Bookshelf

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Fean

Bookshelf

Bericht door Fean »

Hoi, ik ben nieuw en ben begonnen met mijn eerste speaker bouw. Ik ben alleen nog niet zo handig met houtbewerking en ben al 6x bij de Hornbach geweest omdat ik wederom de verzinking had verpest, maar hou het vol;-)
Ik heb een frees gekocht Bosch 1400pof ace met cirkelbegeleiding..maar die kan niet kleiner dan 12cm dus heb een mal gemaakt met spijkertje. Dat gaat nu goed. Ik kwam erachter dat het volume niet klopte 8.8liter (thanks Chatgpt..) dus ben wederom naar Hornbach gegaan en de boel opnieuw laten zagen op mm nauwkeurig.

Front & achter 200 × 360
Zijkanten 290 × 360
Top + bodem 164 × 290
Brace 164 × 290

Binnenmaten: 164 mm breed × 324 mm hoog × 254 mm diep. Bruto volume: 13.49 L. Na alle aftrek drivers, poort, brace etc. → netto ≈12.2 L.

Dayton Audio DC130B-8,2x,De woofers (5.25 inch)
Dayton Audio DC28F-8,2x, De tweeters (1 inch zijde)
Dayton Audio XO2W-3K,2x, De kant-en-klare filters (crossovers)
TPA3116D2 Bluetooth 5.0,1x, Het versterker-bordje (2x 50W) (Fosi Audio BT20A Bluetooth 5.0 Stereo Audio Receiver 2-Channel Amplifier, Mini Hi-Fi Class D Amplifier Integrated 2.0CH for Home Speakers 100W x 2 with Bass and Height Control)
Basspoort achter moet even bekijken volgens mij een PVC buis Ø50 mm, 150 mm lang

Brace Positie in kast 140 mm van binnenzijde frontpaneel gemeten. Dit is net achter de tweeter-body (diepte tweeter 40 mm) met 100 mm marge. Gaten van Ø60 mm

Ik ga wellicht dit weekend weer het front freesen, de mallen kloppen. Fineer, ik weet eigenlijk nog niet hoe dat in zijn werking gaat maar op youtube zie filmpjes, recht maken met druk, voorlijmen, nog een keer lijmen erop en plakken en randjes wegschuren.

Nog dingen waarop ik moet letten?
Laatst gewijzigd door Fean op do 30 apr 2026, 12:08, 4 keer totaal gewijzigd.
pappaleo
Contacteer:

Re: Bookshelf

Bericht door pappaleo »

Lekker voortvarend bezig. Maak je ook foto's van de voortgang? Tips kun je hier dan altijd krijgen.
beijert

Bericht door beijert »

Hoi, welkom!

Dat is een leuke start. Hopen dat het filter een beetje uitkomt met de gekozen drivers en kast. Ik verwacht wel dat je tweeters iets te luid zullen zijn ten opzichte van de woofer aangezien het filter daar niet in voorziet.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Er zijn verschillende methoden om te fineren. Met contactlijm (tix). Zowel speakerwand als fineer van een dun laagje voorzien met een fijngetande spatel, 25 minuten laten drogen en dan vastplakken en stevig aandrukken Zit direct muurvast, dus correctie is niet mogelijk

Gewoon met witte houtlijm kan ook. Heel dun gebruiken anders komt het door je fineer heen en krijg je vlekken die je niet meer wegkrijgt. Hulpplaatje hout er op en met lijmklemmen aandrukken (zeker 2 uur laten zitten). Werkt alleen op rechte oppervlakken. Om te voorkomen dat het houten hulpplaatje aan je fineer vastlijmt kun je er het beste nog een laagje huishoudfolie of bakpapier tussen doen.

Met witte houtlijm kun je het ook vaststrijken. Zowel fineer als speakerwand insmeren met een dun laagje houtlijm, ca 20 minuten laten drogen en dan het fineer aanbrengen. Met een strijkbout kun je het fineer dan vaststrijken, de lijmlagen smelten dan aan elkaar vast. Zo kun je zelfs een gebogen oppervlak doen.
Een laagje bakpapier tussen strijkbout en fineer voorkomt dat je fineer brandvlekken of strepen gaat vertonen.

Bij alle methodes de randen achteraf afsnijden met een breekmes en voorzichtig met schuurpapier gelijk maken.
Oefening baart kunst, dus probeer eerst met een testplankje.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Welkom Fean!
eQuanD

Bericht door eQuanD »

beijert schreef: wo 29 apr 2026, 22:39
Hoi, welkom!

