Tangband W3-871S in baffle

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
tor
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2005, 15:17
Locatie: Nootdorp

Tangband W3-871S in baffle

Bericht door tor »

Tot heden heb ik alleen versterkertjes in elkaar geprutst en begin mij te intreseren voor LS-zelfbouw. Ik heb redelijk wat gelezen op diverse fora en heb een vraag.

Ik wil een baffle proberen te maken met 9 stuks Tangband W3-871S erin.

Voor zover ik heb gelezen is het plaatsen van de drivers in een raster beter dan allemaal onder elkaar.

Stel dat ik geen ruimtelijke beperking heb, hoe groot zou dan de baffle moeten worden en in wat voor patroon moeten de drivers er in worden geplaatst?

Ik hoop dat iemand mij een richting kan geven.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Tangband W3-871S in baffle

Bericht door richard »

tor schreef:
Voor zover ik heb gelezen is het plaatsen van de drivers in een raster beter dan allemaal onder elkaar.
Waarom zou dat dan zo zijn?
tor
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2005, 15:17
Locatie: Nootdorp

Bericht door tor »

Omdat je dan een lijnbron zou krijgen. Ik las het ergens in een forumdiscussie, zodoende. De geldigheid van deze bewering kan ik dus niet aantonen, dus val er mij niet op aan a.u.b.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

tor schreef:
Omdat je dan een lijnbron zou krijgen. Ik las het ergens in een forumdiscussie, zodoende. De geldigheid van deze bewering kan ik dus niet aantonen, dus val er mij niet op aan a.u.b.
Als je meerdere luidsprekers onder elkaar zet in een lijnbron gaat deze bundelen vanaf de frequentie waarvan de golflengte overeenkomt met de afstand van de buitenste luidsprekers. Als de lijnbron verticaal staat kun je het een beetje voorstellen als het straalpatroon van een lantaarn van een schip.

Zet je drie rijen van drie luidsprekers in een raster gaat de boel ook bundelen, niet alleen in het verticale vlak, maar ook in het horizontale vlak. je krijgt dan een zoeklicht, de luisterplaats is dan erg beperkt tot de spot.
Ook krijg je last van kamfiltereffecten, bepaalde frequenties vallen weg als je het hoofd een paar cm's heen en weer beweegt, andere versterken juist weer.

Mocht je dus van plan zijn meer dan een breedbandluidspreker in een baffle te monteren, zet ze dan in een vertikale rij boven elkaar, in een lijnbron dus.
tor
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2005, 15:17
Locatie: Nootdorp

Bericht door tor »

Thanks!
Plaats reactie