OBX2.0

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: OBX2.0

Bericht door Pjotr »

architect schreef: di 16 sep 2025, 20:53
Colinear Acoustics DSP-8C
Zou dit een kwalitatieve verbetering opleveren van de MiniDSP OpenDRC-DA8 die ik nu gebruik?
Er zit i.i.g. dezelfde Shark AD DSP in. Verschil zit hem in de DA converters en de hogere clock snelheid van de Shark. Die van de MiniDSP zijn heel behoorlijk maar de ESS converters in de DSP-8C zijn moderner. Zelf heb ik de MiniDSP Flex Digi nu in gebruik. Die heeft SPDIF digitale uitgangen (coax + optisch) en naast USB in ook SPDIF in. Daar kun je eigen DACs naar smaak aan hangen. Ik heb het persoonlijk niet zo op het koele kararter van de ESS chips. Geen ervaring met de DSP-8C. Ziet er wel veelbelovend uit en als veel waar voor het geld!
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX2.0

Bericht door architect »

twee stuks Radian LM8K zijn besteld - ben benieuwd hoe dat gaat meten/klinken - daarmee kan ik een nieuwe 3D geprinte baffle maken voor voor en achterzijde en gaan spelen met filterinstellingen om te ontdekken waar de onder en bovengrens zich bevinden qua bruikbaar frequentiegebied - de overweging PTT8 of PTT10 als nieuwe laagwoofer is dan beter te maken waarbij de PTT8 het wint op afstraling maar de PTT10 echt veel meer capaciteit heeft in het laag
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX2.0

Bericht door architect »

gister kwamen 2 stuks LM8K binnen - gelijk eens opgehangen en aangesloten - vlot engiszins gefilterd een platter van 100hz-10khz en daarna het crossover aan onderzijde opgeschoven van 500 omhoog omdat ik daar vervorming zag en boven in een overgang gezocht naar de tweeter tussen 3khz en 5khz daarna nog even de tijdvertraging strakgetrokken, die kun je zo mooi visueel maken in een spectrogram met REW - meer lucht in het geluid, snares/bekkens/electrische gitaren/fluit en saxofoon klinken echter - ik ben al een hele tijd druk met het ontwerpvan een 3d baffle in Onshape maar met 290,3mm kan ik die met mij CR10s Pro V2 waarschijnlijk niet printen, dus daar ligt een uitdaging - en verder maak ik een verbeterd ontwerp in SketchUp van de hele kast - een mooie hobby : ) -
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX2.0

Bericht door architect »

recente ontwikkelingen :
- voor de combinatie radian lm8k en mundorf 17d2.2 heb ik voor voor- en achterzijde waveguides geprint
- de 3d waveguides voor de lm9k/17d2.2 heb ik ondieper ontworpen in onshape na overleg met chatgpt bleek dat minder diep beter is en dat de holtes ook beter heel ondiep kunnen om kleuring tegen te gaan
- 2 stuks purifi ptt8 in 4 ohm zijn besteld
- en om te kunnen printen heb ik 6 kabels usb a - usb mini b besteld omdat de creality printer nogal gevoelig is daarvoor - ik zou geen creality adviseren als printer - na tig upgrades en die zaten er ook al op - de prints van de waveguides gingen trouwens goed
- in de laatste filtercombinatie (FIR) zijn alle crossovers aan de onderzijde op 36db gezet en de bovenzijde crossovers op 24db, uiteraard met vlakke fase - de 18sw115 heeft beperkte fir voor de fasecorrerctie en verder IIR filters
- de opstelling is 90 graden gedraaid in de huiskamer meer symmetrisch
- in een nog verder te ontwikkelen herontwerp wil ik de buis van de 18sw115 aan de voorzijde verlengen om het efficienter te maken en omdat het kan
- ik heb er ook aan gedacht om de ptt8 te voorzien van een 3d geleiding aan de achterzijde, de luchtstroomverloop aan de achterzijde van een woofer is niet vloeiend

komende tijd kan er op verschillende vlakken gewerkt worden aan optimalisaties
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX2.0

Bericht door architect »

IMG_0705.jpeg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: OBX2.0

Bericht door Shadow »

Wat vind je van die Radian drivers?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX2.0

Bericht door architect »

een verbetering van het geluid / sommige instrumenten klinken echter zoals
crashes / snare / piano / electrische gitaar / gitaren / fluit
hij speelt tussen 800 en 4000hz
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: OBX2.0

Bericht door Shadow »

Ah mooi, Radian zegt 300-20k maar dat haalt ie niet dacht ik al...
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX2.0

Bericht door architect »

nou dat kun je niet gelijk concluderen, voor mij was die bandbreedte niet nuttig - ik heb hem daarop ook niet getest - ik zocht vooral naar weinig vervorming in combinatie met goede afstraling
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: OBX2.0

Bericht door Shadow »

Oh goed dat je het zegt
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX2.0

Bericht door architect »

de Purifi woofer komt pas eind februari via Compagnie Acoustique de Belgique : (
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: OBX2.0

Bericht door Shadow »

Dat is minder...
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX2.0

Bericht door architect »

ja, maar dat lijkt overal te zijn, dan is het niet anders - voor de seas excel w22 en de scanspeaf 10f 8424 zou ik iets nieuws kunnen bedenken - een tweeweg of een centerspeaker bijvoorbeeld of een linkwitzlab lxmini achtig ding waarbij die w22 bovenin een pvcpijp komt maar daar is hij misschien te groot voor qua afstraling
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”