Opfrisbeurt Mini-me mm voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Opfrisbeurt Mini-me mm voorversterker

Bericht door RonnyB »

Al 10 jaar gebruik ik de Mini-me buizen platenspeler voorversterker uit onderstaande topic.

viewtopic.php?t=18933

Mijn versie krijgt een aparte voorversterker en voedingsprint. Verder zal de voeding een geschakelde universele HV buizen voorversterker voeding worden die ik ook in andere ontwerpen zal/kan gebruiken. Kosten zullen zeer laag zijn door gebruik van 100 x 100mm printmaat en geschakelde voeding.

Het schema
Mini-me 6n16 tube mm phono preamp schematic.jpg
De voeding

Behalve dat het gaat om een geschakelde voeding opgebouwd met 3 modules verkrijgbaar via amazon, aliexpress of fabrikant(Hi-Link).
Heb je ook de mogelijkheid de gloeispanning aan GND te refereren(draadbrug op pos C29), op te hogen ten opzichte van de HV spanning(R43, 44 en C29) of te laten zweven(C29 = 1uf).

De printen
Mini-me 6n16 phono 3d picture.jpg
Mini-me Tube power supply 3d picture.jpg
Printen zijn besteld bij JLCPCB. Ik zal de gerber files delen als ik de printen heb getest.

De behuizingen

Deze worden 3d geprint in de stijl van mijn hybride mm preamp.

viewtopic.php?t=32240
purple.jpg
Wordt vervolgd.
Bijlagen
Gerber tube preamp power supply.zip
(64 KiB) 10 keer gedownload
Gerber Mini-me 6n16 phono nieuw.zip
(55.06 KiB) 11 keer gedownload
Laatst gewijzigd door RonnyB op za 20 dec 2025, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Opfrisbeurt Mini-me mm voorversterker

Bericht door RonnyB »

Altijd een feestje om de printen uit china voor het eerst uit de verpakking halen.
PXL_20251120_181631098.jpeg
Even een half uurtje solderen en de voeding is klaar.
PXL_20251120_193240923.jpeg
Kosten voeding ongeveer 25 euro.

Wordt vervolgt
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Opfrisbeurt Mini-me mm voorversterker

Bericht door Shadow »

Netjes!
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Opfrisbeurt Mini-me mm voorversterker

Bericht door RonnyB »

Vandaag vrije dag goed besteed.
De voorversterker print opgebouwd.
PXL_20251126_190353054.jpeg
Tijdens het testen kon de HV converter niet genoeg stroom leveren en de spanning kwam niet hoger de 90V(NCH6100HV).
Nadat ik een ander type converter voor nixie klokken had geplaatst ging het goed.(140V).
PXL_20251126_190539866.jpeg
Getest met 1khz 5mV signaal, uitgang zag er netjes uit. Geen brom,ruis of oscillaties te zien op de oscilloscoop.
Tijdelijk printen gesandwicht om te testen met de platenspeler.
PXL_20251126_193439675.jpeg
Hopelijk zaterdag tijd om verder te testen.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Opfrisbeurt Mini-me mm voorversterker

Bericht door RonnyB »

Na 2 weken luisteren, kan ik zeggen dat hij hetzelfde klinkt als de eerste versie.
Alleen de voeding zo dicht bij was geen goed idee. Dit ga ik nog veranderen.

Gerbers toegevoegd aan post 1.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Opfrisbeurt Mini-me mm voorversterker

Bericht door Barry2001 »

Vind je dat niet tricky, die Hi-Link chinese spanning modules zo direct aan het lichtnet? Voor €3,50 (even opgezocht) ben ik wel benieuwd wat daar in zit.
Verder, leuk project, demootje luisterdag?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Opfrisbeurt Mini-me mm voorversterker

Bericht door Pjotr »

Zal niet veel anders in zitten een willekeurige telefoonlader of overeenkomstige Meanwell blokjes van dezelfde prijs.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Opfrisbeurt Mini-me mm voorversterker

Bericht door RonnyB »

Barry2001 schreef: za 20 dec 2025, 18:13
Vind je dat niet tricky, die Hi-Link chinese spanning modules zo direct aan het lichtnet? Voor €3,50 (even opgezocht) ben ik wel benieuwd wat daar in zit.
Verder, leuk project, demootje luisterdag?
Gebruik deze Hi-link modules in verschillende projecten al voor langere tijd. Geen uitval en goede netscheiding.
Ik zit nog te twijfelen voor Hengelo. Kan wel een paar uur vullen met verschillende phonopre’s en Trex en/of hybride amps.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Opfrisbeurt Mini-me mm voorversterker

Bericht door Marp »

Kijkje in de binnenkant van zo'n Hi-Link:
https://lygte-info.dk/review/Power%20Ma ... %20UK.html

De laatste jaren lijken die dingen zowat de standaard te zijn geworden voor projecten met Arduino, ESP32/8266, enz., maar ook in commerciële producten zitten ze steeds vaker. Uit nieuwsgierigheid al eens gezocht naar failures. Die vond ik niet veel. Ongelukjes met geblakerde boardjes en gesmolten behuizingen, zoals je bij gangbare smart-switches en dimmers toch wel geregeld ziet, vond ik eigenlijk helemaal nog niet. Ik denk wel dat ik ze nog extra zou zekeren, zoals bijv. ook hiier en in de review wordt aanbevolen. Bij Ronny zie ik trouwens ook een zekering zitten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Opfrisbeurt Mini-me mm voorversterker

Bericht door Pjotr »

Mooie vondst Marp. Alleen voor de dubbele isolatie wat het pretendeert, moeten het wel 2 EMC c'tjes in serie staan (die blauwe schijfjes). En het zou ook wel een geruststelling zijn als er een UL nummer op zou staan zoals bij de Meanwell blokjes. Dan weet je i.i.g. dat het ook door een onafhankelijke partij afgecheckt is op e.e.a. Een zeker punt heeft Barry wel, al ziet het er verder wel ordentelijk uit.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Opfrisbeurt Mini-me mm voorversterker

Bericht door RonnyB »

Degelijke review.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Opfrisbeurt Mini-me mm voorversterker

Bericht door Barry2001 »

RonnyB schreef: za 20 dec 2025, 19:18
Ik zit nog te twijfelen voor Hengelo. Kan wel een paar uur vullen met verschillende phonopre’s en Trex en/of hybride amps.
Ja leuk, kan altijd natuurlijk, daar houden we ruimte voor vrij. Laat maar horen als je wat wilt/kunt demo-en.
Plaats reactie