PP's of TL-PP ?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

:oops: ja, da's ook al weer 3 blz geleden :oops:
sietse

Bericht door sietse »

Geef nie, heb ik ook wel eens last van.. :D

Maar ik heb al eens aangegeven dat ik met het inwendige van deze kasten kan spelen. Hoewel de diepte van de kasten eigenlijk te klein is, kan ik er, denk ik, toch wel iets van een TQWT van maken. We zullen zien(horen) wat de verschillen zijn. Tot nu toe ben ik aangenaam verrast.
weidok

Bericht door weidok »

geef de tb een eigen ruimte met stuk pvc buis oid ..

TQWT met 2 woofers ... dat wordt heftig... :D :D

als je ze demo klaar hebt .. geef dan ff een gil... :roll: :roll:

of een belletje kan ook wel...
richard

Bericht door richard »

sietse schreef:
... en ik heb het idee dat de tweeters vervormen.
....
Want die Tangband is niet dicht van achter en dat kun je dus goed merken in zo'n pijp.
Weet je zeker dat de vervorming van de tweeter komt? Het kan ook zijn dat de membranen van de Tangbands te veel worden beïnvloed door de laagenergie van de woofers.
Naast een stukje pvc-buis is een bloempot ook een prima middentonerbehuizing.
sietse

Bericht door sietse »

Richard schreef:
Weet je zeker dat de vervorming van de tweeter komt? Het kan ook zijn dat de membranen van de Tangbands te veel worden beïnvloed door de laagenergie van de woofers.
Hoi Richard,

Ik denk van niet. De kast is open en bouwd dus geen inwendige druk op.
Ik moet er nog even mee bezig, want zoals het is, is het de eerste voorzet. De opstelling in mijn hobbyruimte is ook niet echt geweldig. Het werkt met een oude analoge tuner waarvan de antennedraad niet zover van m'n computer hangt. Straks eerst even het binnenwerk voorbereiden en met demping experimenteren.
sietse

Bericht door sietse »

Zo, gezien de gang van zaken heb ik besloten het te laten bij deze vier experimenten.
Afbeelding

kastje 1 viel niet tegen. Beter dan verwacht.
Kastje 2 staat nu te spelen en doet het dus toch beter. Beter laag in die zin dat het strakker is en beter van laag naar hoger laag doorloopt. Ik had het gevoel dat er bij kastje 1 iets miste in het verloop van laag naar hoog.
Alles nog steeds zonder demping. Ben echt even bezig met het effect van de verschillende mogelijkheden.

Voor wie zich af vraagt hoe ik een en ander doe.
Kijk, toen ik het hout ging halen wist ik al dat het meer was dan een halve plaat MDF. En de verkoop gaat per halve plaat. Dus had ik al bedacht hoe ik bovenstaande mogelijkheden zou kunnen realiseren en heb ik een paar extra stroken laten zagen. Die heb ik een beetje bijgeschuurd zodat ze gladjes in de pijp schuiven en ik er alle kanten mee uit kan.
Hoe zit het dan met de "uitlaat" van de TL uitvoeringen? Zal ik straks even via een fototje latan zien want ik denk dat de hond er nu weer even uit moet.
Laatst gewijzigd door sietse op di 17 jan 2006, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
sietse

Bericht door sietse »

Kijk hier zie je de box op een stuk MDF staan. Zover dat dat de TL kamer een bodem ziet. Daar achter ziet de TL uitgang de vloer. Die opening is even groot genoeg voor de test.
Afbeelding
Hier zie je hoe de toekomstige bodem ff dienst doet als bovenkant. Als ik uitvoering 4 ga proberen kan ik daar mee ook uitproberen of de dan ontstane afdeling voor de TB beter een AB kan blijven of een BR moet worden. Ik schuif dan die bovenkant een klein stukje weg zodat er een spleetje ontstaat. Het effect merk je meestal direct.
Afbeelding
En als ik dat dus allemaal heb uitgeprobeerd, ga ik de held uithangen door een beslissing te nemen....... :?
Laatst gewijzigd door sietse op di 17 jan 2006, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
sietse

