Bliss project
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bliss project
Nog een ander adresje voor microfoons in allerlei prijsklassen: Akulap a.k.a. Dr Jordan. Ook heel betaalbare calibrators en passtukken voor allerlei microfoons.
Re: Bliss project
Dure tent wel. De Behringer ECM8000 is bij Thomann net over de €20..... Btw: https://www.jochenschulz.me/en/blog/mea ... ynamic-mm1
Re: Bliss project
Ik zal mijn Dayton laten calibreren; het zou me in mn hoofd blijven spoken als ik dat niet zou doen..
MBT mijn metingen denk ik dat ik eerder een rookie-fout kan hebben gemaakt, dus even een vraag:
wanneer ik mijn metingen uitvoer zoals aangegeven (vanaf 1 punt, mid en tweeter afzonderlijk gemeten met een dual-channel meting), dan bedenk ik me dat het van belang kan zijn dat ik het start-moment van de 'gate' setting in ARTA gelijk moet houden, en dat de grootte van het time-window er niet zo veel toe doet, zolang ik maar de eerste reflecties buiten de meting houd?
Dit lijkt me van belang voor het gebruik in VitiuxCAD en simulaties?
Zie de plaatjes voor mid- en hoog:
moet voor beiden de start-tijd gelijk zijn (in mijn geval 8.333 msec)? een klein verschil van die setting tussen hoog- en laag heeft invloed op de meting van de fase..
MBT mijn metingen denk ik dat ik eerder een rookie-fout kan hebben gemaakt, dus even een vraag:
wanneer ik mijn metingen uitvoer zoals aangegeven (vanaf 1 punt, mid en tweeter afzonderlijk gemeten met een dual-channel meting), dan bedenk ik me dat het van belang kan zijn dat ik het start-moment van de 'gate' setting in ARTA gelijk moet houden, en dat de grootte van het time-window er niet zo veel toe doet, zolang ik maar de eerste reflecties buiten de meting houd?
Dit lijkt me van belang voor het gebruik in VitiuxCAD en simulaties?
Zie de plaatjes voor mid- en hoog:
moet voor beiden de start-tijd gelijk zijn (in mijn geval 8.333 msec)? een klein verschil van die setting tussen hoog- en laag heeft invloed op de meting van de fase..
Laatst gewijzigd door Ouwebok op vr 06 feb 2026, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bliss project
Morgen kan ik helaas niet naar de luisterdag komen (dus ook geen controle-metingen, helaas).
Voor diegenen die wel gaan; veel plezier!
Voor diegenen die wel gaan; veel plezier!
Re: Bliss project
Je moet het startmoment zeker gelijk houden. Je wil geen onbedoelde looptijdverschillen. De vorm van het tijdvenster is dan weer minder van belang, zo lang de impulsresponse (alles rechts van de piek) tot de eerste reflectie erin zit.
Dito!Voor diegenen die wel gaan; veel plezier!
Re: Bliss project
Blijf je wel zitten met het feit dat het alleen relevant is op de frequentie van het x-over filter. Hoe bepaal je dat met een impulsresponsie? De plaats van de voorflank en piek van de impuls is mede afhankelijk van de max frequentie die de unit weer kan geven. Dus niet per se van de beoogde x-over frequentie. In die zin is een som meting met beide units tegelijk aangestuurd en daarbij 1 unit geïnverteerd aangesloten, een betere methode als je met een DSP de delay van de dichtstbijzijnde unit kunt variëren. Bij de delay waarbij de frequentieresponsie een minimum geeft op de x-over frequentie zit je dan in de roos! Om afwijkingen t.g.v. kamerreflecties te vermijden kun je dat dan nog steeds a.d.h. van een impulsmeting + window doen. Maar je hebt dan geen getob met de positiebepaling van de impuls en kan dat met 1-kanaalsmeting. En mocht je geen DSP gebruiken dan kun je het alsnog zo doen door fysiek met een van de units te schuiven. Met een mid/tweet combinatie met de tweeter b.v.
