Olaf's audio hoekje.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

beijert

Re: Olaf's audio hoekje.

Bericht door beijert »

Ziet er uit als iemand die liever ontwikkeld dan bouwt. Heel herkenbaar, je fantasie is soms tien stappen verder dan je geduld.
Laatst gewijzigd door beijert op di 09 dec 2025, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Tenzij in de pakketjes heel veel componenten zitten waar mee gebouwd gaat worden :mrgreen:
Wat nu gelukkig ook weer kan nu dat mijn rug verder aangesterkt is.

Ik heb vroeger giga veel gebouwd, helaas werdt dat met de rug lastiger. Die tijden komen nu weer helemaal terug.
2026 wordt een jaar met veel audio en mooie projecten.
dre

Bericht door dre »

Goed nieuws Olaf! 8)
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Olaf Analogue schreef: di 09 dec 2025, 15:56
Inmiddels kan ik alleen nog maar via mijn mobile verbinding posten omdat mijn thuis verbinding geblokkeerd wordt door de forum server.
Dit ontstond maandag ochtend toen ik met een kop koffie wat draadjes door zat te lezen.
Ik heb dit toen meteen gemeld bij de beheerders maar daar kwam helaas geen reactie uit voort, dus voorlopig ben ik aangewezen op de mobiele verbinding.
Niet heel handig maar het is even niet anders.

Wel staat er weer heel wat op stapel, Sinterklaas is langs geweest en die heeft een hele stapel leuke pakjes achter gelaten op audio gebied, de meesten daarvan zijn overigens nog onderweg maar er komen dus leuke en interessante updates.

Screenshot_20251209_035722_DuckDuckGo.jpg
Ik heb dit juist vaak vanaf mijn telefoon, terwijl de verbinding via de pc dan gewoon goed is.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hier gewoon via de bedrade PC is het forum ook al een tijdje af en toe erg traag met reageren, soms wel een tiental seconden. En soms ook weer niet. Opvallend is wel dat geen andere site daar zoveel moeite mee heeft.

Maarreh, top Olaf dat je weer lekker kunt gaan klussen met audio! :rock:
richard

Bericht door richard »

Hier tot nu toe geen gedoe. Met Firefox en allerlei Script- en adblockers.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Ja, we worden dit jaar nogal geplaagd door wereldwijd AI-tuig, ondanks zo'n 65 miljoen ip-blokkades (globaal dan, want lijsten worden realtime ververst). Zo nu en dan leiden ze tot een langere reactietijd, maar niet meer dan dat. Dit houdt geen verband met de geweigerde verbinding waarmee Olaf gisteren kampte.

Olaf werd gewoon tegengehouden door de firewall, die hem onterecht meende te herkennen als een beruchte bot. Na een avond zoeken naar een speld in een hooiberg kwam een kleine imperfectie aan het licht in een gebruikt filter van de firewall. Bij een zeldzame samenloop van omstandigheden kan deze leiden tot een false positive en een blokkade van 24 uur. Vannacht heb ik Olaf's ip voortijdig vrijgegeven, aan een workaround gewerkt om herhaling te voorkomen, en aansluitend het oorspronkelijke filter binnenstebuiten gekeerd. Door een onderbreking voor een paar uur slaap, voordat de middagverplichtingen begonnen, was het erbij ingeschoten om Olaf in te lichten. Excuses.

Het herziene filter is inmiddels uitvoerig getest en geïmplementeerd. Weinig kans op herhaling dus, al bestaat er niet zoiets als 100% false-positive-vrij.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dank voor je toelichting Marp, we zijn kennelijk een populaire mijn voor AI botjes. Ik vermoedde al zoiets :lol:
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Alles werk weer als vanouds.
Mario, bedankt voor je snelle acties in dezen.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

:goedzo:
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Zo, even een momentje in een hele drukke fase om toch even een berichtje op te stellen, het is een hele drukke eindejaar fase, ik vlieg van Groningen naar Amsterdam en andere plaatsen, dus kom even niet echt aan de hobby toe.
Een dikke bonus van de baas voor mijn buitengewone inzet maakt het dan weer waard, het was het al waard want ik doe mijn werk graag.

Ik had al een voorzetje gegeven, ik ga weer meer bouwen, let wel “bouwen” dus niet “verbouwen”
Daar bedoel ik mee dat ik heel even het plan heb gehad om externe filters te bouwen voor de Wharfedales, maar dat moet je eigenlijk helemaal niet willen, degenen die al langer mee lezen weten dat ik de filters gemodificeerd heb en de demping verbeterd heb, en dat met mooie resultaten, aan de buitenkant zie je het niet, ik werk netjes, de weergave is er flink door verbeterd, ze spelen werkelijk de sterren van de hemel, maar laat ze dan ook nu lekker met rust, laat ze lekker hun ding doen.

