Hulp bij keuze drivers
Moderator: Beheerdersteam
-
Micky_mike
- Berichten: 10
- Lid geworden op: wo 26 okt 2005, 16:43
- Locatie: Leusden
Hulp bij keuze drivers
Goed, hier mijn situatie.
Heb 3 jaar geleden mijn eerste zelfbouwluidspreker gebouwd. Eerste project en ik wil nu weer iets verder. Plan is om qua ontwerp iets te bouwen wat lijkt op de Nautilus 800, dus kast met 2 laag units druppelvorm met midden en kegel met hoog. Nu ben ik in mijn zoektocht naar geschikte drivers beetje vastgelopen.
Voor het midden staat de keuze vast: Monacor SPH 135-KEP (dit vanwege goede verhalen en de looks)
Het laag zal gaan bestaan uit 2 units van 8 inch. Dit ivm. kastbreedte enz. Nu heb ik in mijn huidige speakers de Visaton W200S zitten. Wat vinden jullie, deze ook in mijn nieuwe ontwerp zetten of ga ik stukken vooruit als ik een stapje hoger ga richting Seas, Peerless of Vifa units van ong. 70 euro?
Mijn alternatieven voor de Visaton:
Peerless HDS-205PPB
Peerless HDS-205NOMEX
Vifa P21WO-39/08
Vifa M21WJ-49/08
Voor het hoog ben ik dus op zoek naar een tweeter die op een kegel te monteren is dus zonder grote frontplaat. Ik heb zelf 3 modellen utigezocht maar geen idee of deze hiervoor geschikt zijn.
Gaat om de volgende 3:
Vifa D26NC-55/06 (Volgens mij had Jasper Joppe Geers deze ook?)
Seas Noferro 600-G
Seas KT27G550
Ik was van plan om te filteren op ong. 200 en 3000 Hz.
Kan iemand mij misschien helpen met mijn keuze? Alvast bedankt
Heb 3 jaar geleden mijn eerste zelfbouwluidspreker gebouwd. Eerste project en ik wil nu weer iets verder. Plan is om qua ontwerp iets te bouwen wat lijkt op de Nautilus 800, dus kast met 2 laag units druppelvorm met midden en kegel met hoog. Nu ben ik in mijn zoektocht naar geschikte drivers beetje vastgelopen.
Voor het midden staat de keuze vast: Monacor SPH 135-KEP (dit vanwege goede verhalen en de looks)
Het laag zal gaan bestaan uit 2 units van 8 inch. Dit ivm. kastbreedte enz. Nu heb ik in mijn huidige speakers de Visaton W200S zitten. Wat vinden jullie, deze ook in mijn nieuwe ontwerp zetten of ga ik stukken vooruit als ik een stapje hoger ga richting Seas, Peerless of Vifa units van ong. 70 euro?
Mijn alternatieven voor de Visaton:
Peerless HDS-205PPB
Peerless HDS-205NOMEX
Vifa P21WO-39/08
Vifa M21WJ-49/08
Voor het hoog ben ik dus op zoek naar een tweeter die op een kegel te monteren is dus zonder grote frontplaat. Ik heb zelf 3 modellen utigezocht maar geen idee of deze hiervoor geschikt zijn.
Gaat om de volgende 3:
Vifa D26NC-55/06 (Volgens mij had Jasper Joppe Geers deze ook?)
Seas Noferro 600-G
Seas KT27G550
Ik was van plan om te filteren op ong. 200 en 3000 Hz.
Kan iemand mij misschien helpen met mijn keuze? Alvast bedankt
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Hulp bij keuze drivers
Als je echt een stap hoger wil gaan zou ik de W200S in de "te koop"afdeling hier zetten en gaan voor de Peerless.Micky_mike schreef:Het laag zal gaan bestaan uit 2 units van 8 inch. Dit ivm. kastbreedte enz. Nu heb ik in mijn huidige speakers de Visaton W200S zitten. Wat vinden jullie, deze ook in mijn nieuwe ontwerp zetten of ga ik stukken vooruit als ik een stapje hoger ga richting Seas, Peerless of Vifa units van ong. 70 euro?
Mijn alternatieven voor de Visaton:
Peerless HDS-205PPB
Peerless HDS-205NOMEX
Vifa P21WO-39/08
Vifa M21WJ-49/08
Ik heb een aantal proefen gedaan (en speakers gemaakt) met de Visaton, en daarna een aantal ontwerpen gemaakt met de HDS serie van Peerless. In mijn ogen en met de ervaring van beide speakers zou ik zeker voor de Peerless gaan. Welke versie je dan het beste kan gebuiken kan ik je niet zeggen. Heb daar geen ervaring mee. Tijdje terug toe ik met Peerless en Visaton aan het stoeien was han je nog maar 2 versie's van de HDS...met en zonder fase-plug...
Ik hen beide gebruikt naar volle tevredenheid, en zeker voor dat geld is het echt een goede woofer...
-
Micky_mike
- Berichten: 10
- Lid geworden op: wo 26 okt 2005, 16:43
- Locatie: Leusden
Hoi Mike
Ik heb in het verleden de w200s ook wel eens geprobeerd ik was er niet tevreden over.
Waar ik wel erg tevreden mee ben is met de monacor sph200ctc, 69,30 euro per stuk in dld (+13 euro verzend kosten)
http://www.plus-elektronik.de/shop/inde ... woofer.htm
Erg mooi strak laag, carbon konus, gegoten korf, dubbele 50mm spreekspoel, dus je kunt twee keer 12 ohm parallel zetten zodat je weer op 6 ohm uitkomt, -3 db +-37hz in een 20 liter bass reflex kast.