Re: Bliss project
Voor zover ik weet, is de tijdbasis van een dual channel meting absoluut en reproduceerbaar. Natuurlijk verschuift de impulsrespons binnen het te analyseren tijdvenster, het akoestisch centrum van je units is a. niet gelijk en b. niet constant.
Re: Bliss project
Het punt is: De impulsresponsie van verschillende units zelf is niet identiek t.g.v. het weergavebereik er van en derhalve niet zondemeer van elkaar af te trekken qua timing! Heeft niets met de meting op zich te maken.
Re: Bliss project
Dat snap ik wel. Maar ik vind het pixel peepen en daarnaast heeft niemand mij ooit kunnen duidelijk maken waarom de fase van twee te crossen units zo akelig precies gelijk zou moeten lopen. Leuk voor de on-axis-show, maar off-axis is dat niet per se optimaal (kuch).
Re: Bliss project
Die som methode is juist geen pixel piepen. Altijd al zo gedaan met (evt. Gaussische) sinus bursts op F_xover en scoop. Tegenwoordig met DSP en geluidskaart eitje. Als je het met weinig moeite kunt optimaliseren waarom niet. Optimaal blijft gewoon om het akoestische faseverschil over het hele x-over bereik zo minimaal mogelijk to houden. Klinkt gewoon het meest homogeen naar mijn ervaring. Off-axis deviatie klopt natuurlijk, maar het is het meest relevant tussen mid en tweet en die staan doorgaan op oorhoogte als het goed is. Of je kantelt je speakers op je bureau wat.
Re: Bliss project
Nou, t speelt!
Voordat ik het geheel kon aansluiten moest ik even in de wacht-stand. Bij het testen van de tweede middentoner (na montage in de luidspreker) hoorde ik een sterke vervorming bij test-tonen
. Dat was schrikken.. Ik heb een Iphone-opname van het bijgeluid gemaakt, opgestuurd naar Ari-Acoustics en er is een retour geregeld voor inspectie @ Bliesma. Tijdens Bliemsa's inspectie bleek dat er vuil (metaaldeeltjes) in de luchtspleet was gekomen (zoals zij van te voren al vermoedden); ze hebben de unit schoon gemaakt en weer getourneerd. Dat was dus mijn eigen fout.. waaschijnlijk had ik de driver op een vieze plek op mijn werkbank / bureau gelegd tijdens de werkzaamheden.. maar gelukkig goed opgelost. met dank aan de cooperatieve Duitsers
, en, weer wat leergeld betaald.
Gedurende deze schoonmaak actie ben ik verder gegaan met filter berekeningen.
Bedankt jullie voor de verduidelijking van mijn 'rookie' fout mbt de synchronisatie van de start-timing van de Dual-channel impulsmeting.
Na jullie bevestigingen van de vermoedde fout
kon ik mijn bestaande ARTA metingen opnieuw opvoeren in VituixCAD, met als verschil dat ik nu exact gelijke starttijden voor het time-window heb gebruikt voor mid- en tweeter ipv enkele (tweetal oid) milliseconden verschil (zoals eerder aangegeven ze zijn beiden gemeten vanaf dezelfde microfoon-positie op de luister-as / 70cm afstand).
Die verandering werkt door in de VituixCAD simulatie: ik heb het filter filter bijgesteld tot onderstaand, met als belangrijkste verschillen de ompoling van de tweeter (nu beide units in fase) en verkleining van de C voor de tweeter. Uiteindelijk blijven het 'maar' simulaties..
Deze week kwam de schoongemaakte mid terug van Bliesma, heb ik de drivers gemonteerd, en het 'proef'' std componenten-filter (= kleine spoelen, cross-cap MKPs en een paar MKTs, 'wat voorhanden is') gesoldeerd. Mijn oorsponkelijke gedachte was om een proef-opstelling te maken voor verdere ontwikkeling. Die gedachte heb ik maar laten varen (...half-zwanger bestaat niet..) en ik heb mijn oude set maar direct vervangen door de nieuwe, om het setje eerst maar eens goed te laten inspelen.
