Geluiddichte kast voor 3d printer
Moderator: Beheerdersteam
Geluiddichte kast voor 3d printer
Ik zou graag met mijn 3d printer grote prints kunnen doen zonder geluidsoverlast. Daarom heb ik als test de printer in een kast gezet.
Als ik de deur barricadeerde kwam er wel minder geluid, maar ik hoorde vooral van achter nog veel geluid. Het is een ikeakast, dus dat 3mm cardboard liet nog veel door.
Omdat ik ook niet meer goed bij alles kan, zou er nog veel versleutelde moeten worden.
Ik wil zelf een kast op maar gaan maken met voldoende deuren dat ik overal bij kan.
Deur aan de voorkant, liefst zelfs met een raam.
Deur boven om makkelijk (nog aan te schaffen) ams bij te vullen.
Ook wel ik nog aan de achterkant erbij kunnen, maar dat wordt eerder een paneel die vast zit met magneten bijvoorbeeld.
Ook is iets van ventilatie nodig, anders wordt het echt veel te warm denk ik.
Als ik een kast maak van 18mm mdf/triplex, zou het iets toevoegen als ik aan de binnenkant flamex oid tegen de wanden plaats?
Of moet ik voor voldoende geluidsdemping aan dubbelwandig met dempingsmateriaal ertussen denken?
Ik heb in de zomer de printer nagenoeg stil gekregen door er platen flamex omheen zetten met 2 grote dekbedden overheen te leggen. Dit werdt echter wil flink warm eronder en was ook een gedoe iedere keer met goed leggen
De ventilatie wil ik doen door aan de zijkant een schacht te maken die aan een computer ventilator zit met temperatuur regeling. In de schacht wil ik dan weer flamex langs de wanden en wat bochten erin, dit schijnt het geluid dan weet te dempen.
Iemand hier ervaring mee of kennis voorradig?
Omdat ik ook niet meer goed bij alles kan, zou er nog veel versleutelde moeten worden.
Ik wil zelf een kast op maar gaan maken met voldoende deuren dat ik overal bij kan.
Deur aan de voorkant, liefst zelfs met een raam.
Deur boven om makkelijk (nog aan te schaffen) ams bij te vullen.
Ook wel ik nog aan de achterkant erbij kunnen, maar dat wordt eerder een paneel die vast zit met magneten bijvoorbeeld.
Ook is iets van ventilatie nodig, anders wordt het echt veel te warm denk ik.
Als ik een kast maak van 18mm mdf/triplex, zou het iets toevoegen als ik aan de binnenkant flamex oid tegen de wanden plaats?
Of moet ik voor voldoende geluidsdemping aan dubbelwandig met dempingsmateriaal ertussen denken?
Ik heb in de zomer de printer nagenoeg stil gekregen door er platen flamex omheen zetten met 2 grote dekbedden overheen te leggen. Dit werdt echter wil flink warm eronder en was ook een gedoe iedere keer met goed leggen
De ventilatie wil ik doen door aan de zijkant een schacht te maken die aan een computer ventilator zit met temperatuur regeling. In de schacht wil ik dan weer flamex langs de wanden en wat bochten erin, dit schijnt het geluid dan weet te dempen.
Iemand hier ervaring mee of kennis voorradig?
Re: Geluiddichte kast voor 3d printer
Zitten er wel rubber voetjes onder de printer ?
Dat helpt al wat.
Dat helpt al wat.
Re: Geluiddichte kast voor 3d printer
Ik heb bij mijn 3d printer de ventilatoren vervangen voor stillere modellen en s’nachts zet ik hem minder snel hierdoor geen last meer van het geluid.
Re: Geluiddichte kast voor 3d printer
Als je de kast gewoon met noppenschuim beplakt van binnen dan hoor je hem al bijna niet meer...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Geluiddichte kast voor 3d printer
Hou er wel even rekening mee dat het apparaat wel zijn warmte kwijt moet kunnen.
Re: Geluiddichte kast voor 3d printer
Daar ga ik zeker wat voor verzinnen.
Ik heb de standaard rubber voetjes eronder. Ik zou andere kunnen doen, maar het moet niet te verend worden, anders gaat de printkwaliteit minder worden.
Zou een optie zijn. Dat minder snel zetten doe ik liever niet, elke verandering in setup geeft ook een ander eindresultaat. Dus het liefst heb ik het zo voor elkaar dat het op volle snelheid echt stil is. Vrouwlief slaapt licht en we liggen op de dezelfde verdieping aan de andere kant van het huis. Zitten wel 2 deuren weer tussen, dat doet ook echt wel iets.
zou flamex met zo goed werken? Het blijft natuurlijk geen volledig dichte behuizing.
Re: Geluiddichte kast voor 3d printer
Ik heb dezelfde printer en wat het meeste hielp was een rubberen vierkant (MLV, Mass Loaded Vinyl) met daarop een tegel van 40x40cm die 20Kg weegt en daarop weer een laag MLV. Daar staat de printer bovenop en dat op een kastje.
