Vraag aan de zelfbouwers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
gouwepeer
Contacteer:

Vraag aan de zelfbouwers

Bericht door gouwepeer »

Waar gaat jullie voorkeur naar uit bij het zelf bouwen van een box?
  • gesloten systeem
  • basreflex kast
  • passieve radiator
  • bandpass
Zelf heb ik in het verleden voornamelijk subwooferkisten met basreflexpoorten gemaakt. Hierbij heb ik een behoorlijke poos 2 Rockford Fosgate subwoofers van 15" gehad waarbij ik wel de aanbevolen inhoud aan heb gehouden. Destijds met een SPL meting ruim de 124DB gehaald bij 50 hz met een Rockford Fosgate versterker. In die tijd ging ik wel meer voor kwantiteit dan voor kwaliteit (hoe harder hoe beter). Nu heb ik begrepen dat elk systeem weer hun eigen voor en nadelen heeft. Wat is jullie visie per systeem?
Pjotr

Re: Vraag aan de zelfbouwers

Bericht door Pjotr »

Tja, is een kwestie van persoonlijke smaak en doel. Is dus niet zo maar in zijn algemeenheid te beantwoorden. Ik kwam vorige week een aardige omschrijving tegen over de klankmatige ins en outs van diverse kastvormen: https://vibeaudio.co.uk/the-complete-gu ... ur-drivers
gouwepeer
Contacteer:

Bericht door gouwepeer »

Interessante pagina @Pjotr:.
Wat mij op valt is die "good, better, best" afbeelding om de kast van binnen te verstevigen (tegen resonanties?). Daar had ik eerder nog niet bij stil gestaan.
De keuze tussen de systemen zal vermoedelijk ook te maken hebben met het geluid wat afgespeeld moet worden. Iemand die naar klassiek luistert heeft weer andere voorkeuren dan iemand die graag stevige house draait. En muziek of meerkanaals surround zal ook een factor zijn.
Shadow

Bericht door Shadow »

Ik zou vooral veel verschillende systemen gaan beluisteren, dan krijg je een beeld van de voors en tegens van iedere configuratie.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Mijn voorkeur is dat er geen voorkeur is.

Het hangt zo enorm af van zoveel andere keuzes en randvoorwaarden, zoals budget, formaat, ruimte, andere eisen etc.
Alles heeft zijn voors- en tegens.

De meest voorspelbare is uiteraard een gesloten systeem.

Hoewel luisteren een goed idee is, hoeft een bepaalde speaker of luistersessie dan weer niet altijd veel te zeggen over het type systeem.
Het feit dat bijvoorbeeld een bepaalde speaker minder geoptimaliseerd is, heeft niks te maken met het type systeem.
Daarbovenop komt dan nog de ruimte zelf, reflecties, room modes (staande golven) etc

Je bent dan al heel snel dingen aan het ver/beoordelen die niks met het systeem zelf te maken hebben.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”