David, een kleine vloerstaander
Moderator: Beheerdersteam
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: David, een kleine vloerstaander
Het piekje bij 1600Hz kan je makkelijk weghalen door een weerstand met condensator in serie over de 2,2mH spoel te zetten.
Een lompe schatting zo'n 20Ω en 220n.
Of het dan beter klinkt weet ik niet, dat moet je testen.
Rob
Een lompe schatting zo'n 20Ω en 220n.
Of het dan beter klinkt weet ik niet, dat moet je testen.
Rob
Re: David, een kleine vloerstaander
Het is slechts een kleine uitschieter. Gezien de lage kosten van deze box wil ik het filter ook eenvoudig houden. Bovendien kan het zijn dat bij een sperkring oplossing de veel grotere resonantie bij 8 KHz weer laat horen.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: David, een kleine vloerstaander
Door de weerstand kun je hem zo subtiel maken als je wil.
En volgens mij zijn een weerstand en kleine c niet de kosten.
Rob
En volgens mij zijn een weerstand en kleine c niet de kosten.
Rob
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: David, een kleine vloerstaander
Het nadeel van die constructie is dat de piek wel effectief gedempt wordt, maar dat de filter werking boven de frequentie van de piek voor een groot deel teniet gedaan wordt.Rob Dingen schreef: ↑za 21 feb 2026, 11:45Het piekje bij 1600Hz kan je makkelijk weghalen door een weerstand met condensator in serie over de 2,2mH spoel te zetten.
Een lompe schatting zo'n 20Ω en 220n.
Of het dan beter klinkt weet ik niet, dat moet je testen.
Rob
Ik gebruik in die situatie liever een klein spoeltje (50uH of daaromtrent) in serie met de C van 15uF. De filter werking van het lowpass filter blijft dan intact.
Laatst gewijzigd door pappaleo op ma 23 feb 2026, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: David, een kleine vloerstaander
Hoi Pappaleo,
Neem aan dat je teniet bedoelt?
Ik ervaar dat niet omdat de weerstand meestal best een hoge waarde heeft.
En hij heeft een 12dB filter waarbij je nog iets kan sturen met de condensator.
Enige nadeel vind ik dat je het terug ziet in de impedantie.
Maar ben het met je eens je, dat is ook een optie.
Rob
Neem aan dat je teniet bedoelt?
Ik ervaar dat niet omdat de weerstand meestal best een hoge waarde heeft.
En hij heeft een 12dB filter waarbij je nog iets kan sturen met de condensator.
Enige nadeel vind ik dat je het terug ziet in de impedantie.
Maar ben het met je eens je, dat is ook een optie.
Rob
Re: David, een kleine vloerstaander
Er is natuurlijk de traditie dat de avond voor de luisterdag nog flink gesleuteld moet worden. In mijn geval bestaat dat uit het verslag doen van de wijzigingen sinds de laatste post. Na een poosje luisterstilte de luidsprekers in de kamer aangesloten voor een "definitieve" evaluatie. Toen bleek dat er een vieze dreun zat in de hoge bas. Deze komt van de troep die uit de relatief korte transmissielijn. Ik had dat al gezien maar ik dacht dat ik dat er wel uit zou krijgen met dempingsmateriaal in de lijn.
Helaas bleek dat ijdele hoop. Als ik de lijn zo demp dat de dreun weg is, dan is de diepe bas ook weg en klonk de bas heel ondynamisch. Het beste effect kreeg ik nog met noppenschuim ipv BAF. De enige uitweg die ik zag was het toevoegen van een sperkring. De doortekening van de hoge bas zal wel wat minder worden maar bij pleisters plakken heb je altijd nadelen. Ik had geen zin om weer een heel nieuw filter te maken door de sperkring in de bastak te plaatsen en daardoor de fase te verleggen. Ik heb dus de sperkring voor het filter gezet en een mkp condensator erin verwerkt om in ieder geval voor de gemoedsrust geen problemen in het hoog te krijgen. Daar dit in een gebied is waar huiskamermetingen nogal moeilijk zijn heb ik op het gehoor de sperkring ontworpen. Ik heb eerst met een equaliser het gewenste gebied op zocht en vervolgens een aantal varianten geprobeerd. Uiteindelijk kwam ik uit op 1,5 mH spoel, 6,8 Ohm weerstand, 10 uF MKP en 82 uF Elco. Bovendien heb ik de weerstand voor het hoog verkleind van 6,8 naar 5,6 Ohm om iets meer "air" te krijgen. Kortom eind goed al goed.
