken worden
nog steeds gebruikt of toegepast door Proraum.

M.vr.gr.

Martijn.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Martijn

Bedankt voor je heldere stuk over audax! Jammer dat het moeilijk blijft om uit te vinden welke units nu aan het verdwijnen zijn en welke in productie blijven. De website van audax (oude) is ook nog steeds in de lucht. Vreemd trouwens dat deze informatie niet gewoon op de site van audax en audax industries te vinden is.

50 euro voor een setje two10f1 tweetertjes blijft een rare frats van hepta.

Groeten Roland
tor
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2005, 15:17
Locatie: Nootdorp

Bericht door tor »

Nou nou, dat was een diepteonderzoek. erg gedetailleerd. Bedankt voor de info.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

@tor: ik had je toch een meel gestuurd over de tangbands?

Speaker & Co in R'dam heeft idd nog een stel Audaxen liggen, en 10 euri per stuk is lekker dagobert zeg.
tor
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2005, 15:17
Locatie: Nootdorp

Bericht door tor »

Klopt Henkjan. Tientje per stuk. Omdat ze ze in de USA voor even $5 verkopen dacht ik dat 10 euro duur was. vandaar mijn verdere rondgang.

Inmiddels weet ik dat 10 euro redelijk is.
Tweety
Berichten: 138
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 23:11
Locatie: Helmond

Bericht door Tweety »

Martijn,

Bedankt voor je duidelijke verhaal. Ik had trouwens begrepen dat men zich na de overname de produktie van luidsprekers voornamelijk op de automobiel markt (daarbij bv Peugeot als belangrijke klant) wilde begeven. En dus de home-luidspreker markt vaarwel wilde zeggen. Tuurlijk daarbij een hoop frustratie bij firma's als Hepta :? Tenminst was mijn ervaring toen ik hen ca 1 jaar geleden zo info vroeg over een aantal Audax units.

Verder had ik begrepen dat een klub van ca 60 mensen via separaat de rechten/licenties van een aantal gangbare Audax units over wilde gaan nemen. Maar ik wist niet Proraum hierin een actieve rol in vervulde.

Bij die patenten/licenties zou er mogelijk discussie zijn over de Aerogel conus fabrikatie. Verder lijkt me voor ons zelfbouwers een beetje afwachten wat hieruit voortkomt en wat de ontwikkeling van nieuwe generaties zal worden. :roll:

Overigens zit jij in dit wereldje dat jij zulke contactmensen kan benaderen?

Groeten,
Wido
Gebruikersavatar
Masuji
Berichten: 84
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 10:35
Locatie: Ravels-Eel Belgium

Bericht door Masuji »

Nee en ja :?

Nee ik heb eigenlijk niets te maken met luidspreker / audio fabrikanten.

Ik werk voor een multinational die kunststof producten produceerd voor
voornamelijk de PCB industrie.

Dus ik kom bij producenten zoals een Philips etc die wel in de audio markt actief zijn.
Zulke bedrijven hebben weer vele subcontractors die weer voor hen onderdelen of
componenten bouwen of produceren etc etc etc
Daar kom ik ook veel.

Om een voorbeeld te geven hoe ik aan deze info kom en in welke relatie:

Philips, een klant van mij, heeft een bedrijf aangenomen die voor hun
HDTV LCD schermen, zeg maar de High-end tak van Philips, de stands
ontwikkeld en produceerd.

Bij dit bedrijf kom ik dus ook vaak.
Maar zij maken ook stands en meubels voor bijv Loewe.
Een andere tak van dat bedrijf maakt weer de kasten voor JM-Lab en B&W
waar wij klemmen voor leveren.
JM-Lab is weer een klant van onze vestiging in Frankrijk.
Vestiging in Frankrijk heeft ook altijd goede contacten gehad met o.a. Audax.
Mijn Collega's in Duitsland weer met Proraum en beschik ik weer over de
info verkregen uit mijn systeem op de zaak.

En zo is weer snel contact gelegd met de juiste mensen.

Zo zijn wij ook interessant voor veel leverencieren van electronica componenten / producten.
Farnell, RScomponents, Display etc

Klanten die daar weer bestellen zouden bijv in de audiowereld zoals
Tentlabs / Hypex / Amplimo / VM etc kunnen zijn.

Zo zie je maar weer, Nederland is klein, maar ook Europa en alles en
iedereen werkt voor of met elkaar.
Tweety
Berichten: 138
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 23:11
Locatie: Helmond

Bericht door Tweety »

Hoera, heb ik dat :?

Ik had gedacht om volgend jaar een keer iets te gaan proberen met een Audax HM130 Z10. Ik wist wel dat er wat stond te gebeuren bij Audax, maar
proraum gaf op hun site toch steeds actueel aan welke units nog im Programm waren en welke äusgelaufen. Tevens gaf men aan de prouktie van het oude Audax over te gaan nemen.

omdat ik er toch meer van wilde weten, stuurde ik hun vragen over de beschikbaarheid van de units en over hun site. Wat krijg ik na wat aandringen:

:cry:

Hallo,

Z12 ist offiziell ausgelaufen und Z10 ebenso.
Für Z12 geht ebenso der HM 130 C0.
Wir haben in Kürze eine neue WEbseite, daher wird auf der alten
nicht mehr alles korrigiert.
Ob die nochmals gebaut werden, ist zur Zeit nicht bekannt.
Gebaut werden aber wieder die 34 er Kalotten und auch PR 170 M0.
Es geht also Schritt für Schritt.


Mit freundlichen Grüßen
Rainer Krönke / Entwicklung
proraum Vertriebs GmbH
FON +49-(0) 5731-40053
FAX +49-(0) 5731-40038
AUDAX-Deutschland
BG-Corp. OEM-Distributor
USHER-Audio Distributor
www.audax-speaker.de
www.usher-audio.de


:cry: Nou daar ben ik ff niet blij mee, want ik had eigenlijk wel hier mijn zinnen op gezet. De suggestie van hen past niet voor mij.

Ff voor het idee, laatste up-date van www.audax-speaker.de is inmiddels van 1 december. Bovenstaand heb ik daar nog niet in aangetroffen. Lekker verwarrend dus.. :evil:

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Volgens mij is dit een audax twof10

http://www.skytronic.nl/product/product.php?s=902.343

Groeten Roland
Tweety
Berichten: 138
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 23:11
Locatie: Helmond

Bericht door Tweety »

Ha Audaxologen,

Volgens mij zijn die hier niet, wat het is hier redelijk stil. :wink:

Maar dat was ik ook ff een tijdje. :?

Reden, ik ben in stilte toch een tijdje aan het speuren gegaan, enne. Ik heb toch nog 2 exemplaren Audax HM130Z10 gevonden (Ja, ja ik kan commentaar verwachten) Enne, ik heb ze uit ........ Denemarken, logisch toch voor een Frans merk :P ) Afijn ze zijn gisteren bij mij binnen gekomen.

Ik zal eens komende tijd gaan vechten om wat tijd om eens wat te gaan knutselen. Ik zal dan wel eens draadje opstarten en dan uitleggen wat de overwegingen en bedoelingen zullen zijn.

Ik hoop dat ik wat hulp ga krijgen, want het worden geen dertien in een dozijn kastjes. Ik zal dan ook wat fotos trachten te plaatsen, zal me eens verdiepen hoe dat moet.

Wordt toch nog vervolgd dus :twisted:

Groeten,
Wido
Plaats reactie