ZBA Breda tweeter - variant nr 2
Moderator: Beheerdersteam
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
Re: ZBA Breda tweeter - variant nr 2
Zeker ! verschil is wel dat bij een ribbon er geen magneten in de weg zitten. kost je dan wel wat meer aan magneten
Een lange ribbon is best leuk (en een met meerdere geleiders is inderdaad niks nieuws , Apogee en velen anderen waren me voor, maar meet echter niet zo goed als ze niet erg lang zijn of als je niet ver genoeg er vandaan kunt zitten (dus semi line source) ik vind beide leuk en beide goed klinken. maar wat betreft meten doen kleine drivers het beter, geen verassing.
Grote ribbons daar in tegen hebben minder vervorming, gezien het oppervlakte. en hebben in mijn optiek een eigen geluid wat ik wel prettig vind in het hoog !
ik wil wel weer een paar ribbons maken, magneten al geruime tijd in huis maar die wil ik dan wel combineren met een planar mid/laag
Ik heb het niet echt in de breedte gezocht, het idee is dat de vouwen/corrugation zorgt voor stijfheid in de breedte waardoor je weg komt zonder spanning op het folie horizontaal. dus een normale planar magnetic zoals een magnepan B&G of iets is gespannen folie, in deze tweeter maak ik er een folie van dat redelijk stijf is door de vouwen, en dan span ik die niet op links en rechts, alleen boven en onder net als een ribbon.. (dus heeel weinig spanning) de resonantie frequentie wordt bepaald door de smalste zijde, in dit geval van links naar rechts. maar omdat daar geen spanning op staat kun je een smalle tweeter maken met een extreem lage resonantie frequentie. daarom is de resonantie iets van 350 Hz, je kunt dat lager crossen (mits genoeg output, beetje afhankelijk van de baffle en het oppervlakte) of je hebt minder last van een enorme drop na resonantie en dan kun je makkelijker een lage order filter gebruiken.Je hebt het nu in de breedte gezocht, misschien toch maar weer in de lengte en de folie opspannen aan de uiteinden?
De voicecoil dat het hoog weer geeft is kleiner dan het folie wat je ziet. in deze versie redelijk breed , ongeveer 2.2 cm breed, klein beetje kleiner dan een 1 inch dome.
waarom ik ze niet 20 cm lang maak bijvoorbeeld is omdat dan de verticale spreiding zo slecht is dat je amper van muziek kan genieten als je in je kamer loopt of gewoon dingetjes aan het doen bent. maar alleen wanneer je gaat zitten. en dat is bij deze al, maar minder erg. beste is zitten maar het klinkt niet meteen compleet zonder hoog als je opstaat.
oh dat zou zeker kunnen ik had niet naar de originele Heil gekeken. die heeft inderdaad een lagere resonantie dacht iets van 700-800 meen ik
oh dit verhaal over hoe klein kan het.. was meer een probeersel en het folie waar ik op doelde zou alleen handig zijn voor een IEM in ear monitor of een koptelefoon. als je kleiner gaat in het etsen dan word dikker folie een groter probleem. vandaar dat ik even een testje had gedaan met heeeel dun aluminium op mylar (onbruikbaar dun) maar je kunt zien dat de kleinste voicecoil er beter uit ziet vergeleken met de ander die veeeel groter is. en dat komt door de dikte van het aluminium en of het folie een laminaat is van mylar en alu (met een lijm laag er tussen) of dat het er op gesputterd is (geen lijm laag en meestal heeel dun)bert stoltenborg schreef: ↑zo 28 jun 2026, 12:02Het moet natuurlijk ook nog heel blijven .
Zeker bij die dingen voor live-toepassingen. Maar het rendement daarvan is best hoog, ook zonder toeter ervoor.
Dank je ! ik ben er ook blij mee, of het de aankoop waard was moet nog blijken, maar tenminste kan ik bruikbare folies maken.... dat was in de eerste 4 weken nog maar de vraag en zag de bui al hangen... weer een domme aankoop dacht ik (duurste wat ik ooit gekocht heb... en dat zegt niet zoveel (heb geen auto en geen koophuis) maar is wel een feit
Ja meerdere, en toch worden ze met een waveguide nog een stuk lager ingezet. Zoals je ook wel tegenkomt met compressie drivers. Lijkt mij niet ideaal.
Zou mooi zijn om veilig op die frequenties te kunnen crossen. Zonder steile filters te moeten gebruiken. (Beetje armslag is prettig)
Ik vind de grote amt's te duur. De ESS is goed leverbaar, enigszins betaalbaar (250,- per stuk) en hoeft zich nog steeds nergens voor te schamen.
Oh 250 valt mee inderdaad, heel ander bedrag dan de mundorf.. maar 650 euro.
ik denk dat meerdere mensen dat doen..... waaronder ik te laag crossen zolang het geen probleem is met de resonantie piek. en dan vult de woofer het vaak in, omdat die vaak wat luider is in het mid/hoog . kunt natuurlijk alles vlak maken en dan crossen dan werkt het niet :0 maar soms kun je 2 vliegen in een klap hebben. vind 2e order namelijk prettiger zonder al te veel notches/filters. als het kan
zeg maar kijken naar akoestisch cross-over punt plaats van elektrisch
ik denk dat meerdere mensen dat doen..... waaronder ik te laag crossen zolang het geen probleem is met de resonantie piek. en dan vult de woofer het vaak in, omdat die vaak wat luider is in het mid/hoog . kunt natuurlijk alles vlak maken en dan crossen dan werkt het niet :0 maar soms kun je 2 vliegen in een klap hebben. vind 2e order namelijk prettiger zonder al te veel notches/filters. als het kan
zeg maar kijken naar akoestisch cross-over punt plaats van elektrisch