Eerste indrukken zijn heel positief
: na een paar uur spelen (leuk trouwens
, om die transitie van het inspelen weer eens mee te maken..) scheelt het tov mijn oude opzet in articulatie, en hoor ik dingetjes die ik vroeger niet hoorde. Het wordt met het uur beter / mijn gehoor went met het uur aan de nieuwe opzet.
Wat me compleet verbaast is de bijstellingen die ik heb moeten doen aan mijn instellingen van de bas. Die bas wordt actief versterkt middels Hypex Fusion plateamps met gebruik van DSP (de beste oplossing voor mijn moeilijke luistersituatie). Ik wist dat de gevoeligheid van mijn mid-hoog sectie bij vervanging van mijn Scan-Speak minimonitor naar de Bliesmas met zo'n 10dB omhoog zou gaan, maar... ik heb wel zo'n 25dB extra op de gain van mijn plate-amps moeten zetten.
Misschien weten jullie dit beter te verklaren dan ik
? Anyway; t werkt zoals gehoopt, en nu maar eens goed inspelen.
Ik heb mijn microfoon naar Duitsland gestuurd voor calibratie, en die is ergens onderweg in een UPS-depot beland
.. dus meten is er voorlopig even niet bij voor me. ......ook dat komt goed..... 
Voordat ik het geheel kon aansluiten moest ik even in de wacht-stand. Bij het testen van de tweede middentoner (na montage in de luidspreker) hoorde ik een sterke vervorming bij test-tonen
Gedurende deze schoonmaak actie ben ik verder gegaan met filter berekeningen.
Bedankt jullie voor de verduidelijking van mijn 'rookie' fout mbt de synchronisatie van de start-timing van de Dual-channel impulsmeting.
Na jullie bevestigingen van de vermoedde fout
Die verandering werkt door in de VituixCAD simulatie: ik heb het filter filter bijgesteld tot onderstaand, met als belangrijkste verschillen de ompoling van de tweeter (nu beide units in fase) en verkleining van de C voor de tweeter. Uiteindelijk blijven het 'maar' simulaties..
Deze week kwam de schoongemaakte mid terug van Bliesma, heb ik de drivers gemonteerd, en het 'proef'' std componenten-filter (= kleine spoelen, cross-cap MKPs en een paar MKTs, 'wat voorhanden is') gesoldeerd. Mijn oorsponkelijke gedachte was om een proef-opstelling te maken voor verdere ontwikkeling. Die gedachte heb ik maar laten varen (...half-zwanger bestaat niet..) en ik heb mijn oude set maar direct vervangen door de nieuwe, om het setje eerst maar eens goed te laten inspelen.
Eerste indrukken zijn heel positief
Wat me compleet verbaast is de bijstellingen die ik heb moeten doen aan mijn instellingen van de bas. Die bas wordt actief versterkt middels Hypex Fusion plateamps met gebruik van DSP (de beste oplossing voor mijn moeilijke luistersituatie). Ik wist dat de gevoeligheid van mijn mid-hoog sectie bij vervanging van mijn Scan-Speak minimonitor naar de Bliesmas met zo'n 10dB omhoog zou gaan, maar... ik heb wel zo'n 25dB extra op de gain van mijn plate-amps moeten zetten.
Ik heb mijn microfoon naar Duitsland gestuurd voor calibratie, en die is ergens onderweg in een UPS-depot beland
Re: Bliss project
Spannend! Ben zeer benieuwd naar het klankmatig resultaat straks. Ja die sterke magneten zijn zeer goede ijzervijlselopzuigers
Wat betreft het bevestigen van frontjes: Zoek bij Rumoh eens op "Nippies". En die kleine ronde supermagneetjes i.c.m. met een carrosseriering doen het ook prima. Even inboren, plamuren en likje verf er over.
