Calimero
Moderator: Beheerdersteam
Re: Calimero
Zo goed dat ik gisteren de spulletjes heb besteld voor muneigustu Calimero's.... nu nog even over het design nadenken. Vierkante kast met afgeronde hoeken, meer avalon vorm?
- pappaleo
- Contacteer:
De ruimtelijkheid is mede te danken aan de kastvorm. Bij zo'n klein kastje is die bepalend voor de afstraling.
Beslist! Maar pas op dat reflecties dan geen roet in het eten gaan gooien. En het gewicht: Hoe zwaarder des te meer rust in het geluid. Qua vorm zie ook het diffractie topic: Tweeter uit het midden zet meer zoden aan de dijk dan de facetten van Avalon. Maar waarom zou je een bewezen ontwerp willen veranderen?
Tsja, persoonlijk voor de looks meer dan wat anders, misschien voor een betere afstraling
- pappaleo
- Contacteer:
Als je facetten gaat maken a la avalon, dan verplaats je diffractiedip. Dat heeft gevolgen voor het filter. Mogelijk alleen de waarde van een weerstand, maar het moet toch opgemeten worden wil je exact gelijke weergave nastreven.
Als ik me niet vergis helt bij avalon het front iets achterover. Daarmee verander je het verschil in afstand van tweeter en woofer naar de luisterplaats. Ergo, de fasegelijkheid wordt om zeep geholpen.
Wil je dat per se, dan is het aanbevolen om de filters te herzien. In het huidige filter is met al deze zaken rekening gehouden.
Als ik me niet vergis helt bij avalon het front iets achterover. Daarmee verander je het verschil in afstand van tweeter en woofer naar de luisterplaats. Ergo, de fasegelijkheid wordt om zeep geholpen.
Wil je dat per se, dan is het aanbevolen om de filters te herzien. In het huidige filter is met al deze zaken rekening gehouden.
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 07 jun 2026, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Tja, de namen Calimero en Avalon staan eigenlijk ook een beetje haaks op elkaar. Calimero: Groots van uit het minimale. Avalon: Groots van uit het weelderige.
"De naam Avalon stamt oorspronkelijk uit de Brits-Keltische mythologie en is vooral bekend als het legendarische, mystieke eiland uit de sage van Koning Arthur. Het wordt gezien als een paradijselijke plek van overvloed, magie en genezing"
"De naam Avalon stamt oorspronkelijk uit de Brits-Keltische mythologie en is vooral bekend als het legendarische, mystieke eiland uit de sage van Koning Arthur. Het wordt gezien als een paradijselijke plek van overvloed, magie en genezing"
Dat laatste zou een mooie omschrijving kunnen zijn van de luisterkamer van Walter. 
Ach een eigengustu Wowlimero Calimero kloon is weer eens wat anders. Spullen zijn al besteld. Maar filter zal ie dan zelf moeten uitzoeken.
Nee ik houd het originele ontwerp gewoon aan dan, het geluid prevaleert altijd boven de Looks