restauratie monitor

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
jgffw
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 10 okt 2004, 19:30

restauratie monitor

Bericht door jgffw »

Betreft : kleine restauratie van monitor speaker (frontspeakers voor muzikanten)

Wat weten we : orgineel waren het Peavey speakers, 2- weg systeem met 15" bass en één hoorn met 2 motorola drivers.
alles is aangesloten zonder filter, enkel de motorola drivers staan parallel met 2 weerstanden van 51 ohm in serie met tweeter 2 ... ik begrijp niet waarom ...
In de verschillen de speakerskasten (we hebben er 3) zijn verschillende motorola tweeters aanwezig, enkel met volgende aanduiding : 011,211, en 112

Wie kan meer gegevens geven en tips voor een filter (eenvoudig want we gaan er geen prachtige speakerssystemen van maken, wel iets "redelijk" goed klinkend systeem).
1 woofer is van JB systems met aanduiding 50hz-4 khz).
Ik dacht te beginnen met een 6db filter op 3,5 khz....

Laat maar komen de tips
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Heb je misschien wat foto's van de units :?:
jgffw
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 10 okt 2004, 19:30

Bericht door jgffw »

ik heb ze op mail, niet ergens on-line, kan ik ze dan meesturen met een bericht ?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Eerst de images opslaan op je harde schijf en ze daarna uploaden op deze manier.
jgffw
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 10 okt 2004, 19:30

Bericht door jgffw »

jgffw
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 10 okt 2004, 19:30

Bericht door jgffw »

Afbeelding

en nu probeer ik het plaatje onmiddellijk te laten zien ...., ik leer bij ....
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Afbeelding

Volgens mij zijn dat piezo's, grappig trouwens die dubbele uitvoering.
jgffw
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 10 okt 2004, 19:30

Bericht door jgffw »

Afbeelding

Afbeelding

2 van de drie verschillende woofers .....
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Lijken ze hierop :?:
Afbeelding
jgffw
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 10 okt 2004, 19:30

Bericht door jgffw »

idd , dat lijkt er sterk op
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Als ik het goed heb hoef je die piezo's in principe niet te filteren maar volgens een aantal mensen wordt de weergave wel beter als je ze aan een filter knoopt. Ik weet even niet wat de functie van die weerstanden is :?: .
jgffw
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 10 okt 2004, 19:30

Bericht door jgffw »

dat had ik nog niet gehoord, dat je piezo niet moet filteren. dat verklaart al veel.

die weerstanden dienen, denk ik om rendement/impedantieaanpassing te doen. Alhoewel het totaal niet logisch klinkt.

en heb je bij piezo dan geen verlies als je niet filtert ? of is de impedantiecurve van piezo hoog bij lage frequenties ?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

jgffw schreef:
dat had ik nog niet gehoord, dat je piezo niet moet filteren.
Ik zeg niet dat je ze niet moet filteren maar dat je ze niet hoeft te filteren :D

Ik heb niet zoveel verstand van het gebruik van piezo's dus het lijkt mij verstandig om even de reacties van de overige forumleden af te wachten :idea:
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

piezo's hoef je idd niet te filteren; die reageert hoogohmig bij lagere frequenties, Die weerstanden zitten er tussen om het rendement van de piezo te dempen.
jgffw
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 10 okt 2004, 19:30

Bericht door jgffw »

ok, maar die weerstanden, ... dat snap ik niet.
Op de foto zie je dus dat 1 piezo rechtstreeks op de amp zit en de tweede via 2 weerstanden van 51 ohm, daar weet ik dus geen antwoord op.

Blijft het feit dat ik denk dat er nog steeds een hoogaf filter nodig is voor de woofer. Of is dit normaal (bij goedkopere speakers) dat dit zonder filter is ? het blijft natuurlijk pa materiaal (met alle respect voor PA ...)
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Hoe zaten de tweeters met de weerstanden aangesloten en uit hoeveel boxen komen de tweeters 2 of 3 :?:
jgffw
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 10 okt 2004, 19:30

Bericht door jgffw »

per box 1 hoorn, per hoorn 2 tweeters (zie foto)

1 tweeter rechtstreeks op + en -
1 tweeter via 51 ohm serie met +, via 51 ohm serie met -.
komt er dus op neer 102 ohm in serie met tweede tweeter en dat dan parallel met eerste tweeter
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

piezo's hoef je idd niet te filteren; die reageert hoogohmig bij lagere frequenties, Die weerstanden zitten er tussen om het rendement van de piezo te dempen.
Plaats reactie