9710 ticonel vs ferriet
Moderator: Beheerdersteam
9710 ticonel vs ferriet
Omdat ik wat wou doen met buizenversterkers heb ik mijn 9710 drivers van zolder gehaald heb ook een "nieuw" setje gekocht op MP deze zijn echter ferriet. Nu heb ik de surround van de Ticonel versies eens gerepareerd (waren een beetje gescheurd).
Heb ze net gemeten...
Had niet zo'n groot verschil verwacht.
De heel oude versies met verschillende papier kleuren met gerepareerde surrounds meten heel veel beter en matchen.... Wie had dat verwacht. De ferriet versies zijn als nieuw (qua uiterlijk).
Metingen van die Toconal lijken op die van Troels.
Meting:
Ticonal
Ferriet
Heb ze net gemeten...
Had niet zo'n groot verschil verwacht.
De heel oude versies met verschillende papier kleuren met gerepareerde surrounds meten heel veel beter en matchen.... Wie had dat verwacht. De ferriet versies zijn als nieuw (qua uiterlijk).
Metingen van die Toconal lijken op die van Troels.
Meting:
Ticonal
Ferriet
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: 9710 ticonel vs ferriet
Had eigenlijk gehoopt dat die ferriet dingen meer identiek waren aan de ticonal versie. Zien er wel mooier uit. Volgens de orginele Philips datasheet zou fs ook ongeveer 50hz moeten zijn van de ferriet versie.
Dan toch maar wat maken met de oudere speakers die wat minder mooi eruit zien. Is de cost saving denk ik toch wat teveel doorgeschoten destijds.
Dan toch maar wat maken met de oudere speakers die wat minder mooi eruit zien. Is de cost saving denk ik toch wat teveel doorgeschoten destijds.
Re: 9710 ticonel vs ferriet
Denk trouwens dat de keramische versie niet goed ingespeeld is. De Vas was ook behoorlijk laag.
Eerst maar even heel goed inspelen en nog een keer meten. De Fs en Qts zullen denk ik wel gaan zakken.
Ook omdat de units er zo nieuw uitzien en als ze dan ergens 55 jaar liggen.
Kwam deze gemeten waardes nog tegen op internet en dan is het bijna wel 1 op 1 vs de TiConAl .
Re= 5.2 Ohm
Fs= 51.1 Hz
Qts= 0.62
Qes=0.78
Qms=3.0
L(e) =0.73mH
Mms=6.0g
Vas=118 dm3
Eerst maar even heel goed inspelen en nog een keer meten. De Fs en Qts zullen denk ik wel gaan zakken.
Ook omdat de units er zo nieuw uitzien en als ze dan ergens 55 jaar liggen.
Kwam deze gemeten waardes nog tegen op internet en dan is het bijna wel 1 op 1 vs de TiConAl .
Re= 5.2 Ohm
Fs= 51.1 Hz
Qts= 0.62
Qes=0.78
Qms=3.0
L(e) =0.73mH
Mms=6.0g
Vas=118 dm3
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: 9710 ticonel vs ferriet
55 jaar op zolder is inderdaad niet ideaal, hopelijk meten ze dan na het inspelen een stuk meer conform de specs. Ben benieuwd!
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: 9710 ticonel vs ferriet
De stijfheid van de ophanging (Cms) is bij een 9710 nogal afhankelijk van de uitwijking, en bij meting dus van de meetspanning. Om dezelfde reden is meten met constante stroom, waarbij de spanning en dus de uitwijking flink varieert, niet de beste manier. Het niet constant zijn van Cms bij deze meting leidt tot een onjuiste uitkomst voor Qts. Bij een vaste meetspanning van 100 mV, waarbij de impedantie dus volgt uit Z=V/I , is bij de meeste exemplaren van de Ticonal versie een goed gemiddelde Vas= 100L, Fs=49-51 Hz, Qts= 0.6-0.7
De impedantie van de ticonal versie voldoet niet aan het gebruikelijke beeld van Re in serie met Le. Dit is een gevolg van de toegepaste messing dempingselementen op de middenpool van de magneet. De impedantie bedraagt gemiddeld ongeveer:
100Hz: 6.2 ohm, 1000 Hz: 6.9 ohm, 2000Hz: 7.9 ohm, 5000Hz: 8.6 ohm, 10 kHz: 9 ohm. De gelijkstroomweerstand bedroeg gemiddeld 4.8 ohm.(gemeten aan 6 exemplaren, bij 20 graden celsius).
De impedantie van de ticonal versie voldoet niet aan het gebruikelijke beeld van Re in serie met Le. Dit is een gevolg van de toegepaste messing dempingselementen op de middenpool van de magneet. De impedantie bedraagt gemiddeld ongeveer:
100Hz: 6.2 ohm, 1000 Hz: 6.9 ohm, 2000Hz: 7.9 ohm, 5000Hz: 8.6 ohm, 10 kHz: 9 ohm. De gelijkstroomweerstand bedroeg gemiddeld 4.8 ohm.(gemeten aan 6 exemplaren, bij 20 graden celsius).
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: 9710 ticonel vs ferriet
De Ticonal versie was overigens een 7 ohm luidspreker, met een gelijkstroomweerstand van bijna 5 ohm, de latere variant 9710 M8 met keramische magneet is bedoeld als 8 ohm luidspreker, en heeft een gelijkstroomweerstand van 6.4 ohm. Of het speciale dempingssysteem met de messing ring op de middenpool bij deze M8 versie ook aanwezig is, lijkt twijfelachtig. Bij de oude versie was de luchtspleet langer dan de spreekspoel, bij de -M8 versie is dat niet langer het geval. (Lvc=8.9 mm, Lgap=6mm). Al met al een behoorlijk verschil. Het ambitie niveau was in 1985 niet meer zo hoog bij Philips.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: 9710 ticonel vs ferriet
Bedankt voor deze info, Tom! Grotere verschillen dan ik had verwacht tussen beide versies.
Re: 9710 ticonel vs ferriet
Na inspelen zakt Fs idd. Dus meer richting 50 hz. Heb ook even proef gehoord. Ze klinken wel anders.
Ferriet versie gaat naar mijn gevoel iets minder laag. Rendement iets hoger. Klinkt wel iets minder goed. Harder en schraler zelfs met wat filters. De originele versie klinkt ronder en eigenlijk meer modern hifi. Dus ja zal idd wel de betere luidspreker unit zijn. Heb nog geen opstelling om het goed te vergelijken maar verschil is toch wel duidelijk.
Mijn ferriet versie hebben productie jaar 72. Zoals alle speaker producenten moesten ze toen wel over ivm cobalt tekort door oorlog en gedoe volgens mij.
Ferriet versie gaat naar mijn gevoel iets minder laag. Rendement iets hoger. Klinkt wel iets minder goed. Harder en schraler zelfs met wat filters. De originele versie klinkt ronder en eigenlijk meer modern hifi. Dus ja zal idd wel de betere luidspreker unit zijn. Heb nog geen opstelling om het goed te vergelijken maar verschil is toch wel duidelijk.
Mijn ferriet versie hebben productie jaar 72. Zoals alle speaker producenten moesten ze toen wel over ivm cobalt tekort door oorlog en gedoe volgens mij.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: 9710 ticonel vs ferriet
Bedankt voor de review! Moet ik toch nog maar eens op zoek gaan naar die oudjes.