Re: Bliss project
Ik meen dat ik die waarschuwing hier al eens had herhaald: stuur geen microfoons met PostNL naar de Bergisch Gladbacherstrasse 380, want de Duitse partner van PostNL, GLS (?), kent het adres niet. UPS zou dat trouwens wel moeten doen. Het staat goed vermeld op de site van Icy Medien en het klopt ook. Been there done that.Ik heb mijn microfoon naar Duitsland gestuurd voor calibratie, en die is ergens onderweg in een UPS-depot beland..
Re: Bliss project
Ay…. Dat had ik niet meegekregen, Mark..
In mijn vorige berichtje had ik UPS genoemd, maar ik had de microfoon met PostNL verstuurd..
een paar telefoontjes verder (ook op m’n beste Duuts met Icy Medien) meldde de aardige man dat zij vaak verward worden met een supermarkt op hetzelfde adres… en dat kan ik me voorstellen
Het pakketje ligt bij een Duitse Post ophaalpunt verder in de straat, ik hoop dat ze t ophalen..
De luidsprekers klinken overigens beter en beter, en gaan m’n Scan Speaks voorbij. Ik moest ze maar eens laten inplannen voor een luisterdag.
In mijn vorige berichtje had ik UPS genoemd, maar ik had de microfoon met PostNL verstuurd..
een paar telefoontjes verder (ook op m’n beste Duuts met Icy Medien) meldde de aardige man dat zij vaak verward worden met een supermarkt op hetzelfde adres… en dat kan ik me voorstellen
Het pakketje ligt bij een Duitse Post ophaalpunt verder in de straat, ik hoop dat ze t ophalen..
De luidsprekers klinken overigens beter en beter, en gaan m’n Scan Speaks voorbij. Ik moest ze maar eens laten inplannen voor een luisterdag.
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: Bliss project
Wat is er eigenlijk zo spannend aan het kalibreren van een microfoon? Het is toch gewoon een referentiemic vergelijken met een andere mic en dan bij 1/6 oct smoothing een textfile meken met de verschillen die je vervolgens in een meetprogramma invoert? Of zie ik het weer te eenvoudig?markbakk schreef: ↑ma 16 feb 2026, 22:31Ik meen dat ik die waarschuwing hier al eens had herhaald: stuur geen microfoons met PostNL naar de Bergisch Gladbacherstrasse 380, want de Duitse partner van PostNL, GLS (?), kent het adres niet. UPS zou dat trouwens wel moeten doen. Het staat goed vermeld op de site van Icy Medien en het klopt ook. Been there done that.Ik heb mijn microfoon naar Duitsland gestuurd voor calibratie, en die is ergens onderweg in een UPS-depot beland..
Re: Bliss project
Eens Bert. Punt is een beetje dat niet iedereen een betrouwbare andere mic in de la heeft liggen. Die lui in Duitsland wel. In het kader van GLS ook, had ik voor een paar tientjes meer een nieuwe compleet gekalibreerde mic bij ze besteld: In Nederland weet GLS doorgaans wel de weg.
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: Bliss project
Je zou even moeten nadenken over je bron, maar ik denk dat je met een recht tweetertje in een niet te smalle baffle dat je vanaf 1000 Hz meet en een woofertje dat je van tamelijk dichtbij meet in een niet te kleine ruimte al een heel eind komt. Doe ik tenminste ook weer eens wat nuttigs met die bezopen B&K van me
.
Re: Bliss project
Zit je om werk verlegen?bert stoltenborg schreef: ↑di 17 feb 2026, 22:53Je zou even moeten nadenken over je bron, maar ik denk dat je met een recht tweetertje in een niet te smalle baffle dat je vanaf 1000 Hz meet en een woofertje dat je van tamelijk dichtbij meet in een niet te kleine ruimte al een heel eind komt. Doe ik tenminste ook weer eens wat nuttigs met die bezopen B&K van me.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Bliss project
praktisch punt is dan wel hoe je de positie van beide mics zo gelijk mogelijk krijgtbert stoltenborg schreef: ↑di 17 feb 2026, 22:53Je zou even moeten nadenken over je bron, maar ik denk dat je met een recht tweetertje in een niet te smalle baffle dat je vanaf 1000 Hz meet en een woofertje dat je van tamelijk dichtbij meet in een niet te kleine ruimte al een heel eind komt. Doe ik tenminste ook weer eens wat nuttigs met die bezopen B&K van me.
