koelplaatje spanningsregulator om buizen DC te laten gloeien
Moderator: Beheerdersteam
koelplaatje spanningsregulator om buizen DC te laten gloeien
Ik ben met een buizen phono pre bezig en dan ontkom je er toch niet aan om de buizen op DC te laten gloeien. An sich geen probleem natuurlijk.
Ik doe dat met een 7805 en twee diodes, kom je op een nette 6,2 volt DC uit. Een koellichaam aanbrengen lijkt mij wel verstandig. Was er alleen niet iets met dat dit koellichaam niet zomaar aan de massa van de kast mocht worden verbonden? Liefst schroef ik het dc printje rechtstreeks aan de onderkant van de topplaat van de versterker, maar als dat tegen algemene versterker normen en waarden ingaat moet ik maar even iets anders verzinnnen.
Mvg, Paul
Ik doe dat met een 7805 en twee diodes, kom je op een nette 6,2 volt DC uit. Een koellichaam aanbrengen lijkt mij wel verstandig. Was er alleen niet iets met dat dit koellichaam niet zomaar aan de massa van de kast mocht worden verbonden? Liefst schroef ik het dc printje rechtstreeks aan de onderkant van de topplaat van de versterker, maar als dat tegen algemene versterker normen en waarden ingaat moet ik maar even iets anders verzinnnen.
Mvg, Paul
Re: koelplaatje spanningsregulator om buizen DC te laten gloeien
Als je regelaar geen geïsoleerde behuizing heeft moet er een mica plaatje tussen.
Re: koelplaatje spanningsregulator om buizen DC te laten gloeien
Aha! En hoe weet ik dat het een geïsoleerde behuizing heeft? Heeft zo'n standaard 78XX regelaar met drie pootjes, rechthoekig zwart blokje en metalen schroefgaatje dat? Och, ik zet er voor de veiliggheid wel zo'n plaatje tussen dan hoef ik mij daar niet meer druk over te maken
- paulebappie
- Berichten: 236
- Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03
Re: koelplaatje spanningsregulator om buizen DC te laten gloeien
De metalen behuizing van een 78xx regelaar is altijd ground. (let op: dit gaat niet op voor de 79xx familie!).
Maar ik neem aan dat je de 2 diodes gebruikt om de 5 volt naar 6,2 volt te tillen, in dat geval inderdaad even isoleren.
Maar ik neem aan dat je de 2 diodes gebruikt om de 5 volt naar 6,2 volt te tillen, in dat geval inderdaad even isoleren.
Re: koelplaatje spanningsregulator om buizen DC te laten gloeien
Bij mijn weten is dat metalen stukje met schroefgaatje niet zwevend en moet dus inderdaad elektrisch geïsoleerd worden als je het aan de kast wilt bevestigen. Met de multimeter kun je dat zelf controleren: of een van de drie pootjes in verbinding staat met het metaal van de behuizing.
Ik heb zoiets aan de hand gehad met een 7805 of 7812 die structureel te zwaar belast werd zonder voldoende koeling. De spanningsregelaar heb ik los gesoldeerd van de voedingsprint en met isolatie aan een alu gedeelte van de behuizing geschroefd. Dat was geen zelfbouw project, modificatie van een bekende zwakke plek in een bestaand apparaat.
Waarschijnlijk ten overvloede: naast het mica of siliconen plaatje gebruik je ook een isolerend busje tussen metalen boutje en het metaal van je spanningsregelaar. Dat wordt een isolatie nippel of isolatie ring genoemd. Een nylon boutje/moertje kan ook, is minder gangbaar.
Ik heb zoiets aan de hand gehad met een 7805 of 7812 die structureel te zwaar belast werd zonder voldoende koeling. De spanningsregelaar heb ik los gesoldeerd van de voedingsprint en met isolatie aan een alu gedeelte van de behuizing geschroefd. Dat was geen zelfbouw project, modificatie van een bekende zwakke plek in een bestaand apparaat.
Waarschijnlijk ten overvloede: naast het mica of siliconen plaatje gebruik je ook een isolerend busje tussen metalen boutje en het metaal van je spanningsregelaar. Dat wordt een isolatie nippel of isolatie ring genoemd. Een nylon boutje/moertje kan ook, is minder gangbaar.
Re: koelplaatje spanningsregulator om buizen DC te laten gloeien
Dank voor de reacties! Ja, inderdaad met twee diodes en dat schroefje is ook iets om over na te denken. Een isolerend plaatje doet weinig wanneer alles weer met een metalen schroef aan elkaar wordt verbonden
Re: koelplaatje spanningsregulator om buizen DC te laten gloeien
Paul, Ik kan wel een zakje met isolatieplaatjes, ringetjes en wat M3 boutjes, moertjes bij je in de bus gooien van de week ?
Re: koelplaatje spanningsregulator om buizen DC te laten gloeien
Wat aardig! Heel erg bedankt Ray! Ook al ben ik fan van EEO. Volgende bestelling weer 
Re: koelplaatje spanningsregulator om buizen DC te laten gloeien
Komt goed. ik heb toch voorraad zat.
Nu weet ik niet wat voor buizen je ermee wil gaan gloeien, maar hou er rekening mee dat een 7805 maximaal 1A aankan.
Heb je meer vermogen nodig dan kun je een 78S05 nemen, die kan 2A verstouwen.
Nu weet ik niet wat voor buizen je ermee wil gaan gloeien, maar hou er rekening mee dat een 7805 maximaal 1A aankan.
Heb je meer vermogen nodig dan kun je een 78S05 nemen, die kan 2A verstouwen.
- paulebappie
- Berichten: 236
- Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03
Re: koelplaatje spanningsregulator om buizen DC te laten gloeien
Da's wel een goeie van Ray, meeste phono preamps hebben 3 buisjes. Dat is 3x300mA en 900mA continu is te veel om een 7805 aan te doen.
Met 2 buisjes zou het wel kunnen... met alsnog goede koeling natuurlijk
Met 2 buisjes zou het wel kunnen... met alsnog goede koeling natuurlijk
Re: koelplaatje spanningsregulator om buizen DC te laten gloeien
Ik weet niet wat de spanningsval over de regelaar is, maar reken de koeling even door als je zo op de limiet van het ding gaat zitten. Omgevingstemperatuur is al hoog in een buizen bak, voor je het weet kom je thermisch in de knoop of heb je een giga koelblok nodig.
Re: koelplaatje spanningsregulator om buizen DC te laten gloeien
Er komen 4 ECC’tjes in, bij elkaar 1,2 A. Ik moet dus de 2A variant van de spanningsregelaar hebben en een blokje voor de koeling, komt goed!
- Gerrittube
- Berichten: 122
- Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00
Re: koelplaatje spanningsregulator om buizen DC te laten gloeien
Je kunt ook twee 7805’s gebruiken voor steeds 2 buizen; dan hoeven ze minder hard te werken en heb je minder koelingsproblemen. Wel isoleren wanneer je diodes gebruikt.
Re: koelplaatje spanningsregulator om buizen DC te laten gloeien
Ook dat is een idee. Ik moet nog wat onderdelen bestellen dus het kan one way or the other! 
