Opfrisbeurt Mini-me mm voorversterker
Moderator: Beheerdersteam
Opfrisbeurt Mini-me mm voorversterker
Al 10 jaar gebruik ik de Mini-me buizen platenspeler voorversterker uit onderstaande topic.
viewtopic.php?t=18933
Mijn versie krijgt een aparte voorversterker en voedingsprint. Verder zal de voeding een geschakelde universele HV buizen voorversterker voeding worden die ik ook in andere ontwerpen zal/kan gebruiken. Kosten zullen zeer laag zijn door gebruik van 100 x 100mm printmaat en geschakelde voeding.
Het schema
De voeding
Behalve dat het gaat om een geschakelde voeding opgebouwd met 3 modules verkrijgbaar via amazon, aliexpress of fabrikant(Hi-Link).
Heb je ook de mogelijkheid de gloeispanning aan GND te refereren(draadbrug op pos C29), op te hogen ten opzichte van de HV spanning(R43, 44 en C29) of te laten zweven(C29 = 1uf).
De printen
Printen zijn besteld bij JLCPCB. Ik zal de gerber files delen als ik de printen heb getest.
De behuizingen
Deze worden 3d geprint in de stijl van mijn hybride mm preamp.
viewtopic.php?t=32240
Wordt vervolgd.
viewtopic.php?t=18933
Mijn versie krijgt een aparte voorversterker en voedingsprint. Verder zal de voeding een geschakelde universele HV buizen voorversterker voeding worden die ik ook in andere ontwerpen zal/kan gebruiken. Kosten zullen zeer laag zijn door gebruik van 100 x 100mm printmaat en geschakelde voeding.
Het schema
De voeding
Behalve dat het gaat om een geschakelde voeding opgebouwd met 3 modules verkrijgbaar via amazon, aliexpress of fabrikant(Hi-Link).
Heb je ook de mogelijkheid de gloeispanning aan GND te refereren(draadbrug op pos C29), op te hogen ten opzichte van de HV spanning(R43, 44 en C29) of te laten zweven(C29 = 1uf).
De printen
Printen zijn besteld bij JLCPCB. Ik zal de gerber files delen als ik de printen heb getest.
De behuizingen
Deze worden 3d geprint in de stijl van mijn hybride mm preamp.
viewtopic.php?t=32240
Wordt vervolgd.
- Bijlagen
-
- Gerber tube preamp power supply.zip
- (64 KiB) 10 keer gedownload
-
- Gerber Mini-me 6n16 phono nieuw.zip
- (55.06 KiB) 11 keer gedownload
Laatst gewijzigd door RonnyB op za 20 dec 2025, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Opfrisbeurt Mini-me mm voorversterker
Altijd een feestje om de printen uit china voor het eerst uit de verpakking halen.
Even een half uurtje solderen en de voeding is klaar.
Kosten voeding ongeveer 25 euro.
Wordt vervolgt
Even een half uurtje solderen en de voeding is klaar.
Kosten voeding ongeveer 25 euro.
Wordt vervolgt
Re: Opfrisbeurt Mini-me mm voorversterker
Vandaag vrije dag goed besteed.
De voorversterker print opgebouwd.
Tijdens het testen kon de HV converter niet genoeg stroom leveren en de spanning kwam niet hoger de 90V(NCH6100HV).
Nadat ik een ander type converter voor nixie klokken had geplaatst ging het goed.(140V).
Getest met 1khz 5mV signaal, uitgang zag er netjes uit. Geen brom,ruis of oscillaties te zien op de oscilloscoop.
Tijdelijk printen gesandwicht om te testen met de platenspeler.
Hopelijk zaterdag tijd om verder te testen.
De voorversterker print opgebouwd.
Tijdens het testen kon de HV converter niet genoeg stroom leveren en de spanning kwam niet hoger de 90V(NCH6100HV).
Nadat ik een ander type converter voor nixie klokken had geplaatst ging het goed.(140V).
Getest met 1khz 5mV signaal, uitgang zag er netjes uit. Geen brom,ruis of oscillaties te zien op de oscilloscoop.
Tijdelijk printen gesandwicht om te testen met de platenspeler.
Hopelijk zaterdag tijd om verder te testen.
Re: Opfrisbeurt Mini-me mm voorversterker
Na 2 weken luisteren, kan ik zeggen dat hij hetzelfde klinkt als de eerste versie.
Alleen de voeding zo dicht bij was geen goed idee. Dit ga ik nog veranderen.
Gerbers toegevoegd aan post 1.
Alleen de voeding zo dicht bij was geen goed idee. Dit ga ik nog veranderen.
Gerbers toegevoegd aan post 1.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Opfrisbeurt Mini-me mm voorversterker
Vind je dat niet tricky, die Hi-Link chinese spanning modules zo direct aan het lichtnet? Voor €3,50 (even opgezocht) ben ik wel benieuwd wat daar in zit.
Verder, leuk project, demootje luisterdag?
Verder, leuk project, demootje luisterdag?
Re: Opfrisbeurt Mini-me mm voorversterker
Zal niet veel anders in zitten een willekeurige telefoonlader of overeenkomstige Meanwell blokjes van dezelfde prijs.
Re: Opfrisbeurt Mini-me mm voorversterker
Gebruik deze Hi-link modules in verschillende projecten al voor langere tijd. Geen uitval en goede netscheiding.
Ik zit nog te twijfelen voor Hengelo. Kan wel een paar uur vullen met verschillende phonopre’s en Trex en/of hybride amps.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Opfrisbeurt Mini-me mm voorversterker
Kijkje in de binnenkant van zo'n Hi-Link:
https://lygte-info.dk/review/Power%20Ma ... %20UK.html
De laatste jaren lijken die dingen zowat de standaard te zijn geworden voor projecten met Arduino, ESP32/8266, enz., maar ook in commerciële producten zitten ze steeds vaker. Uit nieuwsgierigheid al eens gezocht naar failures. Die vond ik niet veel. Ongelukjes met geblakerde boardjes en gesmolten behuizingen, zoals je bij gangbare smart-switches en dimmers toch wel geregeld ziet, vond ik eigenlijk helemaal nog niet. Ik denk wel dat ik ze nog extra zou zekeren, zoals bijv. ook hiier en in de review wordt aanbevolen. Bij Ronny zie ik trouwens ook een zekering zitten.
https://lygte-info.dk/review/Power%20Ma ... %20UK.html
De laatste jaren lijken die dingen zowat de standaard te zijn geworden voor projecten met Arduino, ESP32/8266, enz., maar ook in commerciële producten zitten ze steeds vaker. Uit nieuwsgierigheid al eens gezocht naar failures. Die vond ik niet veel. Ongelukjes met geblakerde boardjes en gesmolten behuizingen, zoals je bij gangbare smart-switches en dimmers toch wel geregeld ziet, vond ik eigenlijk helemaal nog niet. Ik denk wel dat ik ze nog extra zou zekeren, zoals bijv. ook hiier en in de review wordt aanbevolen. Bij Ronny zie ik trouwens ook een zekering zitten.
Re: Opfrisbeurt Mini-me mm voorversterker
Mooie vondst Marp. Alleen voor de dubbele isolatie wat het pretendeert, moeten het wel 2 EMC c'tjes in serie staan (die blauwe schijfjes). En het zou ook wel een geruststelling zijn als er een UL nummer op zou staan zoals bij de Meanwell blokjes. Dan weet je i.i.g. dat het ook door een onafhankelijke partij afgecheckt is op e.e.a. Een zeker punt heeft Barry wel, al ziet het er verder wel ordentelijk uit.
