Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Damn jongens, ik heb het weer aangesloten, bizar hoeveel diep laag er uit de wooferkorf komt. Tenminste voor en achter de konus, bij de middenspleet hoor je letterlijk niks.
Ik denk wel dat ik nu veel teveel laag heb, subwoofer effect zeg maar, zal de komende tijd eens tunen met het volume van de wooferkorf, denk dat deze stukje zachter mag.
Groetjes Walter
Ik denk wel dat ik nu veel teveel laag heb, subwoofer effect zeg maar, zal de komende tijd eens tunen met het volume van de wooferkorf, denk dat deze stukje zachter mag.
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Hoe hard moeten de woofers nu werken? Ik neem aan dat de lage efficiëntie van OB's in het laag hier ook geldt?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik draai nu relatief zacht, de 18 inchers slaan nauwelijks uit, vergelijkbaar met de 10 inch AT units.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Cradle gemaakt, ff geen goedkoop MDF maar 27mm massief eiken. Onderplaat dubbeldik dus 54mm.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Bedankt Fedde,
Dit is een leuk experiment, en kost me voor alsnog ook niet veel. De RCF L18P300 woofers had ik al een tijdje op de plank liggen. De tweedehands Thomessen 2.4 module was ongeveer 80 euro, kastje voor de Thommessen gratis en het eikenhout voor de cradle iets van 35 euro. Dus voor 115 euro een vrij brute sub in de set.
Ik heb de 2.4 inmiddels wat zachter gezet, het effect is nu subtieler. Ik heb nog niet op groter volume kunnen luisteren. Voordeel is natuurlijk dat de sub ook uit kan, dus ik kan eenvoudig naar de ‘oude’ situatie. Een sub is zeker ook nier perse nodig, de 4 stuks AT 10C77 zetten al een zeer indrukwekkend laag neer, met diepgang tot 30Hz, en dankzij hun stijve sandwich konus kwalitatief zeer hoogwaardig.
De RCF hebben weliswaar een normale konus, maar wel een Kurt Muller, je hoort makkelijk dat deze ook kwalitatief zeer goed laag geven, deze L18P300 waren toendertijd ook echt het neusje van de zalm in pro PA subs van bijv. EAW. Dat is wel ruim 25 jaar terug, deze jongens hebben heel lang op de plank gelegen in ouderlijk huis.
Groetjes Walter
Dit is een leuk experiment, en kost me voor alsnog ook niet veel. De RCF L18P300 woofers had ik al een tijdje op de plank liggen. De tweedehands Thomessen 2.4 module was ongeveer 80 euro, kastje voor de Thommessen gratis en het eikenhout voor de cradle iets van 35 euro. Dus voor 115 euro een vrij brute sub in de set.
Ik heb de 2.4 inmiddels wat zachter gezet, het effect is nu subtieler. Ik heb nog niet op groter volume kunnen luisteren. Voordeel is natuurlijk dat de sub ook uit kan, dus ik kan eenvoudig naar de ‘oude’ situatie. Een sub is zeker ook nier perse nodig, de 4 stuks AT 10C77 zetten al een zeer indrukwekkend laag neer, met diepgang tot 30Hz, en dankzij hun stijve sandwich konus kwalitatief zeer hoogwaardig.
De RCF hebben weliswaar een normale konus, maar wel een Kurt Muller, je hoort makkelijk dat deze ook kwalitatief zeer goed laag geven, deze L18P300 waren toendertijd ook echt het neusje van de zalm in pro PA subs van bijv. EAW. Dat is wel ruim 25 jaar terug, deze jongens hebben heel lang op de plank gelegen in ouderlijk huis.
Groetjes Walter
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Kurt Muller staat bekend om zijn zeer goede kwaliteit konussen, worden door de grote merken ingekocht om in hun drive units te worden toegepast.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Wat een monsters ,kun je ze niet achter de luidsprekers kwijt ? met die lage frequenties is de plaatsing niet zo krietiek lijkt me
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Geen idee, dat heb ik nog niet getest, ik luister meestal tussen 20:00 en 22:00 dan liggen de kids al op bed, ik hou het volume dan zeer beschaafd. Ik heb de sub nu min of meer op lijn gezet met de front speakers, leek me logisch qua fase. Maar nu ik het bedenkt, de Thommessen plate amp gooit er een 24db/okt LR over op 50Hz, en nog een 6db bass boost op 20Hz, die twee dingen zullen de fase wel verdraaien?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Met 24 db heb je 360 dus eigenlijk niets ,
Wel misschien wat latencie door de plate amp maar volgens mij is dat ding analoog dus dan valt het wel mee .
Wel misschien wat latencie door de plate amp maar volgens mij is dat ding analoog dus dan valt het wel mee .
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Deze plate amp is volledig analoog inderdaad, is een oud beestje. Het merk Thommessen bestaat helaas al lang niet meer. Ik ken het merk van hun 1.4, 2.5 en 6.0 module, deze 2.4 is een voorloop serie daarvan. Voor zover ik kan zien, ook hoogwaardig opgebouwd.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Massief RVS spikes voor onder de woofer korf, omdat deze op het vloerkleed staat. Geloof het of niet, maar dit geeft meer rust in de weergave.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat laag van de wooferkorf is echt niet normaal, ik zit er nog geen twee meter vanaf natuurlijk en ook al staat het niet zo hard, je ervaart makkelijk de druk ervan, maar alleen als er ook echt diep laag aanwezig is, het hogere laag lijkt die minder mee te doen. Ik had hem zachter gezet maar nu weer harder, dit moet ik op langere termijn beter instellen nog. Dat lekker stevige diepe laag nu, ben ik misschien straks weer beu.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Vanuit de luisterstoel gezien, laat mooi zien dat een 18 inch best fors is:
