Het project doel is een drie-weg luidspreker te bouwen, bi-amped met Hypex-Fusion laag, en volledig passief mid-hoog. Hybride, zeg maar dus..
Het project komt ter vervanging van mijn huidige opzet zoals beschreven in dit verslag, en alle leringen van dat project neem ik mee in dit nieuwe. Ik luister met heel veel plezier naar mijn huidige opzet (= ScanSpeak MiniMonitor, veranderd tot 300Hz+ mid-hoog, plus Fusion-versterkte bas), zeker nadat ik een jaar geleden (ter navolging van grootmeester Satefan) de puntjes op de i wist te zetten qua mid-hoog fase-homogeniteit, gebruikmakend van eigen metingen en VitiuxCAD simulatie. Het klinkt heerlijk.. ik vraag me af of ik uberhaupt nog iets beters zou kunnen bouwen.. Maar goed.. ik heb dus geen haast om mijn luisterplezier te verhogen
Ik heb met mezelf afgesproken dat ik zo veel mogelijk zelf doe als dat ik zelf kan.. dus: een eigen samenstelling kiezen, een eigen kast-ontwerp, zelf frezen, bouwen naar beste eigen inzicht, zelf meten, filters bouwen, simuleren, testen.. en als ik er niet uit kom, dan zijn jullie allemaal er nog met raad
De units:
- De bas wordt hergebruikt van mijn oude set. Dit wordt de good ol' ScanSpeak 23W (niet meer in productie); de 9" woof die in een 30 liter gesloten kast al lekker bast (zeker wanneer Fusion - geDSPd). Rendement van nix.. maar juist geschikt voor mijn kleine luisterruimte.
- Mid is de Bliesma M142T-6, een joekel van een dome met een 15cm diameter Textreme membraan, een rendement van zo'n 95dB, aankoppelbaar vanaf zo'n 250 Hz, lage vervorming, en een intrigerende Application Note voor het bouwen van de mid-bekasting... SPANNEND! Ik ben beniewd of dat ik haar aan het ''zingen'' krijg..
- Hoog wordt de bijpassende Bliesma T34B, een grote dome-tweeter, beryllium membraan (...ik dacht: NU kopen voor dat beryllium tweeters helemaal verdwijnen uit de markt), dunne rolrand. Speelt vanaf zo'n 1kHz zonder waveguide... uitstekende specs. Ik heb de Bliesmas in Duitsland gekocht bij Ari Acoustics, want er is geen vertegenwoordiging in Nederland: 1-pitter Markus was zeer cordaat en aardig. We hebben helaas nogal wat trammelant gehad met de veschepingen: de eerste zending van de mid-units was verdwenen, de tweede zending was door de Duitse Post verkeerd door-geaddresseerd, en dus retour gegaan.. driemaal is scheepsrecht.. de logistieke dienstverleners hebben de wet van Murphy goed getest.
Een Bliesma & ScanSpeak project = Bliss..
De kast:
Ik heb een handgetekend ontwerpje gemaakt van een rechthoekige kast met een zo klein mogelijke baffle, waarbij de bas achter een frontje met luidsprekerdoek uit het zicht verdwijnt. Kasthoeken worden afgerond met 22mm kwart-rond, en ik ben de binnenzijden van de standaard MDF platen aan het beplakken met 5mm Isomat en 3mm aluminium. Mijn eigenwijze versie van een CLD.. het werkte goed bij mijn laatste monitors, hopelijk ook hier. Consequentie is dat die kasten loodzwaar worden, en, de bouw is niet eenvoudig. Ze zullen met staanders op hoogte worden gebracht.
Het filter:
Dit wordt het grote avontuur.. de bas zit achter de Fusion DSP, dat is het eenvoudige deel wat ik al -tot mijn genot in mijn 'moeilijke' woonkamer- operationeel heb. Het filter voor het mid-hoog wordt een ontdekkingstocht
De bouw is drie weken geleden begonnen en het vordert al gestaag. In de winter heb ik meer tijd, en kan ik buiten frezen zonder dat ik al te veel geluidsoverlast veroorzaak bij mijn buren in mijn appartementencomplexje. Bouwen een een vochtige koude schuur is echter niet mijn 'ding'': ik heb dus onze werkkamer tot bouwplaats gemaakt om in comfort te kunnen plakken en bouwen.
Hier wat foto's: Binnenkort meer..
