Faseprobleem?
Moderator: Beheerdersteam
Faseprobleem?
Ik heb vanaf het begin een probleempje met het stereobeeld van mijn elipson 1302. Vanmiddag een geluidstechnicus op bezoek gehad. Die hoorde het ook. Vooral bij muziek die hijzelf in de studio had gemixt. Het is vooral bij stemmen hoorbaar dat het lijkt alsof het midden naar de zijkanten wordt getrokken. Dus de stem staat wel in het midden maar bij vlagen lijkt wel, wordt het midden een beetje diffuus. Het verschil is best subtiel.
Iets met fase denk ik, is er iets verlopen in het scheidingsfilter?
Wat denken jullie?
Ik ga eerst eens andere speakers neerzetten om uit te sluiten dat het van de versterker is.
Iets met fase denk ik, is er iets verlopen in het scheidingsfilter?
Wat denken jullie?
Ik ga eerst eens andere speakers neerzetten om uit te sluiten dat het van de versterker is.
Re: Faseprobleem?
Dat klinkt toch als een faseprobleem....
Wat gebeurt er als je beide speakers uit fase zet?
Wat gebeurt er als je beide speakers uit fase zet?
Het zit in de versterker. Een kanaal speelde al zachter, maar opgelost met balans knop, maar blijkbaar doet ie ook iets anders niet meer goed. Dual mono opgebouwd toch.
Ik ga afspraak maken voor reparatie.
Ik ga afspraak maken voor reparatie.
Ben ik ook wel benieuwd naar. Zou best een vreemde fout zijn dan.
Mosterd na de maaltijd, maar als je twijfelt over het gedrag van je luidsprekers is het een aardige test om ze met de fronten naar elkaar toe op een paar cm van elkaar te zetten. Dan aan beide hetzelfde signaal toevoeren, eentje ompolen. En luisteren op 90 graden. Als het goed is doven ze grotendeels elkaar uit. Doe je dan een frequentiesweep hoor je gelijk in welke gebieden het mis gaat.
Mosterd na de maaltijd, maar als je twijfelt over het gedrag van je luidsprekers is het een aardige test om ze met de fronten naar elkaar toe op een paar cm van elkaar te zetten. Dan aan beide hetzelfde signaal toevoeren, eentje ompolen. En luisteren op 90 graden. Als het goed is doven ze grotendeels elkaar uit. Doe je dan een frequentiesweep hoor je gelijk in welke gebieden het mis gaat.
Parasound hca1500a
dat ompolen en tegenover elkaar zetten ga ik eens proberen.
dat ompolen en tegenover elkaar zetten ga ik eens proberen.