JBL4086 (8-kanaals amp + DSP), voor in huis?

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

JBL4086 (8-kanaals amp + DSP), voor in huis?

Bericht door MichaelB »

Ik heb deze versterker nog nieuw in doos in de garage liggen.
Wilde ik ooit de auto mee gaan aanpassen, maar sinds de nieuwe headunit en aanpassingen daarmee ben ik tevreden met het geluid.

Mijn vraag: is zoiets leuk genoeg om in huis te gebruiken voor een setje actieve speakers of meh?
Vermogen heeft 'ie weinig, 8x60W @ 2 Ohm (gemeten 88W) en 8x40W @ 4 Ohm (gemeten 53W)
Ik moet er dan een externe voeding bij kopen, vandaar de vraag: is dat interessant genoeg of lekker bewaren voor een auto (of verkopen)?
51UoGaA9I4L._AC_SL1200_.jpg
61mftceVtuL._AC_SL1200_.jpg
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: JBL4086 (8-kanaals amp + DSP), voor in huis?

Bericht door toetertje »

Als je hem alleen als dsp zou gebruiken, is een minidsp wellicht handiger?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: JBL4086 (8-kanaals amp + DSP), voor in huis?

Bericht door toetertje »

Wel een leuk ding trouwens, heb zelf ook een tijdje naar zoiets gezocht, voor in mijn auto.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: JBL4086 (8-kanaals amp + DSP), voor in huis?

Bericht door MichaelB »

Het is dan de bedoeling om het als versterker en DSP te gebruiken.
Ik weet niet waar dat gevoel vandaan komt, maar op de e.o.a. manier geeft caraudio me altijd een inferieur gevoel.
Terwijl het tegenwoordig waarschijnlijk net zo goed is als een DSP-bordje en versterker (Aiyima/Fosi enz) van Ali.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: JBL4086 (8-kanaals amp + DSP), voor in huis?

Bericht door Henkjan »

ik denk veel beter dan die goedkope Ali meuk. Waar t idee toch vandaan komt dat carhifi inferieur is aan t thuis spul is me echt een raadsel
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: JBL4086 (8-kanaals amp + DSP), voor in huis?

Bericht door Kappa7 »

Ach je hebt maar 12V beschikbaar en voor het maken van vermogen zal je dan met de speaker impedantie naar beneden moeten.
Zet maar eens een 8 ohm speaker op die versterker, dan komt die aardig snel aan de max van de vesterker.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: JBL4086 (8-kanaals amp + DSP), voor in huis?

Bericht door MichaelB »

Henkjan schreef: vr 22 mei 2026, 17:32
ik denk veel beter dan die goedkope Ali meuk. Waar t idee toch vandaan komt dat carhifi inferieur is aan t thuis spul is me echt een raadsel
Ik denk dat dat gevoel van vroeger me nog bijstaat.
Onderbemeten versterkers met 2000W PMPO en kekke speakers in de hoedenplank. :lol:
Kappa7 schreef: vr 22 mei 2026, 18:17
Ach je hebt maar 12V beschikbaar en voor het maken van vermogen zal je dan met de speaker impedantie naar beneden moeten.
Zet maar eens een 8 ohm speaker op die versterker, dan komt die aardig snel aan de max van de vesterker.
Klopt, in dit geval is het ook een vrij zwakke versterker, maar dat weet je van te voren.

Ik denk dat ik hem toch hou en er eens iets grappigs mee ga proberen.
Jammer dat de kanalen niet te bruggen zijn voor wat meer vermogen.

Ik heb ook nog een setje Audison AP1P tweeters liggen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: JBL4086 (8-kanaals amp + DSP), voor in huis?

Bericht door Shadow »

Dikke Meanwell erop en gaan!
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: JBL4086 (8-kanaals amp + DSP), voor in huis?

Bericht door toetertje »

Ik speel ook al jaren met een autoversterker als eindversterker thuis. Ondanks het vele wisselen van versterkers, blijft deze toch mijn favoriet.

Ik zou niet direct voor een Meanwell voeding gaan, heb er een aantal die een behoorlijke brom geven over de versterker.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: JBL4086 (8-kanaals amp + DSP), voor in huis?

Bericht door Pjotr »

Dat ligt niet zozeer aan Meanwell. Ligt meer aan een gekozen type wat dan niet geschikt is, of gewoon stuk. Meanwell maakt zoveel soorten voedingen voor even zovele toepassingen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: JBL4086 (8-kanaals amp + DSP), voor in huis?

Bericht door Henkjan »

ja, ik heb een aantal keren een MW smps gebruikt om een versterker mee te voeden, ging eigenlijk altijd goed
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: JBL4086 (8-kanaals amp + DSP), voor in huis?

Bericht door Pjotr »

Probleem met een standaard SMPS kan zijn dat ze eigenlijk ondergedimensioneerd kunnen zijn voor zware dynamische bas uithalen. Dat is dan een kwestie van een grotere nemen, of eentje die er speciaal voor geconcipieerd is: Hypex, IcePower enzo.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: JBL4086 (8-kanaals amp + DSP), voor in huis?

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef: di 26 mei 2026, 18:25
ja, ik heb een aantal keren een MW smps gebruikt om een versterker mee te voeden, ging eigenlijk altijd goed
bijvoorbeeld deze: viewtopic.php?p=1611608#p1611608
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”