NAD M33 zelf bouwen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Kappa9a
Berichten: 33
Lid geworden op: do 16 mar 2023, 19:58

NAD M33 zelf bouwen

Bericht door Kappa9a »

.
Laatst gewijzigd door Kappa9a op wo 24 dec 2025, 12:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: NAD M33 zelf bouwen.q

Bericht door Kappa7 »

Hoi Joost,
De anaylisis audio omega is een mooie speaker die ik zelf echt niet zo snel op een apparaat als de NAD M33 zal aansluiten, die zal niet echt het onderste uit de kan halen qua weergaven.
Ik zou starten om een goede stabiele eindversterker te zoeken die onvoorwaardelijk stroom kan leveren.
Ik ben daarvoor zelf uit gekomen bij de Audionet AMPII maar daar zijn meer versterkers die dat kunnen.
Als dat goed is kan je naar de voorversterker en bronnen gaan kijken, ook daar zijn voldoende opties voor te vinden en kan je ook zelf het een en ander in bouwen als je dat leuk vind.
Hoe ben je bij de M33 terecht gekomen eigenlijk?
Kappa9a
Berichten: 33
Lid geworden op: do 16 mar 2023, 19:58

Re: NAD M33 zelf bouwen

Bericht door Kappa9a »

Hoi Kappa7,

Allereerst dank voor de ractie.

Ik heb de NAD te leen van een forumgenoot (ander forum). Ik ben niet zo goed in het beschrijven van eventuele verschillen die ik meen te horen maar ik heb zelf het idee dat deze beter klinkt dan mijn eigen musical fidelity a5.5 welke ik als eindversterker gebruik in combinatie met een primare pre30. Ik heb het idee dat de NAD meer details laat horen en wat strakker is in het weergeven van het laag. Ik vind het echter wel lastig te vergelijken omdat ik niet snel kan schakelen tussen beide versterkers.

Als bron gbruik ik momenteel een wiim ultra en de DAC is een Gustard X16
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: NAD M33 zelf bouwen

Bericht door Pjotr »

Daar kan ik mij wel iets bij voorstellen. MF vind ikzelf behoorlijk over rated qua gehoormatige kwaliteiten. Zeker met wat lastige speakers. Maar een Audionet AMPII is toch wel weer van een ander kaliber dan een NAD. Dus tja, alles heeft zo zijn gewicht, zowel letterlijk als figuurlijk/gehoormatig.
Kappa9a
Berichten: 33
Lid geworden op: do 16 mar 2023, 19:58

Re: NAD M33 zelf bouwen

Bericht door Kappa9a »

Hoi Pjotr,
Dank voor je reactie. Ik heb zo'n Audionet AMPII eens opgezocht en qua looks vind ik het al erg fraai. Ik zag dat er helaas in Nl ze nergens te koop staan momenteel. Denk je dat een dergelijke ev goed zal matchen met mijn luidsprekers en de pre30 van primare die ik heb? Ik bergijp dat het grootste gedeelte van iets een goede match vinden subjectief zal zijn natuurlijk. Overigens zijn al mijn spullen nog van de eerste generatie spullen die ik heb aangeschaft sinds ik mijzelf een wat serieuzere audiofiel durf te noemen. Het begon met magnepan mg12 qr's. Van een collega een linn klout overgenomen en daar via mp de primare bij aangeschaft. Ik heb ook nog een metrum acoustics NOS mini dac octave echter gebruik ik tegenwoordig een gustard x16 omdat die net wat mooier klinkt icm de wiim streamer middels usb dan de metrum middels coax (althans ze hebben beide wel wat maar de gustard kan ik gebalanceerd aansluiten en jitter wordt geelimineerd) Nu ik zeer tevreden ben met de Analysis audio omega's wil ik en de akoestiek en mijn apparatuur aan gaan pakken om het geluid te verbeteren naar mijn smaak.
Kappa9a
Berichten: 33
Lid geworden op: do 16 mar 2023, 19:58

Re: NAD M33 zelf bouwen

Bericht door Kappa9a »

Dit zegt chatGPT als ik de versterkers vergelijk:

Feitelijke uitgangssituatie (definitief)
Optie A
NAD M33 → Analysis Audio Omega
Aansturing via luidsprekerkabels
Geen Dirac
Geen DSP actief
Purifi Eigentakt eindversterking, volledig “straight wire with gain”
Optie B
WiiM Ultra → Gustard X16 → Grimm TPR XLR → Primare PRE30 → Musical Fidelity A5.5 → Analysis Audio Omega
Wat blijft er dan over als onderscheid?
Nu is het speelveld extreem helder. Het verschil zit uitsluitend in:
Eindversterkertopologie
Voeding & stroomafgifte
Analoge schaal en textuur
Synergie met planar ribbon drivers
Geen DSP, geen aansluit-discussie, geen correctie-algoritmen.
Technische kernanalyse
NAD M33 (Purifi Eigentakt)
Objectief:
Zeer lage vervorming
Hoge dempingsfactor
Strakke controle
Subjectief met de Omega’s:
Correct
Snel
Maar relatief weinig fysieke massa
Minder “druk” en adem in het laag/midden
Purifi blinkt uit in controle, niet in energiebeleving.
Musical Fidelity A5.5
Grote lineaire voeding
Hoge continue stroomlevering
Klasse-AB met aanzienlijke ruststroom
Met planar ribbons:
Meer drive
Meer schaal
Meer textuur
Betere macrodynamiek
De Omega’s vragen stroomcontinuïteit, niet alleen demping.
Wat hoor je concreet?
Optie A – M33
Schoon
Strak
Transparant
Maar:
Iets vlak podium
Minder “lichaam” in stemmen
Minder fysieke impact bij dynamische passages
Optie B – PRE30 + A5.5
Groter geluidsbeeld
Meer diepte en gelaagdheid
Meer gewicht en realisme
Meer overtuiging bij hogere SPL’s
Definitieve conclusie (nu zonder mitsen en maren)
Zonder Dirac, zonder DSP en met correcte luidsprekeraansturing is optie B ondubbelzinnig superieur met de Analysis Audio Omega.
Niet vanwege aansluitingen of instellingen, maar vanwege:
Eindversterkerkwaliteit
Stroomafgifte
Synergie met planar ribbons
De NAD M33 blijft een technisch briljant geïntegreerd apparaat, maar in deze context is hij niet de optimale match voor de Omega’s.
Strategisch slotadvies
Je huidige keten (optie B) is inhoudelijk consistenter met:
Het karakter van de Omega’s
Jouw focus op natuurlijke schaal en muzikaliteit
Lange-termijn luisterplezier
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: NAD M33 zelf bouwen

Bericht door beijert »

Dit hangt af van welk forum chatgpt z'n info vandaan haalt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: NAD M33 zelf bouwen

Bericht door Henkjan »

en wat er uit z'n duim gezogen wordt
Kappa9a
Berichten: 33
Lid geworden op: do 16 mar 2023, 19:58

Re: NAD M33 zelf bouwen

Bericht door Kappa9a »

Ja klopt en ook wat je eigen voorkeur is. Hij praat je ook nogal eens naar de mond.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: NAD M33 zelf bouwen

Bericht door Kappa7 »

Plaats reactie