Welke DAC nu weer + - + - + -
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
@ Pjotr, Ik had op de andere apparaten dan de zaak netjes in orde maar via de Daphile PC bleef het door omzetting o.i.d. telkens stotteren, niet te doen kabels gecontroleerd en verdere aansluitingen, de stream die binnen kwam werd niet stabiel, allen maar ergernis.
Met Roon probleemloos.
Met Roon probleemloos.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Principieel ben je of je bent het niet. Niet soms, dat vind ik raar en onwaarschijnlijk.hannesie schreef: ↑za 02 aug 2025, 14:48@ Jeroen, Destijds was Intel verschrikkelijk bezig met zonder bekend te maken, de PC fabrikanten aan te manipuleren om alleen de Intel producten te gebruiken.
Toen dat aan het licht kwam heb ik er voor gekozen zoveel mogelijk juist de AMD processoren te kopen, vanaf de 486 processor,
soms ben ik heel principieel.![]()
Het kan zijn dat er beperkingen zijn, maar dan zit dat eerder bij de programmeur net zoals het nogal eens gebeurt dat men alleen de app heeft voor IOS Apple producten.
Soms makkelijker door de ontwikkel software, en je lijkt de zaak dan op de rit te hebben, maar de mensen die wat anders gebruiken wachten wel even.![]()
Voorlopig klinkt het hier echt goed, en het enige wat ik wel hoor is meer ruimte bij de software oplossing.
Misschien eerst maar eens een tijdelijke opzet met een snelle proc en een opzet van 30 min HQ player op de Roonserver.
Schermafbeelding 2025-08-02 144653.png
Alle grote fabrikanten halen dit soort geintjes uit. Principieel zijn op dit vlak heeft geen enkele zin, daar heb je alleen jezelf mee.
Op zich is er trouwens geen reden om aan te nemen dat AMD minder goed zou zijn voor HQPlayer 5 dan Intel. Ik weet alleen niet met welke AMD je mijn specifieke ervaring zou kunnen reproduceren.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Deze opname komt knap realistisch over met de opzet Roon AK4137 en DSD256 en de FIRDac
.
.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Ja ik ken de ervaring. Maar het beeld van de AK4137 is wat smaller en donkerder dan in mijn opzet. Het kan nog verfijnder.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Die uitvoering is sowieso in vol Kodachrome opgenomen! Erg fraai maar ook heel dik Amerikaans 
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Het is een fraaie opname, mooie uitvoering, ik luister hem al jarenlang.
Wel altijd iets te briljant in de strijkers in vergelijk met de realiteit.
Als je een realistische klank wilt is in mijn oren Bert van der Wolf onovertroffen.
Bv vioolconcert Mendelssohn met Liza Ferschtman. Ook te beluisteren op Qobuz.
Wel altijd iets te briljant in de strijkers in vergelijk met de realiteit.
Als je een realistische klank wilt is in mijn oren Bert van der Wolf onovertroffen.
Bv vioolconcert Mendelssohn met Liza Ferschtman. Ook te beluisteren op Qobuz.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Ik heb deze ochtend eens besteed aan de verschillende versie en uitvoeringen die er dan zijn.
Zoals de WAV op 384 kHz en DSD64 en zo eens wat achterelkaar laten lopen, en wat er mogelijk aan vertragingen komen.
De Roon conversie instelling op de meest logische van de laatste periode. Dan komt er bij de Wav 384 kHz een keurige 192 kHz uit. En een DSD64 gaat direct naar de AK4137 en die maakt er dan DSD256 van gaat zonder hoorbare schakelingen. En met dat ik dan een poosje op de Zuid Amerikaanse sfeer zat met de Cello octet Die ik wel live had meegemaakt met het Cellofestival in Dordrecht, kwam ik nu ook bij wat andere leuke opnames terecht. De moeite waard om er eens naar te luisteren, heeft ook een beetje wat de Bubbles van Yosi Horikawa sfeertje heeft.
Zoals de WAV op 384 kHz en DSD64 en zo eens wat achterelkaar laten lopen, en wat er mogelijk aan vertragingen komen.
De Roon conversie instelling op de meest logische van de laatste periode. Dan komt er bij de Wav 384 kHz een keurige 192 kHz uit. En een DSD64 gaat direct naar de AK4137 en die maakt er dan DSD256 van gaat zonder hoorbare schakelingen. En met dat ik dan een poosje op de Zuid Amerikaanse sfeer zat met de Cello octet Die ik wel live had meegemaakt met het Cellofestival in Dordrecht, kwam ik nu ook bij wat andere leuke opnames terecht. De moeite waard om er eens naar te luisteren, heeft ook een beetje wat de Bubbles van Yosi Horikawa sfeertje heeft.
Laatst gewijzigd door hannesie op zo 03 aug 2025, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Is dat deze?
Grappig dan wel dat ik een concert heb bijgewoond, waar zij samen met haar vader, Dimitri (Cello) een hele mooi sfeertje konden neer zetten.
Ik stond toen even met een man te praten die bleek de Cello gebouwd te hebben waar Dimitri die avond voor het eerst in publiek bespeelde.
Was dan leuk om te horen van de Cello bouwer, hoe en waarom, en inspelen, helemaal niet nodig.