Bericht door sietse »

Zo, volgende versie.
Versie 3 krijg ik niet voorelkaar omdat de woofertjes in de weg zitten en bovendien de filteronderdelen daar letterlijk in de weg hangen.
Dus nu 1 box versie 3 en 1 box versie 4.
Verie 4 gaat het denk ik winnen. Vooral de TB doet het beter. Die zit nu in een gesloten kast van ca 8 ltr. Nu zit er wel demping in beide kasten.
Het geheel van kast 4 is beter gedetaieerd en het laag strakker en steviger.
Ik denk wel dat ik de TB en de tweeter iets moet dempen.
Nog maar even verder experimenteren.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Goh, ziet er al goed uit!

Veel succes met experimenteren... :roll:
sietse

Bericht door sietse »

Zo, verder, R1= 3,9 en R2 = 3,3
En ik zit ff met m'n *&^ vol tanden.
Ik had eerst nogal last van dat ik moest bukken om het laag mee te krijgen.
Nou dat is nu over en dat wat, er nu wordt neergezet onder primitieve omstandigheden, Had ik eigenlijk niet verwacht. Zou wel eens niet zoveel slechter kunnen zijn dan de grote jongens die ik in de kamer heb.
Deze dus, voor wie ze nog niet kende
http://upload.talk2.nl/files/945695boxen.jpg

Tijd om Weidok te bellen weet je wel..... :D
Laatst gewijzigd door sietse op di 17 jan 2006, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Je hebt een plant op je luidspreker staan :!::!::!::?:
sietse

Bericht door sietse »

Ja, en toen mochten ze wel in de kamer staan..... weet je wel..... huisvrede en zo..... :D Ze zijn ook niet echt klein.. 8)
Maar het heeft heen negative effecten hoor.
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Nee? Al getest? Plant er op, plant er af, plant er onder. Plant door het raam... :twisted:
sietse

Bericht door sietse »

plant er onder. Plant door het raam...
Mocht niet..... :oops:
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Je moet je onderhandelingspositie verbeteren. :wink:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Twee planten nog wel, staat wel komisch :P Sietse leg aan je vrouw uit dat als ze planten water geeft en ze morst een beetje dat speakers daar niet tegen kunnen en dat dat dan een dure grap kan gaan worden. Mijn vrouw snapt dat gelukkig uit zichzelf en laat het uit zichzelf wel uit haar hoofd om planten op de speakers te willen ;)

Maar jouw vrouw morst natuurlijk NOOIT met plantjes water geven :D
Digidoo
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik heb geen vrouw, dus ook geen planten. :D
sietse

Bericht door sietse »

Pjotr schreef:
als ze planten water geeft en ze morst
Nou dat is me een keer gebeurd bij m'n oude kasten. En dus heb ik bij die 3 pitters daar rekening mee gehouden. De bovenkant steekt naar voren uit en daar onder zit dan het front met doek. Eventueel water moet dan via dat doek worden afgevoerd. Is niet uitgetest :!:
Overigens zijn die plantjes nu dood (kunnen niet tegen bevingen ?) en staan er boeda beeldjes op.

Maar even terug naar m'n nieuwe tweepitters. Zit nu te pieren met de scheidingsfrequentie tussen mid en hoog. Zit nu op ca 2500Hz. De klank van de TB met stemmetjes en zo vind ik nog niet echt leuk. Beetje blikkerig vind ik. In het laag doet ie best goed mee. Niks mis mee, misschien wel te veel. Maar kan ook aan de aparatuur liggen. Morgen es drastische experimenten proberen en een echte cd speler er bij zetten.
sietse

Bericht door sietse »

Zo, weer even zitten klooien. Gaat nu goed. R1 is nu 2,2 en R3 is 3,3 en C2 is nu 3,9. Er was iets van vervorming in het geluidsbeeld. Denk dat de TB te ver in freqentie doorliep over de tweeter heen.
Er hangt nu een cd speler aan voorlopig vind ik het prima spelen en uitvoering 4 wint nog steeds van uitvoering 2.
Misschien ook leuk om te weten dat er in beide lines bijna geen demping zit. Alleen achter de woofers en ik heb een beetje het gevoel dat zelfs dat minder moet.
Eerst maar even andermans oren laten luisteren. :)
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Sietse

Die tangband 4 inch alu magnesium heeft toch een behoorlijk vervelende cone break up? Doe je daar helemaal niks aan? Met een spoel in serie en een lc parallel kan je hem een heel stuk met 6 db afval laten lopen en het laatste stukje voor de cone break up stijl naar beneden laten gaan.