Om nu met het bouwen van externe filters en voor veel geld en veel gedoe er nog een paar procentjes uit proberen te trekken en daarmee dus ook het uiterlijk aan te moeten passen is echt niet handig.

Veel handiger is het om van de grond af aan iets nieuws te bouwen, en gebruik dan juist de Wharfedales als referentie, veel leuker is het om iets te bouwen waarmee dan geprobeerd gaat worden om de Wharfedales te overtreffen.

Ik kijk al jaren, letterlijk al jaren, naar de bloedmooie luidsprekers die door Troels Gravesen worden gebouwd, ikzelf zit qua smaak trouwens in de hoek van de lompe drieweg systemen, veel kastinhoud en veel conusoppervlak maken de dingen als snel een heel stuk makkelijker zeg maar.

Het ontwerp wat ik op het oog heb is de Prelude, dat is een model welke discontinued is maar waarvan wel alle info beschikbaar is.

Wel zal ik moeten kijken of ik nog aan de drivers ga kunnen komen, want dat is het meest lastige gedeelte.

De tweeter kan gewoon bij SoundImports weg geplukt worden, geen probleem (ScanSpeak D2905/9900)
De midrange zou bij Eltim besteld kunnen worden, maar hoe betrouwbaar is Eltim? Ik heb in het verleden 1,5 jaar op een product zitten wachten en toen maar mijn geld terug gevraagd. (AudioTechnology 15 H 52 06 13 SDKAM-LR)
De woofer zou ook door Eltim geleverd moeten kunnen worden (AudioTechnology 15 H 52 06 13 SDKAM-LR)
De filteronderdelen red ik mezelf uiteraard wel mee.

Ik denk dat ik gewoon even contact ga opnemen met Eltim, en als die niets voor me kunnen betekenen dan stuur ik een mail naar AudioTechnology zelf om te zien of zij mij kunnen helpen.

Dus het hangt nog even af aan het kunnen bemachtigen van deze drivers, misschien weten jullie nog andere adresjes.

Qua versterking ga ik steeds weer meer de buizenkant op, zoals jullie hebben kunnen zien ben ik onderdelen aan het verzamelen om twee KT88 monoblokken herop te bouwen, maar buizen is sowieso iets waar ik in door ga, dus na de KT88 zullen er nog heus wel andere dingen volgen.

Qua buizen voorversterking maak ik me er voor nu nog even makkelijk vanaf, dit omdat ik niet te veel projecten tegelijkertijd op kan pakken qua tijd en tussentijds wel muziek wil kunnen luisteren, bovendien wil ik een buizen voorversterker met afstandsbediening.
Dus is de buizen voorversterker voor nu een fabriekstoestel geworden, maar ik denk wel dat het een bijzonder dingetje is welke ook degelijk gebouwd is, we gaan het zien, het ding is nog onderweg.

Verder zal de EverSolo T8 streamer als bron gaan fungeren, het toestel moet nog geleverd worden.
Daarachter komt de Eversolo DAC-Z10 AKM dac te hangen, ik heb de verwachting dat de klank signatuur van een mooie AKM dac mooi aan gaat sluiten bij de buizenversterking en mooie zelfbouw luidsprekers.

Uiteraard kan dan beargumenteerd worden dat buizenversterkers meer vervormen en een klankleur bij zich dragen, dat ben ik me ook bewust, ik heb in het verleden veel buizen apparatuur gehad, het sluit erg goed aan bij mijn smaak, de lekkere dikke warme en vloeiende weergave waar je een hele dag tegenaan kunt luisteren, dat is wel mijn ding
De huidige set van Audio Analogue tezamen met de Wharfedales hebben ook een soortgelijke signatuur, de Wharfedales zijn er inmiddels alweer vijf jaar en ik geniet er nog elke dag met volle teugen van.
Dus qua klank-smaak blijf ik toch wel in ditzelfde pad hangen.