Die man speelt alles wel los. (was een compliment)
Grappig dan wel dat ik een concert heb bijgewoond, waar zij samen met haar vader, Dimitri (Cello) een hele mooi sfeertje konden neer zetten.
Ik stond toen even met een man te praten die bleek de Cello gebouwd te hebben waar Dimitri die avond voor het eerst in publiek bespeelde.
Was dan leuk om te horen van de Cello bouwer, hoe en waarom, en inspelen, helemaal niet nodig.
Die man speelt alles wel los. (was een compliment)
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Hier nog zo'n juweeltje, zowel qua uitvoering als qua opname:
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Het schermpje van de set was gaan hemelen, nu een goede gekocht en met een haakse kabel op de prik aangesloten.
De oude was na jaren gebruik als gewoon tablet dan op als een extraatje aangesloten, en dan na een jaar of 10 dan ter ziele.
Nu een goedkope vervanging die prima voldoet, net een iets groter formaat.
Lenovo 8,9 inch Android 14 en een prima prijs.
De oude was na jaren gebruik als gewoon tablet dan op als een extraatje aangesloten, en dan na een jaar of 10 dan ter ziele.
Nu een goedkope vervanging die prima voldoet, net een iets groter formaat.
Lenovo 8,9 inch Android 14 en een prima prijs.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Via Via kom je weer wat tegen, vergelijken voort zover dat kan.
https://src.infinitewave.ca/ https://www.magnahifi.com/nl/upsampling ... ECO19qlxKJ
https://src.infinitewave.ca/ https://www.magnahifi.com/nl/upsampling ... ECO19qlxKJ
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Leuk, om het op zijn JBF weer eens op een rijtje te zien. Maar deze:
"5. Verlies van de Oorspronkelijke Geluidskwaliteit:
Upsampling kan soms de klank "kleuren", wat leidt tot een subjectieve verandering in de tonale balans of geluidsstage. Sommige luisteraars geven de voorkeur aan de "ruwe" kwaliteit van de originele, onveranderde stream en vinden dat upsampling een onnodige laag van verwerking toevoegt."
Net zoiets als "Serveer mijn biefstuk maar rauw, zo uit de koelkast"
"5. Verlies van de Oorspronkelijke Geluidskwaliteit:
Upsampling kan soms de klank "kleuren", wat leidt tot een subjectieve verandering in de tonale balans of geluidsstage. Sommige luisteraars geven de voorkeur aan de "ruwe" kwaliteit van de originele, onveranderde stream en vinden dat upsampling een onnodige laag van verwerking toevoegt."
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Dan kun je al liggend met de huidge beperkingen dan toch even de Linux bakjes bijwerken en reboot uitvoeren vanaf de bank.
Geeft dan wel een tevreden gevoel als de boel weer up-to-date is. .Dit dus nu met een Android tablet
Geeft dan wel een tevreden gevoel als de boel weer up-to-date is. .Dit dus nu met een Android tablet
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
https://x.com/fluxfolio_/status/2004562601825673578
Wel een pittig klusje, reparatie van motherboard laptop.
Dan is de grap die ik uithaalde met de Soekris een kleinigheidje.
Wel een pittig klusje, reparatie van motherboard laptop.
Dan is de grap die ik uithaalde met de Soekris een kleinigheidje.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Valt wel mee hoor Hans, schaam je niet. Honderden van die filmpjes. Zijn allemaal geënsceneerd om ze zo te krijgen. Categorie: "Kijk mij nou".
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Ik ben uiteraard compleet onbekend met dit soort grappen, en wel stevig onder de indruk dat hij dan wel de weg weet, en ook nog eens niet bibberende handjes, zal geen Prednison gebruiken.
Ik bel al blij dat weer terug ben van 66 naar 69 kg, dat geeft de burger weer moed.
Ik bel al blij dat weer terug ben van 66 naar 69 kg, dat geeft de burger weer moed.
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Upsampling kan zorgen voor een veel betere reconstructie van het oorspronkelijke analoge signaal in de DA conversie. Als je niet upsampled, dan is deze reconstructie veel minder zuiver en heb je juist méér kleuring. Zonder upsampling krijg je last van spiegelfrequenties die onvermijdelijk via de versterking na de DAC terugslaan in het audiogebied. En die spiegelfrequenties hebben niets met het oorspronkelijke signaal te maken. Kleurt wel lekker ja. Dus. Tja.Pjotr schreef: ↑ma 27 okt 2025, 9:14Leuk, om het op zijn JBF weer eens op een rijtje te zien. Maar deze:
"5. Verlies van de Oorspronkelijke Geluidskwaliteit:
Upsampling kan soms de klank "kleuren", wat leidt tot een subjectieve verandering in de tonale balans of geluidsstage. Sommige luisteraars geven de voorkeur aan de "ruwe" kwaliteit van de originele, onveranderde stream en vinden dat upsampling een onnodige laag van verwerking toevoegt."
Net zoiets als "Serveer mijn biefstuk maar rauw, zo uit de koelkast"
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Welke DAC nu weer + - + - + -
Zeg je dit nu echt met droge ogen Jeroen? Upsampling is alleen maar bedoeld om het ruisniveau te verlagen in de hoorbare band bij een dac.