Groeten Roland
sietse

Bericht door sietse »

:oops: :oops: :oops: :oops: ](*,) ](*,) ](*,)
Hoi Roland,
Weet je, die schakelingen heb ik gezien in de hobbybladen.
Maar ja, weet je, het scheeld een stuk als je de filter componenten in de juiste volgorde monteerd. Dus eerst de weerstand en dan het filtercomponent. Dus heb ik zojuist de tweeter weer voorzien van 4,7uF En dan wordt het toch wel weer een stuk levendiger.
Zien wat Weidok er vanavond van vind. Wij houden u op de hoogte.
Overigens lijkt het er op dat de TB in een gesloten afdeling gaat zitten.. :shock:
weidok

Bericht door weidok »

heb ze even mogen beluisteren
de bas is boven verwachting
zijn maar 2 13 cm woofertjes.. maar toch

tangband in aparte gesloten ruimte
klinkt rustiger (tweeter zet lager in denk ik ?)
voor dat geld een mooi speakertje hoor...

visaton geweven dome tweeter (oud model)
zonder ferro spul dacht ik ..

Klonk al hoopvol.. spelen nu al
een hoop kant en klaar spul eruit..

hulde tot zover Sietse !!
sietse

Bericht door sietse »

Afbeelding
Ja, zo kan het er dan uitzien he.. :D

Welke uitvoering werkt het best. Welnu uitvoering 4 wint nog steeds maar inmiddels ook uitvoering 5 gecreeerd. Daar heb ik het tussenschotje onder de TB weg gehaald. Dus de line is precies het zelfde als bij nr 4 maar nu zit de TB weer in de line. Ook nog even wat aan de filtering gewijzigd want die TB's en de tweeters zijn redelijk fanatiek.
Het is nu moeilijk kiezen. :? Want Weidok overdrijft echt niet. Het gaat boven mijn eigen verwachtingen.
Eerst maar es een nachtje over slapen.... 8)
Laatst gewijzigd door sietse op vr 03 feb 2006, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
sietse

Bericht door sietse »

Afbeelding
Zo het nachtje slapen is alweer voorbij. Ik kreeg gisteravond nog een helder idee om er toch noch een TQWT van te maken. Zie afb.3. Staat dan wel op z'n kop maar nu zitten de woofers beter in positie dan eerst. Het gaat nu om uitvoering 3 en 5. Uitvoering 4 bastte geweldig maar samen met de TB toch een beetje pompende bas. Bovendien vonden Weidok en ik dat het midden/hoog in kastje 2 mooier was. Eigenlijk meer in evenwicht ook met het laag.
Dus vanmiddag kastje 5 geprobeerd en was helemaal niet verkeerd. Beter geluidsbeeld en voldoende bas.
Maar nu staan beide kasten te spelen als uitvoering 3 en ik denk dat ik dat voorlopig maar es zo laat. Het geheel klinkt alles behalve verkeerd en rustig zonder dat ik iets mis. Nu weet ik van een TQWT nog niet de relatie basspeakers t.o.v. de uitgang dia van de line.
Laatst gewijzigd door sietse op vr 03 feb 2006, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
weidok

Bericht door weidok »

Weet niet of het je lukt maar probeer deze link maa reens

http://www.hifi-selbstbau.de/text.php?id=38&s=read

succes

als het goed is moet de bas toch anders klnken
dan met een TL :wink: :wink:

nog meer

http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/tqwt.htm#top
Laatst gewijzigd door weidok op zo 06 nov 2005, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”