Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Walt schreef: ma 29 dec 2025, 14:53
Ben blij dat ik het Vd Heide gebeuren soort van gedag heb gezegd,....
Als zelfs Pioneer gevoelig is voor dat soort zaken:

(laatste minuten)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ha Henkjan,

Ja mooie units, draaien al wat jaartjes mee natuurlijk, maar altijd positieve dingen over gelezen, veel ingezet door Hobbyhifi, en op het forum ook wel wat projecten mee te vinden, ik zag ergens Wouter zijn simulatie in een 70 liter TL, stel ik maak daar een impuls gecorrigeerde versie van, dus 140 liter netto circa 200 liter bruto, een kleine footprint, vrij hoge kast, dat zou ik wellicht nog kwijt kunnen in het kamertje, zoiets zou de 20Hz wel kunnen aantikken.

Probleem is beetje hoe stuur ik het aan, ik heb geen subwoofer uitgang op de ASP, het signaal high level van de woofers aftappen, heeft als nadeel dat je de dipool correctie en DSP van de gewone woofers mee pakt…

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Henkjan »

je kan gewoon de ingang van de ASP pakken en daar dan een LP filter op zetten (passive line level filter of actief filter) en dat naar de subversterker doen. een dsp alleen voor de sub wordt lastig vanwege de latency
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Je ingang van de ASP is niet volume gestuurd, de dac gaat direct erin.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef: vr 23 jan 2026, 9:28
een dsp alleen voor de sub wordt lastig vanwege de latency
Denk dat die in het niet valt t.o.v. alle group delay bij 20 Hz. Maar 20 Hz uit een TL in een kamertje van een paar kuub? Een TL komt sowieso pas goed tot zijn recht als hij de ruimte krijgt. Maak gewoon lekker gebruik van de room gain van dat hokje met een impuls gecompenseerde CB-sub. Van al het geld dat je overhoudt aan hout wat je dan niet nodig hebt, zet je een MiniDSP (Flex Digi?) er voor. Ook geen gezeur met "Hoe maak ik een mono sub laag touwtje met een ADSP?"
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ha Pjotr,

Jou idee is ook een optie hoor, en veel compacter inderdaad.

Misschien eens polsen bij Jeroen hoe lastig het is om een uitgang toe te voegen aan de ASP…

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

De uitgang van de eerste trap van de ASP kan naar twee uitgangen worden geleid, is vrij eenvoudig maar het kost wel tijd want alles moet van de backpanel af om daar nette gaten voor connectoren op te maken.
Eventueel kan er een actief filter voor de sub bij, maar ja hoeveel heb je ervoor over. Op zich is het druk kunnen zetten in dat kamertje op 20Hz wel een extra beleving, als je een opname met dit laagfrequent zaalgeluid treft dan heeft het zeker meerwaarde.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ha Jeroen,

Ik denk dat ik een ouderwetse Hypex DS 4.0 ofzo zou proberen te vinden, dus een extra uitgang is dan voldoende. Denk je dat twee stuks van die Visaton TIW 200xs voldoende druk bij 20Hz kunnen opbouwen? Lineaire slag is 12.5mm one way. Ik heb ook nog 18 inchers liggen eventueel…
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Bedenkt me net, dat een extra ASP uitgang, alsnog het convolutie filter uit HQ player zal meepakken, weet niet of het dan gaat werken…?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

jeroen_d schreef: vr 23 jan 2026, 20:01
als je een opname met dit laagfrequent zaalgeluid treft dan heeft het zeker meerwaarde.
Zeker een aanbeveling; het ervaren van het ademen van de ruimte/zaal/kerk. Moet dat inderdaad ook op de opname staan.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Inmiddels binnen, echt wel mooi gebouwde units:
Bijlagen
IMG_2322.jpeg
IMG_2323.jpeg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef: vr 23 jan 2026, 20:27
Bedenkt me net, dat een extra ASP uitgang, alsnog het convolutie filter uit HQ player zal meepakken, weet niet of het dan gaat werken…?
Dat moet dan worden veranderd naar de nieuwe situatie.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ja daar heb je gelijk in, de AT woofers afknijpen in het laag gaat dan natuurlijk niet, maar het subje zou zich er een soort van natuurlijk onder moeten voegen,

Ze hebben wel genoeg uitslag denk ik:

(Optische illusie dat schuin trekken van de konus, hadden we laatst een topic over gehad)

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Als je de subs achter de OB zet zouden de mits ze in de goede fase zijn aangesloten de naar achteren gerichte luchtbeweging kunnen compenseren.

Wat betreft de Visaton, Wat mij betreft typisch Duitse gründlichkeit. Continuïteit in je producten is ook een kwaliteit.