Daarbij heb ik alle vrije binnenzijden beplakt met anti-dreun (bitumen met een reflectielaag voor in de auto) en achterop een bakje geprint met een laagje vilt erin om de exhaust-fan wat te temperen.
https://www.printables.com/model/344902 ... ollections
Je kan nu bij de printer in dezelfde ruimte een film kijken zonder dat het teveel stoort, maar helemaal stil is het natuurlijk niet.
Warmte zou ik niet zo bang voor zijn, want een vriend heeft een X1C in een afgesloten kast staan, met AMS en print daar met de deur gesloten prints die dagenlang duren.
Daarbij heb ik alle vrije binnenzijden beplakt met anti-dreun (bitumen met een reflectielaag voor in de auto) en achterop een bakje geprint met een laagje vilt erin om de exhaust-fan wat te temperen.
https://www.printables.com/model/344902 ... ollections
Je kan nu bij de printer in dezelfde ruimte een film kijken zonder dat het teveel stoort, maar helemaal stil is het natuurlijk niet.
Warmte zou ik niet zo bang voor zijn, want een vriend heeft een X1C in een afgesloten kast staan, met AMS en print daar met de deur gesloten prints die dagenlang duren.
Re: Geluiddichte kast voor 3d printer
Zo na wat stilte door de drukte richting kerst, nu weer wat kunnen knutselen.
Ik wil het echt zo stil mogelijk hebben, dus ben ik door gegaan met het bouwen van de kast om de printer heen. Hij is nu bijna klaar.
wat bouwplaatjes:
Het kanaal voor demping Eind resultaat Hier hoor je het verschil in geluid. Niet volledig stil, maar al erg goed! Mogelijk al stil genoeg, maar dat ga ik nog testen. Voor overdag kan ik printen zonder overlast. En de ventilators staan op ongeveer half vermogen, is meer dan genoeg om de warme lucht voldoende af te voeren lijkt het.
https://youtube.com/shorts/_5U8odZdEI4?feature=share
Ik heb ook een verloopstuk geprint om een aircoslang te monteren op de uitgang, zodat ik ook materiaal kan printen zoals ABS. Daarom wil ik ook nog iets maken zodat de slang uit het raam kan hangen, zonder dat de lucht van buiten naar binnen komt. Wordt met hout of flamex of een combi ervan.
Ook wil ik nog kijken of ik de tegel met dempingsmateriaal kan aanbrengen. @MichaelB: je hebt het over MLV. Dit lijkt op loodbitumen, dat heb ik nog wel. Ik moet ook nog zoeken naar een tegel, maar één enkele tegel valt dus niet te halen bij de bouwmarkt hier in de buurt.
Ook wil ik nog kijken of ik de printer zelf ook nog van dempingsmateriaal voorzie.
Ik wil het echt zo stil mogelijk hebben, dus ben ik door gegaan met het bouwen van de kast om de printer heen. Hij is nu bijna klaar.
wat bouwplaatjes:
Het kanaal voor demping Eind resultaat Hier hoor je het verschil in geluid. Niet volledig stil, maar al erg goed! Mogelijk al stil genoeg, maar dat ga ik nog testen. Voor overdag kan ik printen zonder overlast. En de ventilators staan op ongeveer half vermogen, is meer dan genoeg om de warme lucht voldoende af te voeren lijkt het.
https://youtube.com/shorts/_5U8odZdEI4?feature=share
Ik heb ook een verloopstuk geprint om een aircoslang te monteren op de uitgang, zodat ik ook materiaal kan printen zoals ABS. Daarom wil ik ook nog iets maken zodat de slang uit het raam kan hangen, zonder dat de lucht van buiten naar binnen komt. Wordt met hout of flamex of een combi ervan.
Ook wil ik nog kijken of ik de tegel met dempingsmateriaal kan aanbrengen. @MichaelB: je hebt het over MLV. Dit lijkt op loodbitumen, dat heb ik nog wel. Ik moet ook nog zoeken naar een tegel, maar één enkele tegel valt dus niet te halen bij de bouwmarkt hier in de buurt.
Ook wil ik nog kijken of ik de printer zelf ook nog van dempingsmateriaal voorzie.
Re: Geluiddichte kast voor 3d printer
Da's een heel goed resultaat zeg! Je hoort bijna niets meer.
Re: Geluiddichte kast voor 3d printer
Sjips, had die youtube helemaal niet gezien.
Dat is een ENORM verschil!
Als de mijne weer van de garage beneden naar boven gaat, dan ga ik ook zoiets bouwen.
Is 'ie meteen mooi weggewerkt. AMS kan er prima bovenop, die maakt geen lawaai.
Heb je nog meer detailfoto's en eventuele maten?
Dat is een ENORM verschil!
Als de mijne weer van de garage beneden naar boven gaat, dan ga ik ook zoiets bouwen.