Naar mijn idee beter dan de peerless en vifa bassen.
Groeten Roland
Ik heb in het verleden de w200s ook wel eens geprobeerd ik was er niet tevreden over.
Waar ik wel erg tevreden mee ben is met de monacor sph200ctc, 69,30 euro per stuk in dld (+13 euro verzend kosten)
http://www.plus-elektronik.de/shop/inde ... woofer.htm
Erg mooi strak laag, carbon konus, gegoten korf, dubbele 50mm spreekspoel, dus je kunt twee keer 12 ohm parallel zetten zodat je weer op 6 ohm uitkomt, -3 db +-37hz in een 20 liter bass reflex kast.
Naar mijn idee beter dan de peerless en vifa bassen.
Groeten Roland
-
Micky_mike
- Berichten: 10
- Lid geworden op: wo 26 okt 2005, 16:43
- Locatie: Leusden
Maakt niet uit hoor, die twee spoelen zitten er om met deze luidspreker stereo sublaag te kunnen weergeven (spoel 1 links en spoel 2 rechts)
Als je ze parallel of in serie zet gedraagt het zich als 1 spoel.
Dus 2 keer 6 ohm in serie per driver, beide drivers in parallel kom je uit op 6 ohm. Beter lijkt me dan 4 ohm met het risico dat je ver onder de 4 ohm uitkomt als je eenmaal de eerste impedantie piek vlak gemaakt hebt en er een filter opzet.
Groeten Roland
Als je ze parallel of in serie zet gedraagt het zich als 1 spoel.
Dus 2 keer 6 ohm in serie per driver, beide drivers in parallel kom je uit op 6 ohm. Beter lijkt me dan 4 ohm met het risico dat je ver onder de 4 ohm uitkomt als je eenmaal de eerste impedantie piek vlak gemaakt hebt en er een filter opzet.
Groeten Roland
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Tja, de W200S is ook wel van een wat lager budget als de rest van de dingen die genoemt zijn. Vind het dan ook niet gek dat men de rest wat beter vind 
De peerless HDS serie staat bekend om de lage vervorming. Je zou ook de niewe HDS Exclusive kunnen overwegen. De Monacor woofer blijkt ook erg goed te zijn. maar mischien past de KE versie wel beter bij je mid. Wat het beste toepasbaar is, is wat lastig te zeggen. Simuleer even je kast en kijk wat het beste erin past.
De peerless HDS serie staat bekend om de lage vervorming. Je zou ook de niewe HDS Exclusive kunnen overwegen. De Monacor woofer blijkt ook erg goed te zijn. maar mischien past de KE versie wel beter bij je mid. Wat het beste toepasbaar is, is wat lastig te zeggen. Simuleer even je kast en kijk wat het beste erin past.
-
Micky_mike
- Berichten: 10
- Lid geworden op: wo 26 okt 2005, 16:43
- Locatie: Leusden
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Hoi Mike
Die peerless speakers hebben wel een iets grotere x-max, sph 200 ctc 3.75 mm peerless 5.5 mm. Geen idee hoeveel volume je kwijt bent voor twee peerless bassen. Edit: nomex woofer 43 liter+- hds exclusive +- 63 liter (per stuk!)
Dit zijn twee sph 200 ctc's in 44 liter met een lcr voor de impedantie en een 12 db filter rond de 250 hz in half space free gaat er 6 db van het rendement af:

Groet Roland
PS: wat is je idee? hoog rendement of erg laag komen? de originele nautilus 800 haalt 92 db de meter bij 1 watt. -3db 32 hz
Die peerless speakers hebben wel een iets grotere x-max, sph 200 ctc 3.75 mm peerless 5.5 mm. Geen idee hoeveel volume je kwijt bent voor twee peerless bassen. Edit: nomex woofer 43 liter+- hds exclusive +- 63 liter (per stuk!)
Dit zijn twee sph 200 ctc's in 44 liter met een lcr voor de impedantie en een 12 db filter rond de 250 hz in half space free gaat er 6 db van het rendement af:

Groet Roland
PS: wat is je idee? hoog rendement of erg laag komen? de originele nautilus 800 haalt 92 db de meter bij 1 watt. -3db 32 hz
-
Micky_mike
- Berichten: 10
- Lid geworden op: wo 26 okt 2005, 16:43
- Locatie: Leusden
Roland bedankt voor de simulatie en het meedenken. Had vanmiddag al even een en ander gesimuleerd in WinISD met de Peerless maar kwam nog niet tot een goed resultaat. Maar 40 liter per speaker is wel erg veel zeg!!!
Zal mijn exacte inhoud van de kast nog even narekenen in Pro-Engineer maar volgens mij ligt dat rond de 60 liter ( ben nu volop bezig om de matrix constructie te zagen)
Ik geef zelf de voorkeur aan laag dat wat dieper gaat. Met 2 woofers zit het qua rendement wel ok volgens mij.
Zal mijn exacte inhoud van de kast nog even narekenen in Pro-Engineer maar volgens mij ligt dat rond de 60 liter ( ben nu volop bezig om de matrix constructie te zagen)
Ik geef zelf de voorkeur aan laag dat wat dieper gaat. Met 2 woofers zit het qua rendement wel ok volgens mij.
