Hallo, ik wil deze "gasgevulde" gelijkrichter gebruiken, vanwege de mooie gloed natuurlijk. Heb er enkele liggen, Philips en Adzam.
De buis draait nu op ca 2x340VAC met 100 ohm per anode serieweerstand. Filter is CLC, met 30 uF smoorspoel en 22 uF. Ik krijg ca 375 V DC op 3K belasting. Alles lijkt normaal maar....
Ik merk dat de buis na afkoelen een aanslag krijgt, na weer inschakelen op alleen gloeistroom verdwijnt de aanslag na enkele minuten weer?
Hoort dit zo of heb ik de buis beschadigd door deze op de variac op te draaien terwijl alles aangesloten is: gloeidraad, ht, elco en belasting? De buis stond ook nog eens op zijn kop. Ik stel mezelf de volgende vragen waar ik niet uitkom:
Moet je deze buis altijd laten voorgloeien voordat de ac en belasting erop mag?
Kan het kwik raar verdeeld zijn door ondersteboven te testen?
Wellicht heeft iemand hier ervaring mee?
Groet,
Noel.
AX50 aanslag in buis?
Moderator: Beheerdersteam
Re: AX50 aanslag in buis?
Helaas geen ervaring mee met deze waarschijnlijk kwik gevulde buis.
Wat ik kan vinden op het net ,kan zijn dat de kwikdampen na afkoeling weer vaste stof worden en dat dat de aanslag op het glas verklaard.
Voorgloeien wordt geadviseerd,voordat de HT er op gaat.
Volgens mij heeft het op de kop houden geen nadelige effecten,door verhitting verdampt de vloeibare kwik weer in gasvorm.
Wat ik kan vinden op het net ,kan zijn dat de kwikdampen na afkoeling weer vaste stof worden en dat dat de aanslag op het glas verklaard.
Voorgloeien wordt geadviseerd,voordat de HT er op gaat.
Volgens mij heeft het op de kop houden geen nadelige effecten,door verhitting verdampt de vloeibare kwik weer in gasvorm.
-
EgmondV1831
- Berichten: 2
- Lid geworden op: vr 29 mei 2026, 21:51
Re: AX50 aanslag in buis?
Tja, het is een obscure buis en niet zo veel over te vinden inderdaad. Dank voor je reactie, als mijn plankje ooit afkomt kan ik hem mooi delen op het forum zag ik!
Re: AX50 aanslag in buis?
De aanslag bij uitschakelen is condenserende kwikdamp. Dus een heel gewoon verschijnsel. Geen probleem.
De serieweerstand hangt af van de gebruikte condensator.
64uF >200 Ohm
32uF >150 Ohm
16uf >100 Ohm
Deze serieweerstand bestaat uit de som van de fysieke weerstand, maar ook uit de koperweerstand van de secundaire wikkeling, en de (getransformeerde) koperweerstand van de primaire wikkeling.
Bij een CLC filter staat de tweede condensator achter de spoel. Als deze spoel een kleine inductie heeft, staan de condensatoren als het ware parallel. Met de waardes van jou condensatoren zou de gebruikte 100 Ohm aan de lage kant kunnen zijn. Met 54uF totaal zou je op zo'n 175 Ohm totaal uit moeten komen. Dus inclusief de koperweerstanden.
Voorverwarmen van deze buis is niet nodig. Mits de versterker maar 1x per dag ingeschakeld wordt. Ik zelf doe het echter altijd wel, omdat deze buizen steeds schaarser worden.
Piet
De serieweerstand hangt af van de gebruikte condensator.
64uF >200 Ohm
32uF >150 Ohm
16uf >100 Ohm
Deze serieweerstand bestaat uit de som van de fysieke weerstand, maar ook uit de koperweerstand van de secundaire wikkeling, en de (getransformeerde) koperweerstand van de primaire wikkeling.
Bij een CLC filter staat de tweede condensator achter de spoel. Als deze spoel een kleine inductie heeft, staan de condensatoren als het ware parallel. Met de waardes van jou condensatoren zou de gebruikte 100 Ohm aan de lage kant kunnen zijn. Met 54uF totaal zou je op zo'n 175 Ohm totaal uit moeten komen. Dus inclusief de koperweerstanden.
Voorverwarmen van deze buis is niet nodig. Mits de versterker maar 1x per dag ingeschakeld wordt. Ik zelf doe het echter altijd wel, omdat deze buizen steeds schaarser worden.
Piet
