Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
Moderator: Beheerdersteam
Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
Geen bip. elco's meer in de nieuwe Canton-Vento speakers.
Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
Kan dat i.i.g. niet vergaan... Maar wel weer ferrietkernspoelen 
Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
Dit lijkt om enkel het filter voor het mid/hoog te gaan.
Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
Dat is ook juist. Ferrietkernspoelen hebben een soort "lineair werkgebied". Pas daarboven gaan deze zeer vlug in verzadiging. Zou het kunnen dat er rekening gehouden is dat de mid-units zelf reeds vervormen vooraleer de ferrietkernspoelen verzadigd zijn?
In ieder geval verouderen deze spoelen ook niet.
Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
Ferietspoelen hebben evengoed een hysteresislus en een niet lineaire magnetiseringscurve. W.d.b. vallen ze klankmatig in de categorie bip elco wat mij betreft. Ze horen sowieso niet als seriespoel: Komen ze in verzadiging bij te ver uitsturen dan is het geknal uit de speakers niet van de lucht. Die jaren '70 Pioneer speakers hadden dat nog al eens met een te grote versterker 
Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
Daar kan ik mee akkoord gaan, alhoewel de hysteresislus bij magnetische kernen er ook is in het lineaire werkgebied met bijgevolg daardoor mogelijks een zekere vervorming. De vervorming bij verzadiging van een ferrietkern zal in een veel hogere orde liggen. Vandaar een duidelijk merkbare vervorming bij hoge vermogens en onderbemeten ferrietkernspoelen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
leesvoer over spoelen en vervorming
viewtopic.php?t=25103
viewtopic.php?t=25103
Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
Helaas wordt je daar allemaal niet veel wijzer van HJ. IJzer en ferriet vervormen gewoon en lucht doet dat niet. Beide vormen z.g.n. magnetische weerstanden die mede voor de zelfinductie zorgen. Die weerstanden staan dan in serie. Hoe lager die totale magnetische weerstand des te hoger wordt de zelfinductie. Voor minimale vervorming is het dan slim om de hoeveelheid lucht groot mogelijke te houden, liefst alleen lucht! Maar lucht heeft een veel grotere magnetische weerstand dan ijzer/ferriet. Kan gauw een factor 1000 schelen. Dat kost dan meer draad (wikkelingen) en dientengevolge een hogere R_dc. Het hangt dus helemaal af van de positie en doel in het filter af wat optimaal is en kun je geen algemene uitspraken doen. Ik neem altijd spoelen met zoveel mogelijk lucht en derhalve de hogere serieweerstand R_dc die op die plek nog toelaatbaar is voor de beoogde filterfunctie.
Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
Zal voor velen onder ons de bijbehorende prijs ook een rol in die optimalisatie spelen.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
Of bij kleine kastjes de afmeting. Een spoel van een liter in een 4 liter kastje is nogal wat.
Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
Zo'n purist ben ik ook weer niet, ook daar is meestal wat correctie nodig. Kan dat meestal met een relatief betaalbare luchtspoel, weerstand en condensator.
Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
Ja, dat klopt wel. Heb hier een Monacor_SPH-60X in een kastje en die heeft toch wel een sperkring nodig op1,7kHz om lekker te klinken. Is toch een 1,5mH en dat kan nog prima met een luchtspoel.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
Maar in een LCR kring maakt de Rdc van een spoel niet uit. Loopt het de spuigaten uit dan corrigeer je dat met de R.
In een filter dat klein moet blijven en waar de spoel een zo laag mogelijke Rdc moet hebben, gebruik ik met gerust hart een Ironcore. Beetje dikke draad, voordat dat gaat vervormen zit je al op onacceptabele geluidsniveau's
In een filter dat klein moet blijven en waar de spoel een zo laag mogelijke Rdc moet hebben, gebruik ik met gerust hart een Ironcore. Beetje dikke draad, voordat dat gaat vervormen zit je al op onacceptabele geluidsniveau's
Re: Dali Grand speakers: rechts klinkt zwakker dan links
Voor het laag is het ook geen punt. Het punt met die vervorming t.g.v. de magnetische hysterese is dat het een gelijkaardig patroon heeft als cross-over vervorming. Het is wel weinig maar het is ook wel een lange trein harmonischen die ver door loopt en dus weinig uitdooft hogerop. Dat maskeert dan fijn detail hogerop. Maar in het laag is dat niet zo erg, de woofer laat dat toch niet horen. Als het nodig is gebruik ik daar ook zonder problemen een I-core.
