Olaf's audio hoekje.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf's audio hoekje.

Bericht door Olaf Analogue »

Voor nu gaat de Audio Analogue set de dozen in en weggezet worden, de dac is uiteraard goed en ligt qua klank danook erg dicht bij de EverSolo Z10 dac, ik denk niet dat ik in een blinde test ze uit elkaar zou kunnen halen.
Ik vrees dat er iets mis is met de versterker, dat vindt ik erg jammer, ik zal deze opbergen en in een later stadium onderzoeken.
Dus op dit moment inderdaad uit de verkoop.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Olaf's audio hoekje.

Bericht door Walt »

Ha Olaf,

Wel een vreemd defect dan, soms wel, soms niet aanwezig… wellicht iets met de volume control inderdaad. De echte versterker trap zal het dan denk ik niet aan kunnen liggen…
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf's audio hoekje.

Bericht door Olaf Analogue »

Dat klopt inderdaad, het zal ergens in de volume regeling zitten.
Wel kan ik even proberen hoe hij het doet op de RCA ingangen, tot nu toe heb ik alleen XLR gebruikt, ook zal ik hem even als eindversterker configureren met uitgeschakelde volume regeling, kijken wat hij dan doet.

Het is jammer dat er geen schema's van te vinden zijn, dat had het in ieder geval makkelijker gemaakt.
Het is echt wel een bijzonder toestel waar ik uiteraard nog lang niet op uitgekeken was, maar hier kan ik gewoon even niets mee, maar ik ga wel zeker even het één en ander uitproberen in de hoop toch wat boven water te krijgen.

Open maken en observeren kan sowieso geen kwaad, het is een probleem wat op beide kanalen plaatsvind, dus het zit ergens in het voortraject.
Ik ga het in ieder geval een kans geven in de hoop toch wat aan te treffen.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Olaf's audio hoekje.

Bericht door Duclaasie »

Kun je die buizen pre niet gebruiken met je maestro als eindversterker?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Olaf's audio hoekje.

Bericht door hannesie »

Of een goede voorversterker, zou mij niet verbazen als juist de gewenste neutrale invloed heeft.

Ik ben niet de enige die dat suggereert :rofl:
Laatst gewijzigd door hannesie op za 20 dec 2025, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf's audio hoekje.

Bericht door Olaf Analogue »

Duclaasie schreef: za 20 dec 2025, 16:01
Kun je die buizen pre niet gebruiken met je maestro als eindversterker?



Dat kan beslist, momenteel heb ik dat ook zo aangesloten via de RCA ingangen.
Dit klinkt goed, dus ik ga het even aankijken .

Mijn streven is uiteraard om het probleem boven water te krijgen, want ik wil uiteraard helemaal niet van de Audio Analogue set af.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf's audio hoekje.

Bericht door Olaf Analogue »

hannesie schreef: za 20 dec 2025, 16:06
Of een goede voorversterker, zou mij niet verbazen als juist de gewenste neutrale invloed heeft.

Ik ben niet de enige die dat suggereert :rofl:
In het lange verhaal wat ik schreef opperde ikzelf de suggestie al.
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Olaf's audio hoekje.

Bericht door Duclaasie »

Olaf Analogue schreef: za 20 dec 2025, 16:07
Duclaasie schreef: za 20 dec 2025, 16:01
Kun je die buizen pre niet gebruiken met je maestro als eindversterker?



Dat kan beslist, momenteel heb ik dat ook zo aangesloten via de RCA ingangen.
Dit klinkt goed, dus ik ga het even aankijken .

Mijn streven is uiteraard om het probleem boven water te krijgen, want ik wil uiteraard helemaal niet van de Audio Analogue set af.
Hoe doe je dat dan, want wat ik zo over de maestro kan vinden heb je geen pre-in. Heb je instellingen waarmee je de volume regeling kan overbruggen?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Olaf's audio hoekje.

Bericht door hannesie »

Ik had die ervaring met de Topping A90 en de A70pro, vandaar.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf's audio hoekje.

Bericht door Olaf Analogue »

Dat is ook interessant, de optie om de Audio Analogue als power amplifier te gebruiken (de vijfde setting) is niet beschikbaar op mijn toestel.

"In fig. 5 the volume LEDs for each setting is shown. The default scale is the number 1. To modify the volume
scale push the "VOL+" “VOL-“ button on the remote. The fifth setting is the DIRECT configuration. In this
mode the amplificer behaves as a power amplifier and the preamplifier is locked. Once you return to the
normal state the third input is selected and the volume LEDs are lighted alternatively. The volume control
and the input selector are disabled. To quit from the DIRECT mode it’s sufficient to chose one of the four
volume scales. When the right scale has been chosen press the “SET” button to go to the next function. If
you don’t want to change other settings than simply press the “SET” button until you exit from the “SET
MODE”.
NOTE = when the amplifier is in DIRECT mode the volume is at the maximum. BE
CAREFUL!
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf's audio hoekje.

Bericht door Olaf Analogue »

In ieder geval klinkt de Audio Analogue Maestro via de RCA ingangen ouderwets goed, ik ga dit even aankijken zo, misschien zit het ergens in het XLR gedeelte.
Het verschil is te groot om weg te wuiven of om als "vrouwen kwesties" af te doen.
Ik ga er binnenkort even serieus naar kijken, ik laat hem nu even aangesloten om te zien of het via de RCA ingangen dan misschien wel goed blijft.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Olaf's audio hoekje.