Dat is een leuke start. Hopen dat het filter een beetje uitkomt met de gekozen drivers en kast. Ik verwacht wel dat je tweeters iets te luid zullen zijn ten opzichte van de woofer aangezien het filter daar niet in voorziet.
Welkom hier Fean. Iets zelf bouwen geeft altijd voldoening. Ik lees in uw bericht dat je niet meteen opgeeft als iets opnieuw moet worden gedaan. Dat is altijd een goede ingesteldheid.

Wat beijert zegt is juist; er moet gelet worden of de gevoeligheid van woofer en tweeter.

Ik zie voor de woofer DC130B/4: 4 Ohm en 92dB. Voor de tweeter DC28F/8: 8 Ohm en 89dB. Het filter X02W-3K kan blijkbaar geschakeld worden voor gebruik met woofer van zowel 4 of 8 Ohm. Ik weet niet juist hoe dat hier gebeurd, maar mogelijks een middenaftakking op de spoel en een verdubbeling van de condensator. Enkel een tweeter van 8 Ohm kan gebruikt worden. Dus alles wat je hebt besteld kan hier gebruikt worden volgens Dayton Audio.
Wat nu het verschil in gevoeligheid betreft (W= 4 Ohm en 92dB en T= 8 Ohm en 89 dB) weet ik niet hoe dit zal klinken. Bouw gerust verder aan uw project. Er zijn hiergenoeg  forumleden die je graag met raad en daad zullen willen bijstaan in geval van eventuele probleempjes.
Laatst gewijzigd door eQuanD op do 30 apr 2026, 8:50, 4 keer totaal gewijzigd.
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

Welkom! Leuke start :)
Fean

Bericht door Fean »

beijert schreef: wo 29 apr 2026, 22:39
Hoi, welkom!

Je hebt wel een punt hier, het is 0.9 dB verschil, woofer 89.1 dB vs tweeter 89.0 dB. Wellicht een weerstand in serie prikken tussen de crossover-uitgang en de + draad van de tweeter. 1-2-ohm zoiets.. Ik kom uit de RC wereld (vliegtuigen) solderen of prikken lukt mij wel.

Het houtbewerken ligt bij mij het uithoudingsvermogen.. echt twee linkerhanden, ik heb nu al zo vaak mijn kiezen op elkaar gehad met die frees.
eQuanD schreef: do 30 apr 2026, 8:37
Ik heb DC130B-8 (8 ohm, 89.1 dB) niet de DC130B/4 (4 ohm, 92 dB) (*boven bericht aangepast)

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/afJWJAx.jpeg[/graag-bijvoegen]
https://imgur.com/a/V0usUQG
Laatst gewijzigd door Fean op do 30 apr 2026, 12:09, 2 keer totaal gewijzigd.
eQuanD

Bericht door eQuanD »

Fean schreef: wo 29 apr 2026, 21:58
Dayton Audio DC130B-4,2x,De woofers (5.25 inch)
De 8 Ohm zal inderdaad beter passen.
In uw eerste bericht las ik Dayton Audio DC130B-4,2x,De woofers (5.25 inch)

Succes !
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Welkom Fean! Veel succes en plezier met bouwen. Als houtbewerken een beetje een ding is kun je ook een kant en klaar op maat gezaagd en gefreesd pakket plankjes kopen bij de diverse speakerboeren. Deze van 6 liter komt bij Soundimports vandaan voor 50 euries voor een snel klusje. Is goed aan de maat, past goed, dat wel. Maar het freeswerk ziet er uit alsof het door gedresseerde ratten uitgeknabbeld is. Ik heb er zelf een nieuw frontje voor gefreesd van betonmultiplex.
IMG_3696_NCA.jpg
Fean

Bericht door Fean »

Ik zit wat met mijn front te rommelen en de opzet van tweeter woofer en brace.
Claude, chatgpt gemini.. het is bagger en het gaat telkens mis en spreken elkaar tegen. Is er niet een website waarbij ik mijn panelen en componenten kan invullen wat voor mij ideaal is qua inhoud etc op die dingen te plaatsen?
Ik heb nu een kast en ga niet weer alles verzagen.

