netjes gedaan. Foto's zijn klein, maar ik zie zo geen naden, en de lak lijkt perfecte te dekken. Ze zijn wel onverwacht ineens klaar. Geen "de bouw van mijn pascal" -topic
veel plezier ermee!
tja, ineens is veel gezegd, ben er lang aan bezig geweest, vooral door veel onderbrekingen ivm school en eindwerk etc...
er zijn wel naden te zien, maar ik vind dat het goed meevalt en het stoort me niet => anders zou niemand geloven dat ik ze zelf gemaakt heb hé
Zal als ik tijd heb betere foto's maken met daglicht en dan een stuke openen in showcase.
in det bouwapkket stond dat ik in 1 tot 1&1/2 pak van die sonofil moest gebruiken. Wat is het verschil in klank tussen meer of minder? heb er nu 1&1/2 pak in gestoken...
ohja, ik weet wel dat testen en zelf luisteren de beste oplossing is, maar ik haal alles liefst zo weinig mogelijk uiteen.
dempingsmateriaal vergroot het fictieve volume van je kast: je fopt de woofer, door 'm te laten geloven dattie in een grotere kast speelt. Meer demping levert een groter fictief volume. Je kunt echter niet eindeloos materiaal blijven toevoegen: je komt op een punt dat het fictief volume gelijk blijft, en als je dan nog blijft doorgaan wordt het fictief volume juist weer kleiner!
Niet iedereen houdt van het gebruik van demping in kasten. Voor het laag wordt het vaak achterwege gelaten, omdat de demping energie opslaat en ook weer los laat waardoor je vertraagde afgifte van energie krijgt. In kasten die ook middentonen moeten weergeven is het vaak wel nodig iig de wanden te voorzien van dempend schuim.
Ik weet van wat ik in de voorgaande alinea zei niet meer dan wat ik heb van horen zeggen en het lezen van verhalen van anderen. Ik heb hier zelf nog niet mee geexperimenteerd.
tja, op m'n wanden iets kleven zal nimmer kunnen gebeuren, misschien bij een volgend project, maar nu zit ik met één en een half pak van die witte pluizige matten en ik zou graag weten wat het effect is als ik bijvoorbeeld een mat wegneem. Geeft dit een strakkere gecontroleerde bas of juist niet, gaat m'n mid dan minder goed zijn....
Gewoon effe in mensentaal uitleggen wat er klankmatig gaat veranderen. Kan iemand mij daar mee helpen?
We kunnen je moeilijk helpen. Je zult bereid moeten zijn om zelf wat te experimenteren. In volgend draadje op audiofreaks staan al zo veel mogelijk antwoorden op je vraag:
daar kan ik wat mee.
Als ik't goed begrijp moet de demping zo veel mogelijk achter de speaker zitten en niet teveel naar onder in m'n zuil. En minder wolachtige demping maakt het laag net ietsje strakker!
Dat is wat ik wou weten! toch eens wat eruit halen dan denk ik. 't mag toch net dat ietsie pietsie strakker klinken! 't is al wel veel beter dan helemaal in't begin toen de luidsprekers nog moesten inspelen!
Het ondertapijt wat ik gebruik kleeft ook van zichzelf en zou je achter en op de zijwand naasr de speaker kunnen plakken, het haalt voornamelijk mid uit de freqeunties die in de eerste reflectie zitten die weer door je konus terug naar buiten willen.
Wol achtigen midden in een luidsprekerkast hebben altijd invloed op wat er uiteindelijk uit je bass reflex poort komt. (meetrillende wol absorbeerd energie, het vilt trilt minder mee)
Ik werk zelf altijd andersom, net zo veel demping materiaal toevoegen tot je het geluid hebt waar je tevreden mee bent in de bas kast.
Eigenlijk zou je eens moeten narekenen of er bij deze luidspreker uitgegaan is van volumewinst door demping, wat is bijvoorbeeld de q van de gesloten kast en wat is de afstemming van de bassreflex kast, omdat beide ook mid weergeven zou ik ze wel zoveel mogelijk gelijk dempen.
hmmm... berekenen
ik zal eerst eens proberen/luisteren wat het verschil is tussen 3 matten van die wollige substantie en 2.
en ook ineens de matten wat hoger proberen te houden, want nu zitten ze ergen halfweg tussen de luidsprekers en het baskanaal
Effe snel van 3 naar 2 matten sonofil gegaan en de matten mooi achter de conus verspreid....
WAT EEN VERSCHIL!!! veel opener geluid, veel meer kick in de bas, 't is precies alsof de muziekanten er nu meer zin in hebben!!!