Bericht door dre »

Vreemd verhaal.
Ik kan de Gryphon.ook als eindversterker gebruiken.
Dat werkt echt prima.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf's audio hoekje.

Bericht door Olaf Analogue »

Het hoort inderdaad gewoon te werken, echter slaat mijn toestel stand 5 over, hij springt van 4 terug naar 1.
Ik heb het spul nu even uitgezet, morgen ga ik verder experimenteren, dan ga ik de Z10 als XLR bron gebruiken, tot nu toe is alleen de AADac als XLR bron gebruikt, misschien zit daar juist het probleem, eerst maar even zo veel mogelijk dingen uitsluiten.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Olaf's audio hoekje.

Bericht door Walt »

Heb je de XLR kabels goed bekeken, niet een brakke verbinding ergens?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf's audio hoekje.

Bericht door Olaf Analogue »

De XLR kabels zijn goed. Doorgemeten en wel.
Het zijn kwalitatief ook zeer hoogwaardige kabels.
Morgen eerst maar even de Z10 er aan hangen, kijken wat er dan gebeurt.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Olaf's audio hoekje.

Bericht door Shadow »

Fabrikant even contacten?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Olaf's audio hoekje.

Bericht door hannesie »

De Z 10 heeft ook een weerstand netwerk volumeregeling, het wordt je in schoot geworpen. :kwijl:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Olaf's audio hoekje.

Bericht door Walt »

Het ASR topic over de Wharfdale is trouwens nog wat verder gedaan, maar geen echte conclusies.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf's audio hoekje.

Bericht door Olaf Analogue »

Walt schreef: zo 21 dec 2025, 7:53
Het ASR topic over de Wharfdale is trouwens nog wat verder gedaan, maar geen echte conclusies.
Conclusies trekken kun je ook beter zelf doen, blind op "zij die het wel weten" afgaan is echt niet handig.
Je hebt zelf twee eigen oren aan weerszijden van je hoofd, dat zijn de meetinstrumenten waarmee je kunt bepalen wat jij mooi vindt, in plaats af te gaan op wat "zij het die het wel weten" mooi vinden.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Olaf's audio hoekje.

Bericht door Walt »

Ik bedoel meer dat hij de conclusie nog niet heeft getrokken, dat de wharfdales een betere versterker nodig hebben, om tot leven te komen. Hij lijkt nu nog in jouw Hegel fase te zitten zeg maar…
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf's audio hoekje.

Bericht door Olaf Analogue »

In principe komen de Wharfedales met hun hoge rendement en de makkelijk aanstuurbare Discovery drivers juist heel makkelijk tot leven, een buizen versterker van een paar losse watts zou al een prima job leveren.
De Hegel kwam aan vermogen niets te kort trouwens, maar Hegels zijn gewoon geen mooie weergevers, daar zijn ze niet op gebouwd, het is allemaal digitaal, chippies, smd enz. enz. Alles wat je niet wil in een toestel waar je een hoge resolutie en dynamiek van wenst.

Elke knappe luidspreker verdient een betere versterker dan een Hegel
Duclaasie
Berichten: 236
Lid geworden op: zo 27 apr 2025, 14:34

Re: Olaf's audio hoekje.

Bericht door Duclaasie »

Maar die Z10 is ook digitaal, SMD en chips. Als ik zo kijk is die volume regeling ook met smd weerstanden opgebouwd bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf's audio hoekje.

Bericht door Olaf Analogue »

Een dac en een Streamer zijn natuurlijk sowieso digitaal, Het is de interface van digitaal naar analoog, en dat moet op een zo goed mogelijke manier plaatsvinden. maar wat je niet wilt is dat in een versterker het analoge signaal wordt omgezet naar een Digitaal signaal om vervolgens het volume te regelen en het weer terug te zetten naar een analoog signaal.
Alles wat er na de dac komt moet eigenlijk volledig analoog zijn.
In een goede dac vindt de conversie beter plaats dan in de digitale volume regeling van een versterker, buiten dat het onnodig is.
Toch is er nog geen enkele dac in de wereld die het wint van een goede platenspeler, dat verschil is nog altijd groot.
Elke D/A en A/D conversie zorgt voor verlies in levendigheid en resolutie, dus het onnodig toepassen voor een digitale volume regeling in een versterker is zonde

Het is dat ik te lui ben om platen te verzamelen en te draaien, buiten dat mijn smaak muziek niet op plaat verschijnt, anders wist ik het wel.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op zo 21 dec 2025, 9:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Olaf's audio hoekje.

Bericht door Walt »

Ben met je eens dat een extra omzetting niet gewenst is, SMD zie ik niet direct als een groot bezwaar, juist lekker compact, korte signaal paden.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Olaf's audio hoekje.

Bericht door richard »

Olaf Analogue schreef: zo 21 dec 2025, 8:20
, het is allemaal digitaal, chippies, smd enz. enz. Alles wat je niet wil in een toestel waar je een hoge resolutie en dynamiek van wenst.
Is de gemiddelde bron tegenwoordig niet anders opgebouwd.
Plaats reactie