Frontpaneel 200 × 360
tweeter 75mm
woofer 203mm
Brace 290mm
Shadow

Bericht door Shadow »

Chat zuigt de meeste dingen uit z'n duim voor dit soort ontwerpen, zet wat je nu hebt in elkaar en ga dan eens iemand met een meetset zoeken, of ga dit zelf doen, maar daar leer je 100x meer van...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Fean schreef: do 30 apr 2026, 12:54
Is er niet een website waarbij ik mijn panelen en componenten kan invullen wat voor mij ideaal is qua inhoud etc op die dingen te plaatsen
Mooi voorbeeld hoe AI de boel verziekt tot nergenshuizen. Laat BlondjeGpt idd ver weg. Sterker nog het showt alleen verzamelde andermans duimzuigerij en fantasie. Staat meer onzin dan wat zinnigs: Het is nou eenmaal een spiegel van het www. Speakers bouwen is een soort van kunst die je met vallen en opstaan je eigen moet maken. Dus begin simpel met een bestaand bewezen ontwerpje nabouwen :D
Fean

Bericht door Fean »

Shootzeg.. bestaat er dan helemaal geen bewezen ontwerp of nabouwproject dat deze twee drivers (of zeer vergelijkbare) gebruikt in een 2-weg bassreflex boekenplankbehuizing?

- Woofer: Dayton Audio DC130B-8 (5¼", 8 ohm)
- Tweeter: Dayton Audio DC28F-8 (1-1/8" silk dome, 8 ohm)
- Crossover: 2-weg 3000 Hz, 8 ohm
- Behuizing: 18 mm MDF, buitenmaat 200 × 290 × 360 mm (breedte × diepte × hoogte), bassreflex met PVC buis ø50 mm binnendiameter, 150 mm lang

Bewezen kastmaten
Positie van tweeter en woofer op het frontpaneel (middelpunt van boven gemeten)
Positie en afmeting van de basspoort
Eventuele interne brace
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Waarom bouw je niet grof wat je nu toch al hebt liggen en gaat daar eerst eens naar luisteren?
Zo is het bij mij ook begonnen.
Random drivers in "een" kast monteren en dan lekker luisteren, afvragen waarom dit of dat niet zo goed klinkt, uitzoeken, aanpassen enz.

Als je een kant-en-klare oplossing wil hebben, iets wat meteen klopt, dan ben ik het met Pjotr eens en had je beter een bestaand ontwerp kunnen kiezen.

Ik zeg dus: bouw lekker wat je nu al hebt en dan kan je achteraf nog van alles gaan aanpassen.
En nog een tip: kom eens naar een luisterdag van het forum (er is er eentje aanstaande op 30 mei in Breda).
Daar kan je allerlei ideeën opdoen en lekker rondvragen.
Je zal daar van alles zien: super afgewerkt tot plankjes-tegen-elkaar-getimmerd :lol:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

+1

Gewoon maken en kan komt het (zonodig met behulp van forumleden) heus wel in orde

En het hoeft de eerste keer echt niet perfect, dan hou je namelijk ook geen hobby meer over :mrgreen:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

I.d.d. gewoon beginnen met wat je nu hebt liggen. V.w.b. de juiste kastmaten zijn er wel proggies om de afmetingen van de kast en van een eventuele BR poort te berekenen a.d.h. van de T/S parameters van de speaker, zoals die in de datasheet ervan staan. Hoewel al oud, heel effectief, simpel en door de meesten hier wel gebruikt is WinISD Probeer dat eens aan de praat te krijgen. Een poging van een summiere handleiding staat hier. Al heb ik wel de indruk dat dat eens nodig bijgewerkt mag worden... Heb je het een beetje door dan heb je alvast een goede basis om de kast uit te rekenen.
architect

Bericht door architect »

- lekker bouwen,
- je kunt hier een tekeningetje posten van hoe je het ongeveer wilt,
- ik zou woofer en tweeter dicht op elkaar plaatsen
- de tweeter wou je het mooist verdiept doen zodat de voorzijde vlak light met je fineer, misschien net minimaal ervoor 0,5mm voor netjes
- een gesloten kastje is eenvoudiger dan een basreflex en klinkt misschien ook wel beter, wat meer volume erin kan dan ook geen kwaad en dat levert iets meer diepgang op en meer mogelijkheden om effectief te dempen
- het filter kun je met boxsim simuleren, ik zou redelijk laag gaan voor wat de tweeter aankan - ik zie dat je een kant en klaar filter pakt van dayton op 3k, heb je ook de 2khz of 2,5khz overwogen?
- daarna kun je op gehoor met wat weerstanden je tweeter luider of zachter laten spelen

tja misschien wel veel vragen en opmerkingen als je net begint,
gewoon lekker bouwen wat je wilde
de gekozen speakers lijken bijna even gevoelig en hebben een vrij
horizontale frequentiecurve rond het scheidingsfilter, gaat vast goedkomen
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”