Ervaring met ESR meters Aliexpress

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Vhond

Ervaring met ESR meters Aliexpress

Bericht door Vhond »

Iemand ervaring met ESR meters van Aliexpres? (meet te weinig om er een dure voor te kopen): gaat me niet om exacte/heel nauwkeurige waarde maar zou fijn zijn om werking van condensator mee te kunnen meten (capaciteit en liefst ook ESR waarde):

https://nl.aliexpress.com/item/1005011914873641.html
https://nl.aliexpress.com/item/1005011914691962.html
en zie in dit topic zelfs de allergoedkoopste variant gebruikt worden:
viewtopic.php?p=2119781#p2119781

https://nl.aliexpress.com/item/1005003721086787.html
90000006

Re: Ervaring met ESR meters Aliexpress

Bericht door 90000006 »

Deze apparaatjes meten vaak niet op de voorgeschreven frequentie, dus absolute waardes moet je met een korreltje zout nemen. Maar ik heb zo'n TC1 componenten testertje en ik moet zeggen dat het prima werkt om de rotte appels eruit te halen. Zou het niet meer willen missen. Wel eens kunnen vergelijken met zo'n Peak geval, dan zie je wel verschillen maar niet schokkend. Zeer bruikbaar dus voor sporadisch gebruik.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Maakt op zich niet zo uit. ESR controleren is eigenlijk alleen relevant bij voedingselco's. Al zou een vergelijk van het resultaat van zo'n Chineesje met een betrouwbare Agilent LCR meter wel de moeite zijn.
90000006

Bericht door 90000006 »

Bij vergelijk met een peak esr70 van een kennis lagen de capaciteits metingen van de Chinees over de hele lijn iets lager, procent of 10. En de esr was vaak net iets hoger, ook zo iets. Maar niets schokkends dus. Daarbij is het helemaal niet interessant of een bepaalde elco een esr van 0,6 of 0,8 ohm heeft, of wat de capaciteit exact is. Als een condensator slecht/uitgedroogd is, praat je eerder over afwijkingen van tientallen procenten.

Je hebt echt geen nauwkeurige apparatuur nodig om te constateren dat deze het wel gehad heeft.
20260329_185947.jpg
Maar ja, bij deze blauwe flipsen heb je eigenlijk geen eens meetapparatuur nodig om te kunnen raden dat ze stuk zijn :lol:

Wat trouwens ook heel handig is, is dat dit apparaatje zeners kan testen tot 30V. Ook weer niet super nauwkeurig maar een zener is over het algemeen stuk of niet.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Hier ook een TC-1 bezitter. gebruik hem best wel regelmatig.
Niet zozeer aangeschaft voor het meten van elco's, alhoewel dat een leuke bijkomstigheid is.
Maar meer voor het bepalen van de pinouts van transitoren en FET's.
Wat betreft het meten van ESR, ik heb verder geen apparatuur die ESR kan meten, dus ik gebruik het als een grove indicatie.
Wat ik ook een voordeel aan deze vind is dat er een via USB op te laden accu in zit.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ja zo'n TC1 heb ik ook, doet t prima. paar keer de waarde vergeleken met de Velleman LC meter, en dat kwam vrij goed overeen. als je de pootjes direct in t ding kan stoppen dan klemtie ook wel goed, beter dan de kroko's van een multimeter
90000006

Bericht door 90000006 »

Hier heeft iemand het ding aardig aan de tand gevoeld:
https://lygte-info.dk/review/ComponentT ... %20UK.html

Het apparaatje is overigens gebaseerd op een best al lang bestaand ontwerp dat eindeloos is verfijnd en uitgebreid met de jaren. Ga maar eens googlen. Volgens mij heeft elektuur er ook nog eens een variant van gepubliceerd, nog met hele trossen 4066's in de interface. Tegenwoordig zit alles in één atmega controller gebakken. De Chinezen hebben er nog een omvormertje aan toegevoegd voor het opwekken van de meetspanning voor zeners tot 30V.
Vhond

Bericht door Vhond »

Goed om te lezen allemaal. Dat het allemaal niet heel nauwkeurig is ging ik al een beetje vanuit, maar dat het zeker bruikbaar is is mooi.
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”