Een vriend attendeerde mij er op dat ze in een kringloopwinkel bij mij in de buurt losse luidsprekers hadden. Uit nieuwsgierigheid maar zonder hoge verwachtingen ben ik gaan kijken en er waren er vier die toch mijn interesse wekten. De luidsprekers van het merk JVC zagen er allen uit als nieuw en voor €2 per stuk kon ik ze niet laten liggen. Misschien dat ik ze ooit kon gebruiken als full range luidsprekers of iets dergelijks.
Thuis aangekomen heb ik de luidsprekertjes meteen getest en jawel, ze deden het. Daarna heb ik een meting gedaan zonder ze in een behuizing te plaatsen. Zoals altijd deed ik dit op één meter afstand vanaf mijn luisterplek om een realistische meting te krijgen. Ondanks dat hierdoor de invloeden van de ruimte worden meegenomen in de meting was ik toch wel verbaasd over het resultaat. Volgens de meting zouden ze prima als midden of hoge tonen luidsprekers kunnen fungeren en dat bracht mij op een idee. Hoe zouden ze klinken in combinatie met een hoorn?
In de kelder had ik nog een paar piëzo’s liggen die ooit uit een gekochte box waren gehaald. De hoorns met een afmeting van 25 x 11 cm die op de piëzo’s waren gelijmd, vond ik altijd al overdreven groot en dus besloot ik om deze hoorns te gebruiken voor mijn experiment. Nadat ik de hoorn zorgvuldig had verwijderd, moest ik nog een adapter printen om het nieuwe luidsprekertje te kunnen koppelen aan de hoorn. De combinatie met een hoorn bleek beneden 3 kHz een flinke winst op te leveren. Teveel zelfs, dus het geluidsniveau beneden deze frequentie moest getemperd worden. Na enkele experimenten met diverse condensatoren bleek een waarde van 15 µF een flinke verbetering op te leveren.
Nu het experiment geslaagd was lag het voor de hand om er een passende woofer aan toe te voegen. Na wat speurwerk op internet vond ik de passende kandidaat: The Box Speaker 10-250-8A. Deze 8 Ω woofer met een diameter van 10 inch is erg degelijk gemaakt met een frame van gegoten aluminium en de membraan is stug opgehangen. Volgens de gegevens van de fabrikant kan de luidspreker 250 continu leveren en de prijs ligt rond €50.
Volgens een simulatie in het programma Hornresp bleek deze 10 inch luidspreker optimaal te presteren in een basreflex behuizing met een netto volume van 45 ltr. In deze behuizing zou de onderste grensfrequentie op 50 Hz komen te liggen.
Na plaatsing van voldoende steenwol als dempmateriaal in de behuizing, inclusief woofer, deed ik een nieuwe meting. Deze meting was nodig om een passende scheidingsfilter te maken voor de combinatie van de woofer en de hoorn.
Omdat beide luidsprekers afzonderlijk waren getest en gemeten, moesten ze nog in combinatie worden getest en gemeten. Met behulp van het programma VituixCAD bleek de optimale scheidingsfrequentie rond 900 Hz te liggen. Vanwege deze relatief lage scheidingsfrequentie besloot ik om de hoorn met 24 dB/okt te filteren zodat deze de maximale bescherming tegen overbelasting kreeg. De woofer kon volstaan met een 12 dB/okt filter.
In de praktijk blijkt de luidsprekercombinatie, ondanks de goedkope onderdelenen eenvoudige constructie, uitstekend te presteren. De lage frequenties reiken ver naar beneden door en zijn erg krachtig. Zowel de midden als hoge frequenties zijn helder en transparant. Door de bescheiden afmeting is de behuizing voor de woofer erg handzaam. Vanwege deze eigenschap en de hoge belastbaarheid is de combinatie erg geschikt voor kleine evenementen zoals tuinfeestjes of verjaardagspartijtjes, maar de combinatie kan zijn plaats ook vinden in een huiskamer. Kortom, een eenvoudige allrounder voor een zeer aantrekkelijke prijs...
De bouw van een 2-weg 10'' party box
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
Re: De bouw van een 2-weg 10'' party box
De wat grotere constructies kunnen heel aangenaam klinken, zeker als het genre wat meer power vraagt. Wellicht is het niet de meest neutrale speaker, een hogere gevoeligheid heeft zeker zo zijn charme.
45 liter is voor PA compact, maar ik denk dat het wel een forse constructie is in huis
45 liter is voor PA compact, maar ik denk dat het wel een forse constructie is in huis