Re: Bliss project
Valt wel mee: Duimstok! Laatst was mijn gekalibreerde IBf mic op de vloer gevallen uit de standaard en vertrouwde ik het niet meer. Goedkope met kalibratiefile bij Thomann gekocht. Gewoon 1 voor 1 voor vergeleken en gepositioneerd met een meetlatje. Waren echt binnen 1 dB gelijk met ieder met zijn eigen kalibratiefile. De IBf (met nog het WA61 kapseltje) is al ruim 15 jaar oud. Dus gelijk aangetoond dat het met dat verouderen ook wel meevalt.
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: Bliss project
Als er zo'n ding in de hoek ligt en je kunt er iemand mee helpen, is dat toch niet echt werk?Pjotr schreef: ↑wo 18 feb 2026, 10:13Zit je om werk verlegen?bert stoltenborg schreef: ↑di 17 feb 2026, 22:53Je zou even moeten nadenken over je bron, maar ik denk dat je met een recht tweetertje in een niet te smalle baffle dat je vanaf 1000 Hz meet en een woofertje dat je van tamelijk dichtbij meet in een niet te kleine ruimte al een heel eind komt. Doe ik tenminste ook weer eens wat nuttigs met die bezopen B&K van me.
Ja is niet zo moeilijk. Een 19mm SS tweetertje haalt de 40 kHz wel vanaf 1 kHz. Valt mij op dat al die kalibratiefiles van de goedkopere meetmics stoppen bij 20 kHz. Voor die DSP-akoestiekaanpasproggies (3x ww) is dat wel voldoende. Maar voor speakerbouw zou 40 kHz wel fijner zijn.
Voor 40k moet je wel een mic hebben die dat kan. Ik vraag me af of een behringer of zo boven de 20k niet meteen weg is.
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: Bliss project
Ben het wel met Peter eens. En het gaat denk ik voornamelijk om te zien of er gekke dingen gebeuren met smalbandige of shelving abberaties.Pjotr schreef: ↑wo 18 feb 2026, 11:36Valt wel mee: Duimstok! Laatst was mijn gekalibreerde IBf mic op de vloer gevallen uit de standaard en vertrouwde ik het niet meer. Goedkope met kalibratiefile bij Thomann gekocht. Gewoon 1 voor 1 voor vergeleken en gepositioneerd met een meetlatje. Waren echt binnen 1 dB gelijk met ieder met zijn eigen kalibratiefile. De IBf (met nog het WA61 kapseltje) is al ruim 15 jaar oud. Dus gelijk aangetoond dat het met dat verouderen ook wel meevalt.
Ik was godweethoelang geleden in denemarken in zo'n luidsperekerfabriek. De hoofdnerd van dienst daar vertelde dat hij samples van tweeters bewaarde om de microfoon mee te calibreren
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Bliss project
dat is snel genoeg getest toch?bert stoltenborg schreef: ↑wo 18 feb 2026, 13:51Ik vraag me af of een behringer of zo boven de 20k niet meteen weg is
Re: Bliss project
Ze waren een tijdje uitverkocht maar heb er gisteren net 2 besteld a 20 euries/stuk
Niet zozeer om te meten maar voor een behuizing van de Sennheiser KE4-211-2 kapseltjes die ik nog heb liggen. Voor dat bedrag maak je zo'n huis incl. bijbehorende klem, niet eens zelf. Maar wellicht loont het de moeite om er een Primo EM258N kapseltje in te klussen? Die schijnen tot over de 30 kHz te gaan.