Heel verhaal weer, dit is uiteraard ook niet even snel in elkaar gebouwd, het is een traject, maar wat belangrijk is, ik ben weer gezond, en ik ben weer terug in de zelfbouw hobby! Ik raak mijn afhankelijkheid van fabrieksspul weer steeds meer kwijt.
Bijlagen
PRELUDE 9900 xo-1.pdf
(514.15 KiB) 26 keer gedownload
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Vraagje, heb je die Eversolo Z10 al wel gehoord, ben er wel nieuwsgierig naar.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

@hannesie:
Ik heb hem nog niet gehoord, het ding is ook nergens op voorraad, maar zodra Magna-Hifi ze weer aangeleverd krijgt dan komt er meteen een exemplaar mijn kant op.
Ik hoop dat dit nog voor de kerst vakantie gaat plaatsvinden zodat ik er ook even de tijd voor kan nemen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Mooi Olaf! Maar begrijp ik nu dat je het pad van zo veel mogelijk "Neutraal" verlaten hebt?

"Ik heb in het verleden veel buizen apparatuur gehad, het sluit erg goed aan bij mijn smaak, de lekkere dikke warme en vloeiende weergave waar je een hele dag tegenaan kunt luisteren, dat is wel mijn ding"?

Een lekkere dikke warme en vloeiende weergave is het gevolg van juist niet weergeven van detailinformatie in de muziek en die vervangen door warme 2e orde vervorming. Daar heb je geen AT's voor nodig, meer vintage speakers dunkt mij.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Het gaat naar de winter toe, en dan is een beetje warmte in allerlei vormen aangenaam :lol: :sure:
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Met vintage speakers ga je inderdaad meteen helemaal die kant op in uiterste termen, dat is uiteraard niet de bedoeling.
Met zeer goede buizen apparatuur opgebouwd met zeer mooie componenten ga je nog altijd zeer gedetailleerde muziek met hoge resolutie zonder (hoorbare) vervormingen weer kunnen geven, waar dan mooie luidsprekers met mooie drivers heel erg sterk tot hun recht gaan komen, maar dan is juist dat kille en het digitale randje wat ik nu overal hoor er vanaf.
Dus wat ik eerder ook aangaf is dat eigenlijk hetzelfde pad als wat ik nu bewandel met met de Audio Analogue en de Wharfedales, deze combinatie klinkt ook aangenaam warm, vloeiend, zijdezacht in het hoog met veel detail en resolutie.
Bovendien gaan de Audio Analogue spullen ook nog nergens heen en die set is ook zeer goed in staat om mooie luidsprekers met mooie drivers aan te sturen.

Let wel, buizen apparatuur kan ook gewoon helemaal je smaak niet zijn, en dat is prima, toch valt er met buizen apparatuur zeer goede resultaten te behalen mits de aanpak dan ook goed is.
Ik heb er een bepaalde liefde voor, dus in plaats van een tweede solid state set op te bouwen wil ik juist buizen apparatuur als tweede set, dan valt er daadwerkelijk wat te kiezen.

En het gaat me uiteraard ook gewoon om het bouwen ervan wat ik ook leuk vind.
Shadow

Bericht door Shadow »

Daudio levert Audio Technology ook, dus ik zou zeker die benaderen ipv Eltim, die man heeft keer op keer bewezen geen hart voor de hobby te hebben...
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Ja, dat is inderdaad een hele goede tip. Hun werken inderdaad zelf ook met dat merk. Bedankt daarvoor.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

De AT's hebben wel een mooi hoog rendement, dus dat sluit wel goed aan bij buizenvoer. En i.d.d. gezien wat hier aan frustraties voorbij komt m.b.t. de avonturen met ELTIM zou ik mijzelf die maar besparen.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Ikzelf heb helaas ook geen goede ervaringen met Eltim dus zal ik inderdaad eerst andere opties proberen.
Ik hoop wel dat ik er überhaupt nog aan ga kunnen komen
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Leverde Troels zijn ontwerpen niet ook als complete kit? Zou trouwens ook eens bij Tony Gee langs gaan: https://www.humblehomemadehifi.com/
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

De complete kits waren inderdaad te bestellen via Jantzen Audio, maar degene die ik op het oog heb sowieso al een hele tijd niet meer.
Tony gee zijn ontwerpen met de serie filters volg ik ook al heel lang, ware kunst wat hij maakt. Ik zal ook bij hem nog een kijkje nemen

Door mijn geïnspireerdheid in de serie filters van Tony Gee hadden vroeger mijn zelfbouw creaties vaak ook serie filters, waaronder de Philips giga D'Appolito en het lompe drieweg systeem
rikpost

Bericht door rikpost »

ik heb mijn AT units gewoon bij AT zelf besteld.
gaat prima hoor
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Dat zal ook mijn eerste stap zijn, dat is ook wat Troels zelf adviseert. Dus daar gaat sowieso eerst een mail heen, misschien ben ik dan al klaar
beijert

Bericht door beijert »

Mooi model!

Dat wordt wel frezen in de frontplaat.
Plaats reactie