Moderator: Beheerdersteam

Het W-frame (ook U-frame, en iedere andere luidspreker) is sowiso al een compromis. Dus volledig "loos" wordt nooitSSassen schreef:maar komende weken ga ik me vooral richten op de compromisloze opbouw van een W-frame.
Misschien dat ik maar een een Ri-pole moet proberen voor mijn 21"-ersSSassen schreef:....Ik ga vandaag nog wat experimenteren met het U-frame, maar komende weken ga ik me vooral richten op de compromisloze opbouw van een W-frame....
Oftewel, de constructie wil ik zo compromisloos mogelijk doen, aan het concept kan ik weinig veranderen, da's zowieso een compromis. Maar om even een ander punt aan te snijden; ik heb net de U-frame dieper gemaakt, 48-cm op precies te zijn, gelijk aan de berekende diepte van de W-frame en tot mijn verbazing zijn de verschillen tussen het W- en U-frame opeens een stuk kleiner, dus ik denk dat ik vandaag verschillende dieptes voor het U-frame eens ga proberen. Helaas is meten aan een sub erg lastig, dus mocht iemand suggesties hebben dan hoor ik 't graag.compromisloze opbouw
Ja, beide U-frames waren 30-cm diep, het W-frame 48-cm (volgens mijn berekeningen) Kleiner gaat haast niet voor het W-frame want dan passen de woofers er niet normaal in (of kan je ze niet monteren). Noppenschuim had naar mijn indruk een negatief effect, je raakt iets van de attack kwijt en krijgt er niks voor terug. Mijn idee was om de resonanties in te perken maar daarop had het noppenschuim geen effect. In de laatste foto zie je dat ik het schuim verwijderd heb, Tony en ik hebben ook zonder schuim geluisterd.Btw, was er een verschil in diepte (en dan bedoel het het aantal cm) tussen het W en het U frame? Ik zag ook dat je dat noppenschuim in de W baffle hebt gelijmt. Is daar ook nog enig zinvol effect van hoorbaar?
TuurlijkSSassen schreef:Oftewel, de constructie wil ik zo compromisloos mogelijk doen, aan het concept kan ik weinig veranderen, da's zowieso een compromis.
Tja, dat is ook wel te verwachtenMaar om even een ander punt aan te snijden; ik heb net de U-frame dieper gemaakt, 48-cm op precies te zijn, gelijk aan de berekende diepte van de W-frame en tot mijn verbazing zijn de verschillen tussen het W- en U-frame opeens een stuk kleiner, dus ik denk dat ik vandaag verschillende dieptes voor het U-frame eens ga proberen.
Ja, uiteraard, maar er zijn andere verschillen, zo klinken beide frames heel anders en dat zou je op grond van de theorie niet verwachten. Ook heb je bij diepe U-frame potentieel last van resonanties, omdat het dan een open-pijp wordt, het W-frame is hier minder gevoelig voor. Alhoewel ik niet vies ben van wat rekenwerk is hier je oor toch het beste instrument, volgens de beperkte theorie op Linkwitz z'n website zou je verwachten dat alle dipool concepten (met gelijke weg-lengte) gelijk moeten presteren, dat is duidelijk NIET het geval.Tja, dat is ook wel te verwachten Is namelijk precies wat de theorie zegt. Hoe langer de weg tussen voor en achterkant van de conus is, hoe dieper je komt met je Dipool.
Die magneten zijn gewoon ziek, net zo groot als een 12" woofer, het is dan ook wel duidelijk waar dat hoge rendement en die hoge B/l factor (34!) vandaan komtMisschien dat ik maar een een Ri-pole moet proberen voor mijn 21"-ers . Kan ik die mooie magneten showen!
Kortom, een U-frame heeft een karakteristiek waarbij veel meer energie (akoestisch in dit geval) wordt afgestraald naar voren. Daar maak je dus dankbaar gebruik van. Een H- en W-frame hebben meer een dipool karakter en stralen dus voor en achter gelijk af. Het rendementsverschil is dan ook groot, per saldo heeft een goed gedimensioneerd U-frame een 6dB hoger rendement on-axis dan het H-frame. Daarmee heeft het U-frame dus veel voordelen tov. het W-, H-, of Z-frame.Never the less, if the U-frame is correctly damped several interesting features are observed. First, the polar response of the U-frame undergoes a transition from that of a dipole to a near cardioid or hyper-cardiod over a significant portion of its operating range. Second, the on axis response shows a nominal 6dB increase over that of a dipole of the same overall length. Typically a true cardiod response is not obtainable but a reduction in rearward radiated SPL on the order of 10 to 15 dB is obtainable. This is not an insignificant reduction in rearward radiated power. Thus over all the damped U-frame radiates predominately in the front hemisphere and has an on axis sensitivity 6dB greater than an H-frame woofer of the same length.