Is 'ie meteen mooi weggewerkt. AMS kan er prima bovenop, die maakt geen lawaai.
Heb je nog meer detailfoto's en eventuele maten?
Re: Geluiddichte kast voor 3d printer
Op marktplaats worden veel gratis tegels aangeboden. Met een beetje geluk vind je bij jou in de buurt iets van 40x40 waarvan je er eentje mag afhalen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Geluiddichte kast voor 3d printer
Gaaf gedaan zo! Tip voor veel 3d print fanaten die nog wel eens last hebben van het geluid.
Re: Geluiddichte kast voor 3d printer
@AntonZ: Inmiddels heb ik de printer op deze gezet:https://eu.store.bambulab.com/nl/produc ... ation-feet
Ook heb ik het ventilatiekanaaldempertje geprint(Eerdere tip van Michael). Zodra je het erover doet, dempt het echt nog wat extra. Ik heb net nog iets geprint voor de aansluiting van de buis op een raamlijst. Het lijkt nu nog stiller. Sowieso is het al zo stil dat ik qua geluid snachts kan printen zonder dat ik er last van heb. (Of vrouw en kinderen)
De raamlijst heeft als doel dat ik het raam open heb en de buis kan ventileren naar buiten en dat er niet al teveel lucht/kou weer naar binnen komt.
Dit zodat de nare luchtjes naar buiten kunnen, want inmiddels is er een flinke bestelling eindelijk binnen gekomen!
Tekeningen/schetsen die ik gemaakt heb:
De kast is dus gemaakt van 2 meubelpanelen van 60cm breed en 250cm lang. Als frame wat balkjes van 27x27mm(boven en zijkanten) en 27x44mm voor de onderkant. Als ik het nog eens over zou doen, dan zou ik iets dikkere balkjes proberen te nemen. Nu sluit het flamex van 25mm breed wel mooi aan en blijft er maximale ruimte over. Met in elkaar zetten is het voorzichtig schroeven. De deur zit niet tot volledig onder, zodat er wat speling is voor een vloerkleed oid.
Foto's! Aan de achterkant heb ik een aansluitstuk geprint voor de aircoslang: Voor de aansluiting met het raam is het een combi van 3dprint en een honingraatpaneel(oud verkoopbord van het huis). Dat is nog in ontwikkeling:
Ook heb ik het ventilatiekanaaldempertje geprint(Eerdere tip van Michael). Zodra je het erover doet, dempt het echt nog wat extra. Ik heb net nog iets geprint voor de aansluiting van de buis op een raamlijst. Het lijkt nu nog stiller. Sowieso is het al zo stil dat ik qua geluid snachts kan printen zonder dat ik er last van heb. (Of vrouw en kinderen)
De raamlijst heeft als doel dat ik het raam open heb en de buis kan ventileren naar buiten en dat er niet al teveel lucht/kou weer naar binnen komt.
Dit zodat de nare luchtjes naar buiten kunnen, want inmiddels is er een flinke bestelling eindelijk binnen gekomen!
Foto's! Aan de achterkant heb ik een aansluitstuk geprint voor de aircoslang: Voor de aansluiting met het raam is het een combi van 3dprint en een honingraatpaneel(oud verkoopbord van het huis). Dat is nog in ontwikkeling:
Re: Geluiddichte kast voor 3d printer
Eindelijk tijd gehad om de constructie bij het raam af te maken. In de hoek zit één geprint deel met de aansluiting voor de buis van de afzuiging op te bevestigen. Deze zit met 2 schroeven aan het raam en raamkozijn. De rest is allemaal plastic-honingraat (oud verkoopbord) op maat gemaakt. Ook wat oud flamex erop voor wat isolatie.
De hoek links geeft toch iets van tocht, dus daar nu voor de snelheid nog wat akotherm tegen aan.
Ook heb ik de AMS kunnen installeren en na een aantal uren drogen dook de vochtigheid al onder de 10%, dus toen kon ik het niet laten om mijn eerste ABS print te maken. Ik heb voor de AMS wat extra containers geprint gedurende de nacht. De operatie was dus succesvol: Niets gehoord, niets geroken, dus de afzuiging werkt! IN het begin nog wel een beetje printlucht, maar heb toen de ventilators van 50% naar 60% gezet en dat was voldoende. Dus het was ff wat werk, maar nu dus een goed werkende installatie.
Ook heb ik de AMS kunnen installeren en na een aantal uren drogen dook de vochtigheid al onder de 10%, dus toen kon ik het niet laten om mijn eerste ABS print te maken. Ik heb voor de AMS wat extra containers geprint gedurende de nacht. De operatie was dus succesvol: Niets gehoord, niets geroken, dus de afzuiging werkt! IN het begin nog wel een beetje printlucht, maar heb toen de ventilators van 50% naar 60% gezet en dat was voldoende. Dus het was ff wat werk, maar nu dus een goed werkende installatie.
