Houtje touwtje dia-overvloei project.

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Houtje touwtje dia-overvloei project.

Bericht door pompebled »

Goedemiddag!
Niet écht een audio onderwerp, maar ik weet niet waar ik met deze materie naar toe moet...

Met het klimmen der jaren begint de donkerpauze tussen het projecteren van dia's steeds meer te irriteren, dus leek een overvloeiprojector een goed idee.
Helaas ben ik hier enkele decennia te laat mee; ze worden niet meer gemaakt en de gebruikte exemplaren hebben antiekwaarde, zo duur...

Zelfbouw dus.
Ik heb twee Rollei P300AF projectoren en een Rollei P3800. De P3800 is een mechanisch aangestuurde overvloeiprojector, die ik eens gekregen heb onder het motto 'kijk maar of je er iets mee kunt'...
Niet echt, want het mechaniek is door slijtage zeer storingsgevoelig, en de boel loopt regelmatig vast.
Wél heeft deze projector twee lampen, die beurtelings dimmen voor het overvloei effect.

Ik wil deze dim functie gebruiken om de lampen van de beide P300AF afwisselend te laten branden, hiervoor hoef ik alleen de draden voor de lampen buiten de behuizing te voeren en op de P3800 schakeling aan te sluiten.

So far so good, nu moet er in de projector waarvan de lamp niet brand, een dia wissel plaats vinden. Bij een standaard projector gebeurt dit door een momentschakelaar, die met de hand bediend word. Ik voorzie chaos, als ik dat handmatig moet gaan doen bij twee projectoren, je drukt gemakkelijk de verkeerde schakelaar in...
Bestaan er relais, of schakelingen, die deze functie kunnen overnemen?

De aansturing zou kunnen komen van de spanning voor de 150A 24V lamp, die op dat moment ingeschakeld wordt, en de dia wissel voor de projector waarvan de lamp niet brand, in gang zet.

Groeten, Jan.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Houtje touwtje dia-overvloei project.

Bericht door pompebled »

Zou zoiets werken:
https://arcade-expert.nl/DC-5V~36V-Dual ... lay-Module
Of is de minimale inschakel duur te lang?

Als je bij handmatig gebruik de schakelaar langer ingedrukt houdt, beweegt de slede namelijk achteruit, bij kort drukken vooruit.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Houtje touwtje dia-overvloei project.

Bericht door ray5150 »

Ik zie bij de kringloop winkel geregeld dia projectoren voor een paar tientjes staan.
Misschien dat er op Marktplaats wel flinke bedragen voor worden gevraagd.

In de Elektuur heeft een jaar of 40 geleden een ontwerp gestaan om 2 van die dingen aan elkaar te knopen.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Houtje touwtje dia-overvloei project.

Bericht door pompebled »

Hallo Ray,

Toen die ontwerpen in de Elektuur verschenen had ik nog niet eens een projector, ook het opvolger type (kleiner) heb ik niet gemaakt. Kodak heeft ook een kastje op de markt gehad voor het aansturen van meerdere projectoren, kosten nog steeds een vermogen op de tweedehands markt.

Het grootste deel van de overvloei schakeling zit in de defecte P3800, dus het wisselend aan- en weer uitgaan van de beide projectielampen heb ik werkend (sprak hij hoopvol).
Wat ik nog niet voor elkaar heb, is het (automatisch) wisselen naar de volgende dia in de projector waarvan de lamp net is uitgeschakeld.

Groeten, Jan.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Houtje touwtje dia-overvloei project.

Bericht door pompebled »

ray5150 schreef: zo 18 jan 2026, 17:09
Ik zie bij de kringloop winkel geregeld dia projectoren voor een paar tientjes staan.
Misschien dat er op Marktplaats wel flinke bedragen voor worden gevraagd.
Gister de lokale kringloopwinkels langs geweest, resultaat: niks, nada, nop...
De medewerkers wisten nog net wat ik bedoelde, maar ze hadden niks staan.

Inmiddels via Marktplaats twee identieke (hoop ik) Rollei P350 AF gekocht, dat is echt tientjes werk, zo graag willen de verkopers er vanaf, sommigen bieden zelfs gratis afhalen aan, maar ja om vanuit Sneek naar Brabant te rijden, ben ik aan brandstof méér kwijt dan een paar tientjes...

Ik modder door als alles binnengekomen is.

Groeten, Jan.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”