Monacor SPH-165KEP & Seas H1212 Filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

ralf

Bericht door ralf »

he grappig , heb de woofer ook bij PLS gehoord toen deze daar in een prototype met een monacor tweeter stond, filter leek te groot voor de kast
en laag, het leken wel satalietjes van bose
ben benieuwd naar de inhoud vd kast en het filter daar ik toch iets met de twee woofertjes wil gaan doen, misschien als surroundspeakers, maar dan moeten ze toch wel tot 50 hz gaan, vindt de combinatie met de seas aluminium tweeter leuk, doet me denken aan b en w dm600 serie die ik gehad heb, maar daar kwam bv uit een dm601 toch behoorlijk laag
diyBylie

Bericht door diyBylie »

De kast is een bassreflex getuned op 40Hz met een inhoud van 18l en de bassreflexopening achteraan. Als ik enkel de woofer ongefilterd laat spelen zit er genoeg laag-laag in hoor met de juiste muziek. Het is alleen zo dat ik soms wat kick van drums etc mis en dat het geheel de neiging heeft tot schel, dun te klinken. Het probleem is dat dit met sommige muziek (akoestisch) niet snel opvalt en dat ik meestal aangewezen ben op toch wel een paar uurtjes luisteren alvorens ik met zekerheid iets kan zeggen over het getestte filter.
Zoals ik al zei heb ik nu dus een spoel van 2mH voor de woofer zitten en dit geeft al meteen een warmere balans, misschien zou ik nog eens een spoel van 2,2mH moeten proberen.
Ik ga toch ook eens vragen of ik de meetsoftware en apparatuur eens een tijdje mag lenen zodat ik eens wat uitgebreidere testen kan doen.
diyBylie

Bericht door diyBylie »

OK ik heb nu een spoel van 2.8mH voor de woofer zitten (eigenlijk een combinatie van 3 spoelen bij gebrek aan middelen :? waardoor waarschijnlijk de weerstand weeral verre van optimaal is) en het klinkt nog meer in balans.

kick/bass is veel beter aanwezig
stemmen/cymbalen klinken veel minder schel

Het klinkt gewoon algemeen veel meer in balans. Ik heb ook eens gekeken naar een aantal ontwerpen van speakerland en zie hier ook telkens spoelen van 2,2mH of meer terugkomen in serie met de woofer. Dus ik denk dat ik op de juiste weg ben.
diyBylie

Bericht door diyBylie »

Uit nieuwsgierigheid heb ik eens een totaal ander filtertje geprobeerd :

Afbeelding
Afbeelding

R1: 15 Ohm, MOX, 10 Watt
R2: 10 Ohm, MOX, 10 Watt
R3: 6,8 Ohm, MOX, 10 Watt
R4: 3,3 Ohm, MOX, 10 Watt
L1: 0,82 mH, Luchtspoel, Ø1,0
L2: 0,82 mH, Luchtspoel, Ø1,4
L3: 0,47 mH, Luchtspoel, Ø0,71
L4: 0,33 mH, Luchtspoel, Ø0,71
C1: 22 uF, MKT
C2: 2,7 uF, MKT
C3: 3,9 uF, MKP

Dit zou een x-overpunt geven van 3500Hz. Nu moet ik zeggen dat dit helemaal niet verkeerd klinkt, zeer rustig beeld wat totaal niet agressief of vervelend gaat klinken. Maar aangezien ik nog niet echt alle kneepjes van het filtergebeuren door heb vroeg ik mij eigenlijk af waar alle extra onderdelen in het woofergedeelte eigenlijk voor dienen. Zou iemand dit voor mij op een "simpele" manier kunnen uitleggen? ;)
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

HoiBylie

Die eerste combi van spoel,condensator en weerstand is een series notch filter het tweede een parallel notch filter. Met onder staande formules kun je ze berekenen en anders dimsioneren om wat meer inzicht te krijgen. Ze zijn beide bedoeld om verhogingen in de frequentie weg te halen.

Series notch filter:
http://www.carstereo.com/help/Articles.cfm?id=19

Parallel notch filter:
http://lalena.com/audio/calculator/parallelNotch/

Groeten Roland
diyBylie

Bericht door diyBylie »

Zit hier ook iets van bafflestepcorrectie in en hoe wordt bafflestep eigenlijk meestal gecorrigeerd in het filter?
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Je zou het zo kunnen doen:

http://lalena.com/audio/calculator/contour/

Als je weet hoe je baffle step er precies uit ziet. Ik vindt dat nogal lastig te bepalen een losse meting in free space om een compensator te berekenen voor het verlies aan ondersteuning door de ruimte waar de luidsprekers in staan. Lijkt mij bijna een cirkel redenering.

In een normaal 12 db filter neemt je meestal een grotere waarde voor de spoel om te comepenseren voor de oplopende frequentie karakterestiek van de woofer. Timmermans beweert in de hobby hifi dat in 95 % van de gevallen met een 17 cm woofer en 12 db, dat een spoel is van 2.2 mh ( 1.8 toch maar even proeberen denk ik)
weidok

Bericht door weidok »

diyBylie schreef:
Uit nieuwsgierigheid heb ik eens een totaal ander filtertje geprobeerd :

jan-jaap.vegter.nu/bs/filter_h.gif

Dit zou een x-overpunt geven van 3500Hz. Nu moet ik zeggen dat dit helemaal niet verkeerd klinkt, zeer rustig beeld wat totaal niet agressief of vervelend gaat klinken. Maar aangezien ik nog niet echt alle kneepjes van het filtergebeuren door heb vroeg ik mij eigenlijk af waar alle extra onderdelen in het woofergedeelte eigenlijk voor dienen. Zou iemand dit voor mij op een "simpele" manier kunnen uitleggen? ;)
Dacht al dat ik dat filterschema eerder was tegen gekomen..
Ontwerp is wel een andere kast en tweeter..

maar ee zit het Nochfilter wel op de juiste plaats ???
diyBylie

Bericht door diyBylie »

Wat bedoel je juist met "op de juiste plaats"? Na een tijdje luisteren naar dit filter vind ik het wel iets te veel laag hebben. Dit weekend ga ik één en ander eens meten om eens te kijken wat er te verbeteren valt. Maar al bij al klinkt dit filter zeker al niet verkeerd, zeer fijn om naar te luisteren.
weidok

Bericht door weidok »

Na L2... dacht ik zo.. of zie ik dat verkeerd
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”