Heb ik verder helemaal niks met hiphop en afgezakte broeken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

richard schreef: vr 23 jan 2026, 20:33
jeroen_d schreef: vr 23 jan 2026, 20:01
als je een opname met dit laagfrequent zaalgeluid treft dan heeft het zeker meerwaarde.
Zeker een aanbeveling; het ervaren van het ademen van de ruimte/zaal/kerk. Moet dat inderdaad ook op de opname staan.
Dat subsonisch zaalgeluid ervaar je eigenlijk alleen met een lege zaal en het niveau er van is erg laag. Tijdens een concert met publiek in de zaal valt het gewoon weg in het publieksgeruis en de demping van het publiek. Registraties waar het expliciet te horen is? Ben wel benieuwd :sure:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Een kortere klap is het om de AT bas drivers te voorzien van een behuizing, dan vang je twee vliegen in ėėn klap.
Geen extra uitgang nodig, geen verandering met de fase ten opzichte van de mid driver.
Bovendien worden daarmee de AT bas drivers dan toegepast waarvoor ze ontworpen zijn.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Pjotr schreef: vr 23 jan 2026, 23:23
Registraties waar het expliciet te horen is? Ben wel benieuwd :sure:
Geen idee, is ook al een tijdje geleden dat ik het heb beleeft.

Wat ik me kan herinneren was het de weergave van een opname van een concert in een Duitse kerk waarbij in de stilte de ruimte te beleven was alsof je er zelf bij aanwezig was. In de achtergrond wat gerommel van het verkeer in de stad en de ruimte van de kerk als een zuchtende deken om je heen.

Met een 7" woofertje redt ik dat hier niet; is het blijkbaar ook niet essentieel om van muziek te kunnen genieten.

Vind ik wat betreft reguliere opnamen het tweede deel van de derde symfonie van Saint Saëns altijd wel aardig om de kwaliteit van de laagweergave te beoordelen. Wel even opletten welke opname je hebt. Karajan met het orgel uit de Notre Dame is een van de minste.
Laatst gewijzigd door richard op za 24 jan 2026, 8:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Olaf Analogue schreef: vr 23 jan 2026, 23:37
Een kortere klap is het om de AT bas drivers te voorzien van een behuizing, dan vang je twee vliegen in ėėn klap.
Geen extra uitgang nodig, geen verandering met de fase ten opzichte van de mid driver.
Bovendien worden daarmee de AT bas drivers dan toegepast waarvoor ze ontworpen zijn.
Het actieve filter wordt dan compleet anders. Is mogelijk maar geen kortere klap.
Bovendien krijgt Walter dan andere problemen. Nu worden alleen de staande golven in de lengte aangesproken. Zeer goed te behandelen met EQ.
Geen last van staande golven tussen de zijwanden en vloer/plafond, die laatste geeft altijd een flinke dip in het zo belangrijke gebied tussen 50 en 100Hz.
Zeker in die kleine ruimte waar hij niet veel druk nodig heeft, heeft het OB laag veel voordelen. Het klinkt fantastisch bij hem.

De sub voor het laag beneden 30Hz is gewoon omdat Walter weer wat te doen wil hebben.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Dat klopt Jeroen, dat is het vooral. Het idee van een sub zit wel al jaren in het hoofd, maar het is een aardig project zo bij elkaar. Het liefst zou ik denk ik een 2x 18 inch versie bouwen, maar zoiets wordt al gauw 60 x 60 x 60 cm, de 2x vistaton impuls gecorrigeerd, ik roep even wat, misschien is 45 x 45 x 45 wel haalbaar, stuk makkelijker te plaatsen in het kamertje.

Het gaat nu overigens al tot iets van 30Hz, je kan je afvragen of het echt nodig is.. wat Jeroen zegt, het klinkt al erg goed nu, ook zeker het laag!

Ik ga er nog even op broeden.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Wat Jeroen aangeeft w.b.t. roommodes is zeker goed voor weer een paar honderd pagina's Walt's fratsen! :twisted: Pompende subsonische laagdruk verhoudt zich niet met OB. Dat EQ-en helpt wel, maar fraai wordt dat nooit: Je blijft dan altijd zitten met lang uitstervende resonanties, maar dan op een lager niveau. Dat blijft hoe dan ook modderlaag wat niks meer met de muziek te maken heeft. Linkwitz W-bin OB sub of een Ripole met een paar 15 inchers dan maar? En een korte klap is gewoon een basshaker onder je stoel schroeven :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Een open baffle / ripole concept kan wat mij betreft ook, maar dan heb je denk ik wel echt de RCF 18 inchers nodig voor voldoende lucht verplaatsing…
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

In combinatie met de open baffle luidsprekers zou ik persoonlijk ook eerder voor een ripole gaan, vindt ik sowieso interessant trouwens
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door beijert »

En dan wel met een beetje audiofiele 18 inchers. Drivers die in ieder geval in beweging weten te komen met het kleinste signaal.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik heb twee stuks RCF L18P300 de eerste generatie nog, nagenoeg nieuwstaat, zijn wel brute jongens hoor.

https://www.lautsprechershop.de/pdf/rcf/l18p300.pdf
Bijlagen
IMG_0930.jpeg
IMG_0931.jpeg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door hannesie »

Met een eigen resonantie frequentie op 33 Hz voor die RCF ..?

Ben benieuwt.
Laatst gewijzigd door hannesie op za 24 jan 2026, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie